مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

زیج شهریار: از دروغ تا واقعیت

باستان پرست ما در رابطه با وجود آثاری علمی به خط خوارزمی و همچنین بطور کل وجود علم و دانش ایرانیان در ایران باستان سخن از زیج شهریار زده و میگوید:

کتاب زیج شهریار که در زمان یزدگرد سوم تدوین یافته منبع خوارزمی و بیرونی و منجمین قرن اول هجری مانند ابومشعر بوده (که خود به دانش ایرانیان در نجوم معترف بوده ). +

اگرچه بنا به عادت معموله اش نیازی به ارائه منبع و یا مأخذ برای گفته خود نمی بیند و بعبارتی خود را معصومی مصون از هرگونه خطا و یا ابراز سخن نادرست دانسته لکن بر خود لازم دیدم گفته یکی از منابع مهم در اینباره من باب زیج شهریار را نقل کنم تا خوانندگان بدانند اصل این کتاب نه به زبان خوارزمی بوده و نه اصلا میتواند مظهر علم و دانش در ایران باستان باشد:

توجه داشته باشید که طهمورث از شاهان پیشدادی و البته شخصیت های اساطیری ایران است. بعبارتی دیگر بر فرض وجود داشتنش به زمانی باید وی را ببریم که هیچ ربطی به ایران باستان مد نظر دانشمندان و اسناد باستان شناسی ندارد. بنابراین اساس زیج شهریار بر پایه افسانه و اساطیر میباشد.

در متن فوق نه به خط خوارزمی بودن زیج شهریار برداشت میشود و نه اصلاً مظهر علم و دانش بودن آن.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی