مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

ویکی پدیای فارسی دروغ میگوید...

ویکی پدیای فارسی در این پست [اینجا] وسعت امپراتوری هخامنشیان را یازده میلیون کیلومتر مربع ذکر میکند (بنا بر آخرین ویرایشی که در آن صفحه تا به امروز یعنی ششم فروردین 1400 انجام شده) و آنرا دهمین امپراتوری بزرگ تاریخ و بزرگ ترین امپراتوری باستان نشان میدهد ولی سندی برای این عدد درج نمیکند:

 

اما وقتی به ویکی پدیای انگلیسی رجوع میکنیم [اینجا] مشاهده میشود که امپراتوری هخامنشیان رتبه بیست و یکم بزرگ ترین امپراتوری تاریخ را آنهم با پنج و نیم میلیون کیلومتر مربع داراست:

ویکی پدیای انگلیسی برای سخن خود دو ارجاع میدهد:

Turchin, Peter; Adams, Jonathan M.; Hall, Thomas D. (December 2006). "East-West Orientation of Historical Empires" (PDF). Journal of World-Systems Research. 12 (2): 222–223. ISSN 1076-156X. Archived (PDF) from the original on 7 July 2020. Retrieved 7 July 2020.


Taagepera, Rein (1979). "Size and Duration of Empires: Growth-Decline Curves, 600 B.C. to 600 A.D.". Social Science History. 3 (3/4): 121–122, 124–129, 132–133. doi:10.2307/1170959. JSTOR 1170959.

 

[اضافه مدیر وبلاگ در مردادماه 1402: البته توجه داشته باشید اخیراً به صفحه مربوطه در ویکی پدیای انگلیسی سر زدم هخامنشیان با همان وسعت لکن رتبه بیستم را به خود اختصاص داده نه بیست و یکم و این بخاطر آن است که ایالات متحده بطور کل از جدول حذف شده!! دلیلش را چک نکردم]

ولی ویکی پدیای فارسی یک منبع و یا مأخذ را برای ادعای بی پایه و اساس خود ذکر نمیکند. متأسفانه این رقم غلط [پنج و نیم میلیون کیلومتر مربع بیشتر از مقدار واقعی!!] مدت زیادی است که در ویکی پدیای فارسی موجود میباشد. بیایید نگاهی به تاریخچه ویرایش صفحه بزرگترین امپراتوری ها در ویکی پدیای فارسی بیاندازیم:

بنظرتان کاربری که هشت بار این صفحه را ویرایش کرده و حتی جدول مد نظر ما را نیز برای آخرین بار ویرایش کرده است ولی هیچ اهمیتی به این بلوف وسعت حکومت هخامنشیان نداده کیست؟:

پرواضح است که با یک باستانگرای محض طرف هستیم (کم نیستند کسانی که در فضای مجازی ادعای مسلمان بودن و یا مسلمان سابق بودن میکنند اما در عمل از توهین به ما و تحریف تاریخ هم ابایی ندارند). حال برای بررسی دقیقتر تاریخچه ویرایش این صفحه را مرور میکنیم:

1: این صفحه ابتدا با درج وسعت هفت و نیم میلیون کیلومتر مربع برای هخامنشیان [اینجا] در تاریخ پانزدهم ژانویه 2009 میلادی توسط یک کاربر باستانگرا ایجاد شده است [صفحه کاربر مد نظر اینجا].

2: مقدار کذب و بدون ارجاع هفت و نیم میلیون برای حکومت هخامنشیان باقی ماند تا اینکه در تاریخ 18 ژوئن 2010 میلادی کاربری که عضو ویکی پدیا نیست اما علاقه وافری به ویرایش مقالات ویکی پدیا دارد و تنها آی پی وی درج شده است [صفحه این کاربر در اینجا] مقدار وسعت حکومت هخامنشیان را بدون هیچگونه ارجاعی به هشت میلیون کیلومتر مربع تغییر میدهد [اینجا].

3: مقدار کذب و بدون منبع هشت میلیون برای حکومت هخامنشیان باقی ماند تا اینکه در تاریخ 7 سپتامبر 2018 میلادی این عدد اصلاح شد و مقدار واقعی پنج و نیم میلیون کیلومتر مربع برای آن درج گردید [اینجا] این کار را یکی از کاربران ویکی پدیا که خود را شیعه معرفی کرده است انجام میدهد [اینجا].

4: مقدار واقعی وسعت امپراتوری هخامنشیان باقی ماند تا اینکه در تاریخ 8 سپتامبر 2018 میلادی این عدد بدون ارجاع یا منبعی به هشت و نیم میلیون کیلومتر مربع تغییر کرد!! [اینجا] کاربری که این کار را کرده عضو ویکی پدیا نبوده و با آی پی چندین ویرایش را در این صفحه داشته است [اینجا]. توجه داشته باشید اینکه تنها یک روز پس از درج مقدار واقعی آمده و با یک آی پی چندین ویرایش در ویکی پدیا انجام داده اند جز با رضایت مدیران ویکی پدیا ممکن نخواهد بود.

5: مقدار کذب و بدون ارجاع هشت و نیم میلیون برای حکومت هخامنشیان باقی ماند تا اینکه در تاریخ 8 سپتامبر 2018 میلادی و در کمتر از یک ساعت پس از افزایش این مقدار از پنج و نیم به هشت و نیم، یکی از کاربران با سابقه ویکی پدیا [اینجا] این مقدار را به حالت اصلی اش برگرداند [اینجا و برای مشاهده کردن تغییراتی که انجام داده است اینجا].

6: مقدار واقعی باقی ماند تا اینکه در تاریخ 14 سپتامبر 2018 میلادی یک کاربر که کاربر ثبت نام شده ویکی پدیا هم نبود با آی پی این مقدار را به یکباره و بدون هیچگونه ارجاعی از پنج و نیم میلیون به یازده میلیون کیلومتر مربع افزایش داد [اینجا]!! نکته جالب اینجاست که تنها تغییری که این کاربر در ویکی پدیای فارسی داده است بر مبانی آی پی اش تنها ویرایش همین صفحه است [اینجا]؛ نکته جالبتر این است که مدیران ویکی پدیا [اعم از گشت زن و مدیر و دیوان سالار و بازرس] هیچگونه واکنشی به این تغییر ندادند.

7: مقدار کذب یازده میلیون کیلومتر مربع برای وسعت حکومت هخامنشیان باقی ماند تا اینکه در تاریخ 29 آوریل 2019 میلادی فردی که کاربر ویکی پدیا نبوده [اینجا] با آی پی اقدام کرده و مقدار را به حالت واقعی خودش یعنی پنج و نیم میلیون برگرداند [اینجا].

8: مقدار واقعی پنج و نیم میلیون کیلومتر مربع برای وسعت امپراتوری هخامنشیان باقی ماند تا اینکه در تاریخ 25 می 2019 میلادی فردی که کاربر ویکی پدیا نبوده و تنها اقدامش ویرایش همین صفحه بوده است [اینجا] اقدام به افزایش بدون منبع این مقدار از پنج و نیم میلیون به هشت و نیم میلیون کیلومتر مربع میکند [اینجا].

9: مقدار کذب و بدون ارجاع هشت و نیم میلیون باقی ماند تا اینکه در تاریخ 9 ژوئن 2019 میلادی فردی که کاربر ویکی پدیا نبوده و تنها عملکردش در ویکی پدیا ویرایش همین صفحه بوده است [اینجا] مقدار کذب هشت و نیم میلیون را به یازده میلیون کیلومتر مربع بدون درج هیچگونه سندی افزایش میدهد [اینجا]؛ این مقدار غیر واقعی تا زمان حال باقی مانده است.

[[

اضافه مدیر وبلاگ در آبان 1400:

10: مقدار کذب یازده میلیون باقی ماند تا اینکه در تاریخ 8 می 2021 یکی از کاربران ویکی پدیا که البته صفحه اش را ما نتوانستیم پیدا کنیم [اینجا] این مقدار را بدون درج هیچ رفرنسی به 8/5 میلیون کاهش میدهد [اینجا].

11: مقدار کذب 8/5 میلیون باقی ماند تا اینکه در تاریخ 9 می 2021 یکی از کاربران ویکی پدیا [اینجا] این مقدار را به یازده میلیون افزایش داد [اینجا].

12: مقدار کذب 11 میلیون باقی ماند تا اینکه در تاریخ 8 سپتامبر 2021 یکی از کاربران ویکی پدیا که صفحه اش را نتوانستیم پیدا کنیم [اینجا] این صفحه را ویرایش میکند و در اولین جدول این صفحه مقدار 11 میلیون میشود 8 میلیون [که هخامنشیان در رتبه دهم آن قرار دارد] و در دومین جدول در همان صفحه [که هخامنشیان در رتبه اول آن قرار دارد] مقدار 11 میلیون دست نخورده باقی می ماند [اینجا] این چنین اشتباهی احتمالا بخاطر سهل انگاری کاربر بوده است ولی تنها یک دقیقه بعد از این ویرایش همین کاربر مقدار مربوط به هخامنشیان در جدول دوم را به 8/5 میلیون کاهش میدهد [جدول اول همان 8 میلیون باقی می ماند و جدول دوم از 11 میلیون میشود 8/5 میلیون] در [اینجا]. البته اینبار یک اشتباه دیگر هم میکند و مقدار مساحت هخامنشیان را در قسمت مربوط به تاریخ آن در جدول دوم قرار میدهد.

13: مقدار کذب 8 و 8/5 میلیون باقی می ماند تا اینکه در تاریخ 10 سپتامبر 2021 یک نفر که کاربر ویکی پدیا هم نیست [اینجا] و با آی پی اقدام کرده و همچنین تنها کارش ویرایش همین صفحه است، مقدار مساحت را به قسمت خودش در جدول دوم انتقال و تاریخ را در جدول دوم درج میکند [اینجا].

14: مقدار کذب 8 و 8/5 میلیون باقی می ماند تا اینکه در تاریخ 23 سپتامبر 2021 یکی از کاربران ویکی پدیا [اینجا] دوباره صفحه را به همان تغییرات اشتباه قبلی بر میگرداند [که مساحت هخامنشیان در قسمت تاریخ آن در جدول دوم قرار گرفته بود [اینجا]].

15: مقدار کذب 8 و 8/5 میلیون باقی می ماند تا اینکه در تاریخ 23 سپتامبر 2021 یک نفر که کاربر ویکی پدیا هم نیست [اینجا] و با آی پی اقدام کرده و تنها کارش ویرایش همین صفحه است، بدون دست زدن به مقدار 8 میلیون برای هخامنشیان در جدول اول، مقدار 8/5 میلیون برای هخامنشیان در جدول دوم را به 5/3 میلیون بدون درج هیچ رفرنسی کاهش میدهد [اینجا].

16: مقدار کذب 8 و 5/3 میلیون باقی می ماند تا اینکه در تاریخ 24 سپتامبر 2021 یکی از کاربران ویکی پدیا [اینجا] صفحه را به حالت قبل از تغییرات اخیر و به همان مقدار 8 و 8/5 میلیون بر میگرداند [اینجا].

17: مقدار کذب 8 و 8/5 میلیون باقی می ماند تا اینکه در تاریخ 30 سپتامبر 2021 یک نفر که کاربر ویکی پدیا نبوده و تنها کارش ویرایش همین صفحه است و آی پی اش درج شده [اینجا] مقادیر 8 و 8/5 را به 10 میلیون افزایش میدهد بدون درج هیچ گونه رفرنسی [اینجا].

18: مقدار کذب 10 میلیون باقی می ماند تا اینکه در تاریخ 1 اکتبر 2021 یکی از کاربران ویکی پدیا [اینجا] صفحه را به حالت قبل از تغییرات اخیر و به همان مقدار 8 و 8/5 میلیون برمیگرداند [اینجا].

19: مقدار کذب 8 و 8/5 میلیون باقی می ماند تا اینکه در تاریخ 8 اکتبر 2021 فردی که کاربر ویکی پدیا نبوده و تنها کارش ویرایش این صفحه و صفحه مربوط به امپراطوری هخامنشیان است و آی پی اش درج شده [اینجا] مقدار 8 و 8/5 میلیون را به 11 میلیون افزایش میدهد [اینجا].

20: مقدار کذب 11 میلیون باقی می ماند تا اینکه در تاریخ 8 اکتبر 2021 [چند ساعت پس از تغییرات قبلی] فردی که کاربر ویکی پدیا نبوده [اینجا] مقدار وسعت هخامنشیان در جدول اولی را به 110 میلیون افزایش و حتی مینویسد 17 برابر مساحت ایران باستان بوده [اینجا] ولی در مقدار جدول دوم تغییری ایجاد نمیکند که احتمالا بطور کل قصدش خرابکاری بوده.

21: مقدار کذب 11 و 110 میلیون باقی می ماند تا اینکه در تاریخ 9 اکتبر 2021 یکی از کاربران ویکی پدیا [اینجا] مقدار وسعت را به همان 8 و 8/5 میلیون برمیگرداند [اینجا].

مقدار کذب 8 و 8/5 میلیون تا به امروز باقی مانده است و تنها 8 میلیون که به صورت «8» در جدول اول نوشته میشد تغییر داده شده و به صورت «8/0» نوشته میشود [اینجا]:

]]

[[

اضافه مدیر وبلاگ در مهرماه 1401

22: در همان تاریخ نهم اکتبر 2021 دو دقیقه پس از ویرایش قبلی مقدار کذب و بدون سند 8/0 به 8 تغییر پیدا میکند (اینجا).

23: در تاریخ یازدهم اکتبر 2021 مقادیر کذب و بدون سند 8 و 8/5 میلیون کیلومتر مربع در هر دو جدول مساحت ها به مقدار کذب و بدون سند یازده میلیون کیلومتر مربع افزایش پیدا میکنند (اینجا).

24: در همان تاریخ یازدهم اکتبر 2021 مقدار کذب یازده میلیون دوباره به همان دو مقدار 8 میلیون در جدول اول و 8/5 میلیون در جدول دوم برگردانده میشود (اینجا).

25: مقدار کذب و بدون سند 8 و 8/5 میلیون باقی ماند تا اینکه در تاریخ سوم نوامبر 2021 دوباره به یازده میلیون کیلومتر در هر دو جدول افزایش پیدا میکند (اینجا).

26: مقدار یازده میلیون دوباره به در همان تاریخ سوم نوامبر به دو مقدار کذب 8 و 8/5 میلیون برمیگردد (اینجا).

27: در تاریخ هجدهم دسامبر 2021 برای مقدار 8 میلیون کیلومتر مربع در جدول اول یک منبع بالأخره قرار داده شد ولی برای عدد دومی یعنی 8/5 میلیون در جدول دوم کماکان منبعی قرار داده نشده (اینجا) وقتی به منبع نگاه میکنیم متوجه میشویم نه یک سند باستان شناسی است نه یک کتاب معتبر و نه نقل قول از یک دانشمند، صرفا قسمتی از یک پادکست صوتی است که بر فرض صحت منبع از قضا در مقابل منبع معتبر ویکی پدیای انگلیسی برای عدد 5/5 میلیون هیچ ارزشی ندارد

مسئله وقتی جالب تر میشود که وقتی به منبع رجوع میکنیم تا صحت و اعتبار آنرا مشخص سازیم:

Snow، Dan. The History of Iran: Part 1 with Ali Ansari [تاریخ ایران بخش ۱] (پادکست) (به انگلیسی). historyhit. روی داده در ۴۰ دقیقه. دریافت‌شده در ۱۲ شهریور ۱۳۹۹.

با ارور 404 در صفحه وبسایت مربوطه مواجه میشویم (یعنی این چنین چیزی وجود ندارد):

 

28: مقادیر کذب و بدون سند 8 و 8/5 باقی ماندند تا اینکه در تاریخ دهم ژانویه 2022 فردی کلا هخامنشیان را از جدول اول حذف و مساحت این امپراطوری در جدول دوم را به 33/7 میلیون کیلومتر مربع افزایش داد (اینجا) که البته در تاریخ یازدهم ژانویه دوباره صفحه به همان حالت قبل از ویرایش برگردانده شد یعنی همان دو مقدار بدون سند 8 و 8/5 میلیون (اینجا).

29. در تاریخ دوازدهم ژانویه 2021 مقدار 8 میلیون در جدول اول به 27 میلیون افزایش پیدا کرد ولی مقدار 8/5 میلیون در جدول دوم دست نخورده باقی ماند (اینجا) که چند ساعت بعد توسط کاربر دیگری این ویرایش باطل شد و صفحه به همان صورت قبلی یعنی دو مقدار 8 و 8/5 میلیون و درج منبع ناموجود (که ارور 404 Not Found میداد) برای مقدار 8 و بدون هیچگونه منبعی (حتی ناموجود!!) برای مقدار 8/5 بازگردانده شد (اینجا).

30. مقادیر کذب و بدون سند 8 و 8/5 میلیون باقی ماندند تا اینکه در تاریخ بیست و هفتم فوریه 2022 مقدار 8 میلیون در جدول اول به 8/5 میلیون افزایش پیدا کرد با همان منبعی که قبلاً برای مقدار 8 میلیون درج شده بود (اینجا)!! گویا فرد ویرایش کننده متوجه این اشتباه فاحش ویکی پدیای فارسی شده و خواسته دو مقدار متفاوت در دو جدول یک صفحه برای مساحت یک امپراطوری نباشد و ترجیح داده مقدار 8 را بکند 8/5 اما برای مقدار 8 در ویرایش های قبلی مثلاً منبع درج کرده بودند!! که البته درست است که منبع بی اعتبار بود ولی این بی اعتباری و بیسوادی کاربران مربوطه و اوج بی اعتباری ویکی پدیای فارسی را میرساند که برای یک منبع دو مقدار در دو زمان متفاوت درج میکنند که تازه همان منبع هم ناموجود است.

31: مقدار کذب و بدون سند 8/5 میلیون کیلومتر مربع باقی می ماند تا اینکه در تاریخ 20 اوت 2022 امپراطوری هخامنشیان توسط کاربری بطور کل از هر دو جدول اول فهرست امپراطوری ها حذف گردید (اینجا) که البته در همان روز و چهار ساعت بعد دوباره توسط کاربر دیگری این ویرایش باطل و صفحه به همان نسخه با مقدار 8/5 بازگردانده شد (اینجا) که تا به امروز بهمین صورت باقی مانده است.

]]

[[

اضافه مدیر وبلاگ در اسفندماه 1401

32: مقدار کذب و بدون سند 8.5 میلیون کیلومتر مربع باقی ماند تا اینکه در تاریخ دهم فوریه 2023 توسط فردی که کاربر ویکی پدیا هم نبوده وسعت امپراطوری هخامنشیان در جدول دوم از 8.5 میلیون کیلومتر مربع به 22.5 میلیون کیلومتر مربع افزایش پیدا کرد لکن در جدول اول همان 8.5 میلیون باقی ماند (اینجا) که فردای آن روز توسط یکی از کاربران ویکی پدیای فارسی (اینجا) مقدار به همان 8.5 میلیون برگردانده شد که تا به امروز همان مقدار 8.5 میلیون کیلومتر مربع در دو جدول درج شده است.

]]

 

مدیران ارشد و بازرسان ویکی پدیای فارسی که عمدتاً باستانگرا و بی دین هم هستند و برخی شان داعیه حذف مطالب بی منبع را دارند وقتی که به خودشان میرسد به هر دروغ و تحریفی متوسل میشوند تا بلکم خود را از این ناچیزی و پستی که هستند بزرگ تر نشان دهند آنهم در فضای مجازی!!.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۰۶

نظرات (۲)

خداوکیلی کف کردم،دمتون گرم به این میگن شفاف سازی خخخ.خدایی ترکوندین.وجدانن خیلی زحمت میخواد اینقدر دقیق بری ببینی مثلا چه شخصی با چه سابقه ای ویرایش کرده یه مطلبی رو تو ویکی پدیا.

سلام و درود بر شما ویکی پدیا نه تنها به زبان فارسی بلکه به زبان های دیگر اطلاعت اشتباهی به کاربران می‌گذارد و بعضی شایعه ات رد انگار واقعا این کار رو انجام دادند نشان می‌دهد دیوار چین رو همه دنیا می‌شناسند اگر برویم بنویسیم دلیل ساخته شدن دیوار چین چیست مینویسد که به خاطر حملات مغول ها بریم تورکی سرچ کنیم می‌نویسد تورک ها و مغول و نام ا ن امپراطوری که به زبان چینی هست شیونگ هو رو که می‌دانیم امپراطوری هون آسیا است یا در زبان ترکمنی و چند زبان دیگر سرچ کن همیت چیز ها میاره وقتی به زبان فارسی و انگلیسی و..... همان چیز هایی که اول متن نوشتم یعنی بخاطر حملات مغول ها ساخته شده مواجه می‌شویم و اگر دقت کنیم فکر کن از هندوستان امروزی تا بلغارستان ۵ میلیون باشه یعنی چی یا گوک تورک ها از اقیانوس آرام بگیر تا مرز های قفقاز امروزی ۶ میلیون است با اجازه من یک پیامی دارم برای مردمی که هر اطلاعاتی که از ویکی پدیا به دست می‌آورید درست نیست. درود بر نویسنده این مقاله و دستتون درد نکنه و انشالله مقاله های مفیدی بنویسید

پاسخ:
سلام بر شما

- بر اساس تجربه ای که طی این چند سال بدست آوردم بطور نسبی ویکی پدیای انگلیسی قابل اعتماد تر نسبت به فارسی است با این همه به خودی خود خیر بلکه بر اساس رفرنس هایی که قرار میدهد این سخن را عرض میکنم. بعبارتی نگاه در ویکی پدیا باید همیشه به رفرنس مطلب باشد. در خیلی از مواقع رفرنس ها قابلیت راستی آزمایی دارند.

- در این مورد خاص سخن ویکی پدیای انگلیسی بر اساس رفرنسی تأیید میشود:
در لینک فوق تصاویری از مقاله ای قرار دادم که بر آن اساس میتوانید صدق گفتار ویکی پدیای انگلیسی را متوجه بشوید [پیرامون وسعت سرزمینی امپراطوری هخامنشیان].

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی