مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

روانشناسی در 14 قرن پیش

چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۲۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِیمَانِ. نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ . نَوَاقِصُ الْعُقُولِ.فَأَمَّا نُقْصَانُ إِیمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیَامِ فِی أَیَّامِ حَیْضِهِنَّ. وَأَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَیْنِ کَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ. وَأَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِیثُهُنَّ عَلَی الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِیثِ الرِّجَالِ. فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ وَ کُونُوا مِنْ خِیَارِهِنَّ عَلَی حَذَرٍ. وَلَا تُطِیعُوهُنَّ فِی الْمَعْرُوفِ حَتَّی لَا یَطْمَعْنَ فِی الْمُنْکَرِ.

ای مردم همانا زنان در مقایسه با مردان، در ایمان، و بهره وری از اموال، و عقل متفاوتند، اما تفاوت ایمان بانوان، بر کنار بودن از نماز و روزه در ایّام «عادت حیض» آنان است، و اما تفاوت عقلشان با مردان بدان جهت که شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است، و علّت تفاوت در بهره وری از اموال آن که ارث بانوان نصف ارث مردان است. پس، از زنان بد، بپرهیزید و مراقب نیکانشان باشید، در خواسته های نیکو، همواره فرمانبردارشان نباشید، تا در انجام منکرات طمع ورزند. نهج البلاغة، خطبه 80

اما نکاتی که امام علی (علیه السلام) گفتند :

[ زنان در مقایسه با مردان ]

1 : در ایمان متفاوتند . بخاطر معاف بودن از نماز و روزه در عادت ماهیانه .

2 : عقلشان ناقص است . بخاطر اینکه شهادت مرد دو برابر شهادت زن است .

3 : در بهره وری از اموال متفاوتند . ارث آنان نصف ارث مردان است .

زمان بیان این خطبه پس از واقعه جنگ جمل است که البته معلوم میکند منظور از زن چه کسی است . اماپ از اینها که بگذریم، برخی میگویند که این خطبه درباره عامه زنان است چون بطور مشخص در داخل خود خطبه زنی را استثناء قرار نداده است [البته یقیناً زنی را که مادر پدرش باشد (ام ابیها) و یا زنی را که عقیلة العرب باشد و یا زنی را که سر پسرش را به جلوی دشمن بیاندازد (ام وهب) قطعا مشمول اینها نمیشوند ].

از منطری دیگر نیز میتوان به این خطبه پرداخت و آن داشتن ویژگی روانشناسی یعنی ناقص العقل خواندن زنان است . معنای لغوی عقل یعنی منع و بازدارندگی، البته معانی اصطلاحی آن به تفکر و اندیشه و ... نیز میرسد ولی باید توجه داشت که کم نیستند از این دسته از کلمات که معانی اصطلاحی آنان با معانی لغوی شان تفاوت دارد. حال منظور امام علی (علیه السلام) کدام معنی این لغت بوده است؟؛ قرآن میان تفکر زن و مرد تفاوت نمیگذارد و همچنین ذات آنان را کاملا برابر میداند [ برترین شما نزد خدا با تقواترین شماست ] و خود امام علی (ع) هم در جای دیگری از نهج البلاغه میگویند: «برحذر می دارم تو را از مشورت با زنان مگر آن زنانی که به دارا بودن کمال عقل تجربه شده اند. نهج البلاغه صبحی صالح، نامه 31» و یقیناً زنی که از نظر قوه تفکر و ... ناقص باشد هیچگاه لایق مشورت کردن نیست بنابراین مراد فقط همان منع میتواند باشد چرا که امام علی (علیه السلام) هیچ گاه خلاف قرآن یا سخن دیگر خود حرف نمیزند. این مهم که زنان در منع و بازدارندگی نسبت به مردان ناقص ترند در حقیقت دارد همان احساسی بودن و کمتر خویشتن دار بودن عامه آنان را بصورت نسبی میرساند که این امری است بدیهی.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی