مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

تحریف به سبک باستان گرایان: مرتضی ثاقب فر

سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۰۷:۰۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در این پست میخواهیم گوشه ای از صداقت باستانگرایان را بررسی کنیم. ابتدا متن صفحه 72 از ترجمه کتاب ویسهوفر را مشاهده کنید:

 

خوب به متن فوق دقت کنید. در این متن ویسهوفر کاملاً در نقد کوروش سخن میگوید و کلاً رویکرد این بخش از کتاب ویسهوفر مقایسه خشایارشا و کوروش است که درباره کوروش رویکردی انتقادی دارد [نسبت به چهره بسیار مثبتی که از کوروش در غرب وجود داشته]. در این متن چند گزاره وجود دارد:

1: در خط سوم و چهارم ویسهوفر از این سخن میگوید که کوروش همیشه رفتار مداراگرانه با مخالفان خود نداشته است.

2: در بند دوم متن، ویسهوفر از لشکر کشی قبلی کوروش [قبل از فتح بابل] سخن میگوید و اینکه بر خلاف فتح بابل این لشکر کشی با کشت و کشتار و دشواری همراه بوده و استنادش هم به رویدادنامه نبونئید است.

3: اما وقتی ترجمه دو خطی رویدادنامه را مشاهده میکنیم می بینیم که یک کلمه هم از دشواری در نبرد برای کوروش و یا کشت و کشتار توسط وی نیست و اصلاً ربطی به نقد کوروش ندارد و بیشتر به این می ماند که این دو خط از رویدادنامه برای نقد نبونئید است.

4: همچنین در پایین ترجمه رویدادنامه، ویسهوفر بیان میکند که فضای دوستانه ای نسبت به پارسیان وجود نداشته در حالیکه بر طبق ترجمه او از رویدادنامه فضای دوستانه ای نسبت به نبونئید وجود نداشته است.

این تناقضات ترجمه کتاب ویسهوفر و اینکه بعید است دانشمندی همچون ویسهوفر به این شکل افتضاح و متناقض سخن بگوید ما را بر آن داشت تا نسخه انگلیسی کتاب او را نظری بیفکنیم [زحمت نسخه انگلیسی را دوست گرامی مان آقای شادفر کشیده اند]:

 

چنانچه در نسخه انگلیسی مشاهده میکنید در حقیقت ویسهوفر در ترجمه رویدادنامه خود بیان کرده است که مردم اکد بر علیه کوروش شوریدند و کوروش آنان را کشته است [البته ویسهوفر در کروشه جلوی عنوان مردم کلمه سربازان را قرار داده است که برای اطلاعات بیشتر بنگرید به اینجا، همچنین تاریخ کتاب ویسهوفر به سال 1996 برمیگردد و نشان از این مهم میدهد که وی اولین فردی بود که مراد از مردم در رویدادنامه نبونئید را سربازان خوانده در حالیکه پیشتر تصور میشد که لمبرت برای اولین بار در سال 2007 این نظریه را داده است].

آقای ثاقب فر اما بهمین تحریف هم راضی نشده و علاوه بر جابجایی نام کوروش با نبونئید [در حالیکه ویسهوفر یک کلمه هم درباره نبونئید و عملکردش در مقابل کوروش در این بخش از کتاب سخن نمیگوید] حتی عنوان سربازان را هم برداشته تا اینطور نشان دهد که نبونئید نه سربازان بلکه مردم را کشته است!! براستی باستانگرایان از هیچ چهارچوب اخلاقی پیروی نمیکنند إلا اینکه در هر طریق و بهر وسیله ای که شده سخن خود را به کرسی بنشانند ولو با جعل و تحریف. پیشتر هم گفته ایم، یک سند معتبر دال بر بدکار بودن نبونئید و اینکه مردم بابل از وی ناراضی بودند وجود ندارد مگر اینکه به سخن دشمن نبونئید یعنی کوروش دوم استناد کنیم!!.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی