مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مقاله ای در نقد سخنان آیت الله صالحی نجف آبادی از فقهای شیعه درباره علم ائمه (علیهم السلام):

www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=146234

 

همچنین برای کتاب ایشان با عنوان تأملی در آیه تطهیر بنگرید:

 

rasoulan.blog.ir/1395/12/30

 

paq.araku.ac.ir/article_23013.html

 

چون سخنان این فقیه شیعه که فوت هم شده است برای خود من سؤال شده بود و میخواستم به لطف خدا پستهایی در نقد برخی سخنانش بنویسم وقتی گشتم فهمیدم سخنانش پیشتر رد شده است.

نظرات (۲)

اخه جوجه تو هنوز محصل مقدماتی به یک مجتهد میگی کم مطالعه و کم آگاه 
اگر راست میگی این اشکال ایشون رو جواب بده 

شما که می گویید اراده الهی در آیه تطهیر اراده تشریعی نیست و تکوینی است ،مطابق علم اصول فقه در خطابات تشریعی امر ونهی به معنای ان نیست که مخاطب به مامور به عمل نمی کرده ، اما اگر این خطاب را تکوینی بدانیم  پس لابد پذیرفته اید که در اهل بیت نبی رجسی بوده  که به اراده تکوینی خداوند از بین رفته است و تعلق اراده تکوینی خداوند بر اذهاب رجس  معدوم  و ناموجود  معنی ندارد . 
اگر قرآن می خواست پاکی و عصمت را از این آیه برساند چرا باید پای رجس به میان می آمد ؟ 
جالب است که بی سوادهایی که پاسخ این اشکال را داده اند در استناد به اینکه این آیه بر عصمت امامان بعدی هم دلالت می کند به زمان فعل  یطهرکم  استناد کرده اند که دلالت بر آینده هم دارد ( در لینکی که داده ای گفته !!!! )  خوب پس به همین استناد فعل  یذهب هم بر آینده هم دلالت دارد یعنی در وجود امامان بعدی  رجسی موجود خواهد بود که به اراده تکوینی خداوند  از بین برود ؟ 
البته اگر فهمیدی این اشکال رو  که برای طرحش باید هم به  اصول فقه مسلط باشی  و هم  ادبیات عرب  رو حداقل سه سال خونده باشی 

پس به اندازه دهانت سخن بگو 
پاسخ:
با سلام؛ لطفا نداشتن جواب را با توهین - بطور عامیانه - ماست مالی نکنید .

گفته شما دو قسمت است که در حقیقت تمامش بر میگردد به قسمت اولی :
1 : در پنج تن رجسی بوده که بر طرف شده بنا به برداشتتان از اراده تکوینی .
2 : چون این آیه برای تمام امامان است پس این رجس در تمام ائمه است .
بنابراین :
در حقیقت گفته شما به چهار خط اول خلاصه میشود و پاسخ به آن پاسخ به کل کامنت شماست .
و اما پاسخ :
الف : نجف آبادی نتوانست اثبات کند که اراده تشریعی است و با چند آیه بی ربط که مفعول مطلق تأکیدی نداشتند و نه زیاد شبیه این آیه بنودند [ از لحاظ إنما نیز ] ، آمده بود و میخواست گفته خود را به کرسی بنشاند.
ب : واژه رجس به معنی شیء ناپاک است؛ خواه ناپاک از نظر طبع آدمی باشد یا به حکم عقل یا شرع چنانچه راغب در مفردات می گوید : «رجس» چهار وجه دارد : یا چیزی که طبیعتا ناپاک و پلید است . یا چیزی که عقلا ناپاک و پلید است. یا چیزی که شرعا ناپاک و پلید است. و یا از هر سه جهتی که ذکر شده پلید است. مثل : مردار، زیرا مردار از دیدگاه عقل و طبع و شرع پلید است .
ابن فارس، در مقائیس اللغة معنی اولیه رجس را اختلاط و درهم آمیختگی و معنی دوم آنرا پلیدی می داند که بخحاطر آمیزش پاکی و ناپاکی حاصل می شود [ ابن فارس 1404 جلد 2 ص 490 . زمخشری در اساس البلاغة عینا نظر ابن فارس را ارائه میدهد .
نظر مفسران در تعابیر الرجس در آیه تطهیر :
ابن عطیه اندلسی و ثعالبی رجس را اسمی می دانند که شامل گناه ، عذاب ، نجاست و هرگونه نقصی می شود و خداوند تمام آن ها را از اهل بیت دور کرده است .
آلوسی در روح المعانی با اشاره به جنس یا استغراق بودن «الف و لام» در الرجس مقصود از رجس را در این آیه شریفه اهم از همه آلودگی ها و نقائص مادی و معنوی می داند ... و مقصود از رجس در آیه تطهیر اعم از همه این معانی است ... و الف و لام الرجس برای جنس و یا استغراق است .
علامه طباطبایی رجس را صفتی از ماده رجاست یعنی پلیدی و قذارت می دانند و ذکر می کنند : « پلیدی و قذارت هیأتی در نفس آدمی است که آدمی را وادار به اجتناب و نفرت می نماید » ایشان با بیان اینکه الف و لام بر سر کلمه الرجس در آیه شریفه تطهیر الف و لام چنس است تصریح می کنند که خدا می خواهد تمامی انواع پلیدی ها و هیأت های خبیثه و رذیله را از نفس شما (اهل بیت) ببرد .
بنابراین :
1 : ائمه بعدی هنوز بدنیا نیامده بودند و این آیه نوید معصوم بودن آنهاست ، خطا کردنشان را از کجا در آوردید خودتان میدانید !!! ایشان هنوز بدنیا نیامده اند و جدای از این ، با طبق کدام آیه قرآن اراده تکوینی را دال بر این دانسته اید که کسانی هم که بدنیا نیامده اند پس باید خطایی کرده باشند !!! .
2 : در آیه تطهیر لیذهب آمده است یعنی دور کردن و نه بخشیدن و ... ، دور کردن .
3 : تطهیر نیز در این آیه دال بر عصمت است که با مفعول مطلق تأکیدی آمده است که در هیچ کجای قرآن به این شکل نیامده است و تنها شباهتی هم بین این آیه با تطهیری که برای حصرت مریم (س) ذکر شده دیده میشود که البته در آن نیز تأکید وجود ندارد و بازهم کاملا به این شکل نیست . بنابراین صرف گرفتن رجس و رها کردن تطهیر یعنی من جوابی برای گفتن ندارم .
4 : بنده خدا از دلایل بودن اراده تکوینی این است که اراده تکوینی تخلف ناپذیر است ولی اراده تشریعی اینطور نیست ، دلیل وجود اراده تکوینی این است. ربطی ندارد که کسی بگوید پس بخاطر این به تنهایی ، حتما رجسی فرد مرتکب شده است !!! این سخن در کدام کتاب معتبر و یا در کجای قرآن گفته شده است ؟ اما اراده تشریعى خداوند مبنى بر پاکى و آوردن واجبات و ترک محرمات اختصاصى به اهل بیت ندارد همه باید در پى پاکى باشند. اگر اراده تشریعی باشد چه نیازی به إنما و رجس و تأکید و اهل بیت و اصلا این آیه ؟ خداوند در جاهای دیگر قرآن اراده تشریعی خود را برای مؤمنین بیان کرده است ، اراده تشریعی منحصر نیست تو هم باید در پی پاکی باشی و بنابراین نیازی به إنما و اهل بیت و ... ندارد ، اراده تکوینی است که یعنی من خدا میخواهم این اهل بیت را از هرگونه رجسی تطهیر بنمایم. اشتباه نجف آبادی و البته وهابیون در این است که قسمتی را گرفته و قسمت دیگر را رها میکنند ، این بنده خدا هیچ گاه کل آیه را در نظر نگرفت [ عین این می ماند که کسی تایر ماشین لامبور گینی را ببیند و بگوید بی شباهت به تایر پراید نیست اما کمی بزرگ تر !!! پس این یک پراید است که تایرش بزرگ شده !!! ] و پاسخ آیت الله تهرانی نیز بر مبنای همین بود.
چرا به من تهمت میزنی 
اصلا نفهمیدی اشکال را ، آن وقت زبان درازی می کنی در حق یکی از مجتهدین و علمای بزرگ . این شمایید که می گویید رجس در امامان بوده .
حضرت ایت الله می گویند شما که معتقدید اراده الهی در این آیه تشریعی است عملا می گویید که در امامان قبل و بعد رجس موجود بوده و یا خواهد بود .
ما که معتقدیم خطاب این آیه عام است و تکوینی است و برای همه ازواج نبی است . اراده خداوند این است که ناپاکی از اهل بیت دور شود . مثل اراده خداوند برای مسلمان شدن مردم اگر این اراده را تشریعی بگیرید یعنی خداوند همه مردم کافر را مسلم کرده و در خطاب تکوینی یعنی هر کس که تکوینا تسلیم خدا بود مسلمان هم خواهد بود .
پس این شمایید که امامان را به داشتن رجس محکوم می کنید .

اما اشکال دیگر 
اگر خداوند به اراده تشریعی از امامانی که هنوز به دنیا نیامده اند رفع خطا و گناه و اشتباه کرده است پس فضیلت ایشان بر دیگران خاصه ملایک چیست ؟ معنای سخن شما این است که امامان بعدی تشریعا مختار به خطا و معصیت نیستند پس دیگر حتی بر من و شما هم فضیلت ندارند چرا که اختیارشان از من و شما کمتر است . و کسی که خداوند تشریعا اراده کرده که خطا نکند فضیلتی بر من و تو ندارد کما اینکه اگر خدا تشریعا اراده می کرد می توانست از خطای تمام بشر جلوگیری کند و به جای ادمی فرشته بیافریند . 
این اشکال را هرگز نمی توانی جواب بدهی و تمام جوابهای بزرگان شما به این اشکال هم مغلطه و سفسطه و حرافی است و در واقع این ادعای شما در مقام امامان شیعه خلاف سخن و عمل خود ایشان است چرا که علی شبهای بسیار به استغاثه و توبه و دعای رفع معاصی گذراند که اگر تشریعا علی نمی توانست گناه کند پس عمل توبه و دعای او عمل هجو و بیهوده بوده و شما معتقدید که امام کار عبث نمی کند .
البته تو در حد پاسخ دادن این اشکالات نیستی فقط اینها را نوشتم که باد کبر و غرور از سرت دربیاید و به مقام علمایی که اساتید تو حتی افتخار شاگردی آنها را هم نداشتند توهین نکنی انهم یک جوجه طلبه دو روزه که هنوز حتی مقدمات زبان عربی را هم بلد نیستی و شایستگی اظهار نظر نداری . هر وقت مقدمات و سطح را گذراندی اظهار فضل کن که اظهار فضل تو یعنی تمام این کلاسهای در دوره سطح و خارج مزخرف و وقت گذرانی است که جوجه از تخم در نیامده و بی ریشی چون تو به مجتهد مسلمی اشکال بگیرد آن هم به استناد بند تنبانش 
پاسخ:
با سلام؛ و اما بعد:
سخنان شما را در پرانتز می آورم :
« حضرت ایت الله می گویند شما که معتقدید اراده الهی در این آیه تشریعی است »
بنده خدا ما میگوییم تکوینی است ، کجای کارید ؟ این اراده تشریعی است که میتواند شامل زنان پیامبر هم بشود و ایضا هر مؤمنی .
« ما که معتقدیم خطاب این آیه عام است و تکوینی است و برای همه ازواج نبی است . »
1 : اولا که نه شما و نه آیت الله مراد از اهل بیت مفرد را نتوانستید به همسران پیامبر بچسبانید .
2 : دوما آیت الله نتوانست پنج تن را از اهل بیت جدا کند ، بنده خدا میگفت دختر پیامبر خدا اهل است نه اهل بیت !! در پاسخ باید گفت قاطبه علما و ایضا در کتب معتبر دختر پیامبر خدا فاطمه زهرا (س) را از اهل بیت حضرت برشمرده اند .
3 : سوما وجود إنما و اهل بیت باهم آیه را از عام بودن در می آورد.
4 : چهارما ، وجود رجس و لیذهب و تطهیر با مفعول مطلق تأکیدی دال بر عصمت است که نجف آبادی هیچ گاه در این باره سخن نگفت و آیه را یکبار به رجس محدود میکرد ( به خیال خود ) بار دیگر به لیطهرکم آیه را محدود میکرد و بحث میکرد و ... ، و هیچ گاه همه آیه را باهم در نظر نگرفت و بحث نکرد . و میدانیم همسران پیامبر معصوم نبوده اند .
« اراده خداوند این است که ناپاکی از اهل بیت دور شود »
ما هم همین را میگوییم ، منتها اشکال شما این است که رجس را نمی بینید ، رجس دال بر هرگونه ناپاکی است و وجود آن بعلاوه وجود تطهیر یعنی عصمت مطلق در پاسخ به کامنت قبل توضیح دادم با استناد به چند منبع که رجس دال بر هرگونه ناپاکی است .
« مثل اراده خداوند برای مسلمان شدن مردم »
در مسلمان شدن مردم ، مردم از ضلالت دور میشوند و نه رجس ، هر گناه صغیره و کبیره ای را میتوان رجس دانست بعلاوه رجس باطنی که دال بر نیت بد هم میتواند باشد ، مردم با مسلمان شدن از رجس دور نمیشوند . همسران پیامبر نیز از رجس دور نشدند ، نمونه اش کاری بود که عایشه کرد و ایضا آیات قرآن نیز مؤید این سخن هستند .
« اگر خداوند به اراده تشریعی از امامانی که هنوز به دنیا نیامده اند رفع خطا و گناه و اشتباه کرده است ... الخ »
بنده خدا ما میگوییم تکوینی است نه تشریعی . من در کامنت توضیح داده ام اصلا تشریعی دال بر عصمت نمیتواند باشد و تنها یک فرمان است ، اما تکوینی یعنی خداوند اینکار را در حق اهل بیت میکند و قابل خدشه و یا تغییر نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی