مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

دانش نیبرگ در زمینه ایران باستان و آیین زرتشت برکسی پوشیده نیست و سخنانش در این زمینه کم اعتباری ندارد. استنادهای مکرر پروفسور کریستن سن به این کتاب نیبرگ در کتاب معروف و مشهور خود یعنی ایران در زمان ساسانیان و سخنی که در مقدمه این کتاب میگوید مؤید اهمیت این کتاب است:

اندکی پس از انتشار چاپ اول «ایران در زمان ساسانیان» کتاب آقای نیبرگ در باب ادیان ایران قدیم به زبان سوئدی انتشار یافت و کمی بعد ترجمه آلمانی آن نیز توسط آقای شدر در دسترس عموم قرار گرفت. این کتاب، هرچند که درباره بعضی نکات آن گفتگو و بحث بسیار شده، حاوی نظریات تازه و بدیعی است و طرق جدیدی برای تحقیق و تتبع در ادیان قدیم می گشاید.

من با توجه به عقاید آقای «نیبرگ» در نظر اجمالی خود در باب پایه های دین زردشتی، که بخش سوم مقدمه کتاب را تشکیل می دهد، دست برده و آن را اصلاح کردم.

ترجمه ایران در زمان ساسانیان، دیباچه چاپ دوم کتاب، آرتور کریستین سن

 

لازم به تذکر است که ما ندیده ایم که نه پروفسور و نه هیچ پژوهشگر معتبری در این حوزه در حد و اندازه نیبرگ این سخن وی را رد کند.

تشبیه آیین زرتشت زمان ساسانیان به میوه ی کرم خورده نه اغراق است و نه بلوف که عین حقیقت است. آیینی که در آن همخوابگی با مادر و آتش پرستی و غسل با ادرار گاو و مجازات سنگین برای کشتن سگ و سگ آبی در نظر گرفته بود چیزی بیش از یک میوه ی کرم خورده بوده است؟!. بنابراین اگر اسلام مردم ایران را نجات نمیداد الآن این سیطره مسیحیت بود که بر کل ایران سایه انداخته بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۱۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی