مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

من باب اعتبار تاریخ هرودوت

در این پست میخواهم راجع به اعتبار سخنان هرودوت پیرامون هخامنشیان و کوروش چند خطی دست به قلم ببرم. در اعتبار هرودوت پدر علم تاریخ نزد دانشمندان ایران باستان شکی نیست و از امثال دیاکونوف و داندامایف اهل شوروی تا هینتس آلمانی و بنونیست فرانسوی و برسد به دکتر شهبازی ایرانی، همگی اعتبار هرودوت را قبول داشته و در خلال کتب و مقالات خود از او استفاده کرده اند و حتی برخی هرودوت را معتبر تر از گزنفون خوانده اند هماننده پروفسور علیرضا شاهپور شهبازی باستانگرای معروف که در پست مربوطه در وبلاگ بدان پرداخته ام؛ بنابراین موضوع این پست وبلاگ در اینجا بیان اعتبار هرودوت از منظر دانشمندان نیست بلکه پاسخ به نقد باستان پرستانی است که فاقد سواد لازم تاریخی هستند. ایرادات باستانگرایان را یک به یک بررسی و پاسخ میدهم:

 

الف) ایرانیان با یونانیان مدت زیادی در جنگ بودند و همین دشمنی یونانیان را با ایرانیان میرساند.

پاسخ: اولاً که ایرانیان با رومیان هم مدت زیادی در جنگ بودند و ایضاً با اعراب که دیگر جای خود دارد، خب اگر بخواهیم تمام مورخین یونانی و عرب و رومی را کنار بگذاریم بهتر است مشخص کنند دیگر چیزی از تاریخ ایران باقی می ماند؟ مورخین ایرانی پس از اسلام که اصلاً هخامنشیان را نمی شناختند و هرچه در تاریخ به نام هخامنشیان است جدای از آثار باستانی، در نوشته های امثال هرودوت میباشد [که از جمله عوامل رمز گشایی همین آثار باستانی هم نوشته های هرودوت و دیگر هم کیشان وی بوده (ر.ک: کنت، رونالد گراب؛ فارسی باستان: دستور زبان، متون، واژه نامه؛ ترجمه سعید عریان؛ صفحه 67) ] بنابراین بهتر است ابتدا هخامنشیان را از تاریخ حذف کنند و سپس سخن از ابطال مورخین یونانی بدلیل جنگ های ایران و یونان بزنند [و به طبع آن مورخین رومی و عربی].

ثانیاً هرودوت در قرن چهار پیش از میلاد می زیست، مگر تا آن زمان چقدر بین ایران و یونان نسبت به زمان گزنفون و کتزیاس و ... جنگ ایجاد شده بوده است که بخواهیم بگوییم یک یونانی با حس تنفر از ایران و ایرانی بزرگ میشده تا بخواهد احساساتش را در نوشته هایش دخالت دهد؟.

 

ب) هرودوت پول میگرفته و گزارشات تاریخی مینوشته و در استفاده از گزارشات گزینشی عمل میکرده است.

پاسخ: اولاً با کدام استناد سخنان هرودوت راجع به کوروش و هخامنشیان تماماً پولی بوده است؟ با کدام دلیل سخنان هرودوت راجع به کوروش را بدلیل دریافت پول خوانده اند؟.

ثانیاً اگر هرودوت از میان گزارشات موجود برخی را نقل کرده مگر گزنفون و کتزیاس و سیکولوس و استرابو و آریان و مارسلینوس جز این عمل کردند؟ این نقل کردن چند گزارش مختلف مربوط به یک موضوع در کدام یک از آثار مورخین یونانی و رومی دوران هرودوت و بعد از آن بوده؟.

 

ج) در تاریخ هرودوت مواردی عجیب گزارش شده است، هماننده درمان شدن کوری پادشاه مصر با ادرار یک زن و یا تیره بودن آب نطفه هندی ها.

پاسخ: اولاً بهتر است آقایان ابتدا برای مخاطب مطالب هرودوت را دسته بندی کنند. بخشی از مطالب هرودوت آنی است که خود به چشم دیده و یا در زمانی نزدیک به واقعه میزیسته است (خواه نسبت به مورخین دیگر و خواه بصورت کلی) و همچنین خود نیز مدتی در آن سرزمین به سر برده است هماننده زمان هخامنشیان که در ایران آن زمان مدتی را به سر برده است. بخش دیگری از مطالب هرودوت مسائلی است که از برخی افراد مثلاً بازرگانان یا کسانی که به برخی سرزمین ها مسافرت کرده اند شنیده است آنهم در زمانی که یقیناً آقایان میدانند اینترنت و یا دانشنامه نژادهای مختلف انسان و مستند های اجتماعی و ... وجود نداشته!! و بجای هرودوتی که به سرزمین هند سفر نکرده بود هرکس دیگری هم که بود مکتوب کردن این شنیده ها را کاری عبث نمی دید.

هر انسان عاقلی میداند که در آن زمان داستان های عجیب و دور از ذهن جریان داشته است؛ مثلاً در رابطه با سرزمین هایی که در پایان دنیا قرار دارند و ... ، لکن هرودوت مطلبی را که شنیده آنهم مربوط به جایی که خود او سفر نکرده تا بگوییم از نزدیک دیده و دروغ گفته، صرفاً نقل کرده است و نمیدانم به چه حقی به هرودوت ایراد میگیرند.

ثانیاً مشابه اینگونه مسائل غیر واقعی در نوشته های مورخین دیگر هم به چشم میخورد، مثلاً گزنفون در آناباسیس خود درباره شکست خوردن مادها از کوروش دوم میگوید که پارسها مادها را در شهری به محاصره در آوردند ولی مادها مقاومت میکرده اند و بدلیل کمک زئوس پارسها توانستند پیروز شوند!! (ر.ک: گزنفون؛ آناباسیس؛ کتاب سوم بخش چهارم؛ ترجمه کارلتون ال. براونسون).

 

باستان گرایی به سبک پان ایرانیسم ها هندوانه ابوجهل است که اگرچه نام هندوانه را یدک میکشد [تمدن چند هزار ساله ایران باستان] لکن وقتی کمی در آن کند و کاو میکنیم تلخی و مزه گندش [تناقضات و کذب گویی های باستان گرایان] غلبه آشکاری بر عنوان هندوانه دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی