مکتب رئالیسم

واقعیت (حقیقت آنچه که هست و وجود دارد)

مکتب رئالیسم

واقعیت (حقیقت آنچه که هست و وجود دارد)

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

سؤالی بی جواب

چهارشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۴:۱۳ ب.ظ

نظرات  (۳)

سلام

عه اینجا جوابی نیست. چه جالب.

این باستان شناسایی که ازش نام میبری زیادی شکاکن. همینا وجود مسیح یا سلیمان و دیگر شخصیت های ابراهیمی رو انکار میکنن. بعدشم، یه دین داریم یه تحریف دین. مانی به دو گانه پرستی معتقد بود و میگفت این دنیا قلمرو اهریمنه.(همون چیزی که بعد ها کلیسای امپراطوری روم کپی زد)بعدش هم، مگه حتما باید برای پیامبر بودن کسی پیامبر دیگه ای گواهی بده؟ 124000 پیامبر چند تاشون رو میشناسی و میدونی پیامبر بودن؟ از کجا میدونی زرتشت جزو اونا نیست؟

پاسخ:
با سلام؛ و اما بعد:
این سؤال را سه سال است که مطرح کرده ام آنهم در بحث با باستانگرایان مختلف لکن جوابی نتوانستند بدهند.
دکتر ژان کلنز و جیمس دارمستتر و ماریان موله و پروفسور کریستین سن و امیل بنونیست و امثالهم که در سخنانمان من باب آیین زرتشت و باستانگرایی از ایشان استفاده میکنیم در کجا و با کدام دلیل منکر وجود حضرت عیسی (علیه السلام) شده اند؟، جدای از این اما این سخن انحراف بحث است:
شما جواب سؤال ما را نتوانستید بدهید، اینکه مانی دو گانه پرست بوده است برای اینکه بدانید والتر برونو هنینگ استاد پروفسور مری بویس در کتاب خود با نام زرتشت، سیاستمدار یا جادوگر به صراحت ثنویت را در گاتها بیان و آنرا نفی کننده توحید میخواند.
کلیسای امپراطوری روم هیچگاه قائل به دو خالق نشد آنچنان که اوستا به صراحت اهریمن را خالق برخی موجودات میخواند و ایضاً اهریمن هیچگاه توسط اهوره مزدا آفریده نشده است که خدایی است برای خودش!!.
و آنجا که گفتید:
«از کجا میدونی زرتشت جزو اونا نیست؟»
ما هم همین را میگوییم، از کجا میدانید که مانی جزء آنها نیست؟ مزدک نیست؟ جاماسب نیست؟ کوروش نیست؟ داریوش نیست؟ نبونئید نیست؟ فلان نیست ... بهمان نیست ... با این سخنان سنگ روی سنگ بند نمیشود آقا یا خانم گاندولف.

آفرین. این شد حرف حساب.

خوب اولا که یه دین داریم یه تحریف دین. زردشت قائل بر "خالق" بودن اهریمن نبود. تاریکی از نبود نور میاد و اهریمن هم همینطوره. مانی میگفت جهان مادی و بدن ما مخلوق اهریمنه. کلیسای روم هم میگفت این دنیا قلمرو شیطانه و آخرت قلمرو خداست.

راجب این که میگی " از کجا میدانید فلانی جزء آنها نیست؟" خب ما نه میدونیم، نه دنبال اثباتشیم. یک فرد یک فلسفه و اعتقادی رو نشر میده و فرد باید خودش فکر کنه و ببینه درسته و با منطق جور در میاد یا نه. دین ززتشتی میگه از بدی و تنفر متنفر باش و بیزاری کن و تا میتونی خوب باش. میگه یک خدا و خالق وجود داره و اهریمن نماد "نیستی"هستش و مخلوقاتش هم شدن "خشم" و "کینه" و امثالهم. پس چون منطقیه یک فرد میتونه انتخاب کنه که آیا این دین براش خوبه و با طرز فکرش سازگاره یا نه.

پاسخ:
با سلام؛ و اما بعد:
روی چه حساب میگویید وجود اهریمن تحریف آیین زرتشت است وقتی بسیاری از پژوهشگران من جمله هنینگ و ژان کلنز و جیمس دارمستتر ثنویت در گاتها را بیان میکنند و البته تأیید؟.

اینکه دین زرتشتی میگوید از بدی دوری کن که مصداق آن دروج [=دروغ] در متن اوستا است و نیکی کن، را شهید مطهری اینگونه پاسخ میدهد:

پوک ترین و بى مغزترین حرف ها همین حرف منسوب به زردشت است که مى گوید:
گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک. آخر نیکى چه هست؟ مثل این است که از مهندسى براى ساختمان یک مسجد طرح بخواهند، به او بگویند: طرح شما چیست؟ بگوید: یک ساختمان خوب. اول باید دید «خوب» و «ساختمان» در نظر او چیست. یا به یک خیاطى بگویند: چه مدل لباس مى دوزى؟ بگوید: یک مدل خوب، ولى معلوم نباشد خوب او چگونه است .»

مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۲۲، ص ۶۴۵


فکر شما یک طور است، فکر داعشی و فکر مسیحی و یهودی و بودایی و هر کس و ناکس دیگری یک طور، نیک را بودایی در بودا و مسیحی در کلیسا و یهودی در کنیسه و داعشی در سر بریدن و هیتلر در جنگ می دیدند. اگر کمی به آثار مبلغان مسیحی و یا یهودی و وهابیت نگاه می انداختید خواهید دید چقدر از اهمیت به نیکی و دوری از بدی سخن میگفته اند و البته رستگاری.


وجود زرتشت را تاریخ تأیید نمیکند که ما بخواهیم کتاب به او منتسب کنیم و بعد بگوییم نیک هست یا نیست!!

سلام

من نگفتم تو اوستا اهریمن نیست! گفتم اهریمن "خالق" نیست. اهریمن نماد "نیستیه"

من با این حرف شما موافقم. هر کس میتونه تعریف خودش رو از "خوبی" داشته باشه. ولی اینجا منظور شما"سلیقه س".یک "ساختمان خوب" با سلیقه افراد مشخص میشه. ولی اینجا منظور سلیقه نیست. برای همین در زردشتی ایزدان و دیو ها رو داریم. هر خوبی با ایزدان و هر بدی با دیو ها مشخص میشه. داعش تعریفش از خوبی سنی شدن همه و بریدن سر مرتدان" بود و هیتلر "حکومت آریایی ها بر جهان" اینها زرتشتی نبودن که دیو ها و ایزدان رو داشته باشن و این تعریفاتشون عقیده نبود، "انحراف عقیدتی" بود. خیلی فرق دارن.

پاسخ:
با سلام؛ و اما بعد:
در گاتها اهورامزدا هم خالق خوانده نشده است، این سؤال را پیشتر از باستانگرایان پرسیدم که یک بند در گاتها را نشان دهند که اهورامزدا در آن خالق خوانده شده باشد؟ این گفته خود زرتشتیان یعنی دکتر فرهنگ مهر است که اهورامزدا در گاتها خالق خوانده نشده است. اما در اوستای جدید هم اهورامزدا و هم اهریمن آفریننده خوانده شده اند.

خیر، سلیقه نیست، بعنوان مثال برخی چیزها ممکن است هماننده ضد زلزله بودن [بنگرید به احترام به پدر و مادر] بدیهی باشد لکن بسیاری از امور من جمله امور دینی سلیقه ای نبودند، دلیل اینکه از تقدس روان گاو در گاتها به تقدس ادرار گاو در وندیداد رسیدند همین بوده است که نیک را در گاو دیدند.

در بسیاری از موارد هماننده برهنگی - همجنس بازی - زنا - ازدواج با حیوانات - سرقت - قتل - فروش مواد مخدر - شر خری - گروهک های تروریستی و ... نمیتوانید به یک عقیده و رفتار واحدی برسید چون در هرکدام از زمینه ها عده ای آنرا درست و کاری پسندیده می شمارند [بعنوان نمونه قاتلی که میگوید من اگر بازهم برگردم آن فرد را میکشم یا سارقی که میگفت من از ماشین های مدل بالا تنها سرقت میکردم و آنها وضعشان خوب بوده و اینکار من ایرادی نداشته است!! و الخ] بنابراین از نظر این افراد کارشان نیک و مخالفت با آن عین دروج است.

گاتها آنقدر برای ما مفهوم نیست که بتوانیم تصویر کاملی از دیوها و امشاسپندان و سپس اهورامزدا و اهریمن بدست بیاوریم، این سخن بسیاری از پژوهشگران است. اما نکته اینجاست که در همین گاتها به مخالفت با پیروان دروغ و در اوستا به جنگ با این پیروان اشاره شده است. اصولاً حرف یک داعشی هم همین است، جنگ با پیروان دروغ که پیرو وهابیت نیستند.

اینکه گاتها گفته است نیک، خب این نیک در نظر همین گاتها دعا برای روان گاو بوده است و یا در نظر بزرگان آیین زرتشت ادرار گاو. برسد به مسائلی همچون ازدواج با مادر و خواهر و ... .

انحراف عقیدتی وقتی معنا پیدا میکند که عقیده صحیح تعریف شود و عقیده صحیح با نیک نیک کردن تعریف نمیشود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی