مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

نبرد بدر و چاه های آب

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۰، ۰۳:۳۲ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

درباره پرکردن چاه های آب منطقه بدر توسط سپاه اسلام در زمان جنگی که بین کفر و حق رخ داد ادله محکمی حکایت از وارونه جلوه دادن این مسئله توسط دجال های آخرالزمان دارد، پاسخ های محکمی به این شبهه داده شده است1 در اینجا ما میخواهیم از منظر کتاب دلائل النبوه این شبهه را بررسی کنیم.

در این کتاب درباره ماجرای چاه های آب میخوانیم:

نکته جالب در این کتاب قسمت ابتدایی صفحه است که با خط قرمز مشخص کردیم، این قسمت سخن از رسیدن مشرکین به چاه های بدر و در قسمت بعدی سخن از کور کردن چاه های دیگر میزند!!، در پاسخ باید بگوییم که منطقه بدر منطقه کوچکی نبوده و هیچ گواهی در تاریخ نیست که پیامبر به تمام چاه های آن دسترسی و همه چاه های منطقه بدر را بسته است، چنانچه مراد میتواند چاه های اطراف چاهی که منذر پیشنهاد کرد باشد. بلعمی میگوید2:

گروهى از مشرکان آمدند که از آن حوض آب بخورند و مسلمانان خواستند که آنان را باز دارند، امّا پیامبر اسلام(ص) فرمود: بگذارید تا بخورند که هر مشرک که از آن آب بخورد در این جنگ کشته می‌شود، و همچنان بود که پیامبر گفت.

حباب بن منذر از جمله صحابه ای بود که همواره در بسیاری از جنگ ها کنار پیامبر بود، اگرچه در زمان سقیفه سودای قدرت چشمانش را کور کرد ولکن در زمان پیامبر عمدتاً ایشان را همراهی میکرد و در زمان خلافت عمر بن خطاب فوت کرد.

جدای از گفته های فوق، عمده مفسران ذیل آیه ای که بیهقی در انتهای صفحه آورده است سخن از دسترسی مشرکین به آب و نه مسلمین دارند3!! یعنی صد و هشتاد درجه برعکس آن چیزی که بیهقی نقل کرده است، نکته دیگر اینجاست که خود بیهقی توضیح نمیدهد که اگر مسلمین به این شکل دسترسی به آب داشتند پس این نازل شدن باران و محتوای آیه قرآن برای چه بوده است؟.

توجه داشته باشید مواردی که بیان کردیم جدای از سند این روایت است که موثق نیست.


پی نوشت

1: بعنوان مثال با اینکه گفته میشود مسلمین همه چاه ها را بجز چاه خودشان پرکردند اما ابن هشام سخن از دو غلامی میزند که در کنار چاه کفار توسط تنی چند از مسلمانان دستگیر میشوند در حالیکه از سر چاه داشته برای مشرکین آب می بردند و ایضا این چاه در تملک مسلمین نبوده بلکه چاه مشرکین بوده ولکن مسلمین بصورت مخفیانه به آن نزدیک شده و از آن آب برمیدارند!! [ابن هشام، السیرة النبویه، داراحیاء التراث العربی، ج‌۲، ص‌۲۶۹] که خب این روایت نشان دهنده این است که بهیچ عنوان چاه های آن منطقه تماماً در اختیار سپاه اسلام نبوده و همچنین سپاه اسلام مجبور میشده مخفیانه آب بردارد و نسبت به مشرکین در زمینه آب بیشتر تحت فشار بوده است.

2: بلعمی، تاریخنامه ‏طبرى، تحقیق، محمد روشن، ج ‏3، ص 122 - 123.

3: بعنوان مثال علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و زمخشری در تفسیر کشاف ذیل این آیه.

 

در پایان توجه شما را به متنی جالب و در خور توجه جلب میکنیم:

مرام پهلوانی شیعه یا بخل و کینه توزی زرتشتیان !؟

📌 همگی ایرانیان را به مرام پهلوانی و مردانگی  و جوانمردی می‌شناسند و ایشان هم الگوی خود را مردانی چون پوریای ولی و تختی و ... میخوانند که آنها نیز مقتدای خود را یگانه پهلوان عالم یعنی مولی الموحدین امیر مومنان امام علی (ع) میدانند ...

✳️ اما چرا الگوی رفتاری اینان به جای شخصیت‌های دینی باستان ایران مانند زرتشت و اسفندیار و گشتاسب و ... از غیر ایرانی است ؟!  


🔻برای درک بهتر این موضوع ، شما را با نمونه از جوانمردی و بزرگی شخصیت  محبوب و الگوی مسلمان که هر انسانی را چه دین دار چه بی دین مورد توجه خود قرار میدهد آشنا میکنم  ⬇️

👈در شرح نهج البلاغ آمده : على (ع) و یارانش  بعد از آنی که دیدند آب بر روی شان بسته شده از معاویه و یارانش خواستند که آب را برایشان بگشایند؛
ولی آنان گفتند: به خدا سوگند، قطره اى آب به شما نخواهیم داد تا تشنه لب بمیرید.
آنگاه امام على (ع)، مالک را با سپاهى به یارى اشعث و شبث، گسیل داشت. و هر دو سپاه با هم جنگیدند تا اینکه آب به دست یاران امام على (ع) افتاد" ¹ ".

🖋 ابن اثیر در  کامل فى تاریخ ـ در بیان جنگ بر سر آب ـ می نویسد: سپاه على (ع) با سپاه شام جنگیدند تا اینکه آب در دست یاران على (ع) افتاد.
آن گاه یاران علی(ع) گفتند : به خدا سوگند دیگر به شامیان آب نمى دهیم؛ ولی على (ع) برای یارانش پیک فرستاد و فرمود: «به قدر حاجت از آن آب برگیرید و اجازه دهید که شامیان هم از آب برگیرند  همانا آنان پیش از این ستم کردند، پس شما، خود ستم مکنید» " ² "

🖋 مسعودی نیز در مروج می نویسد: از آن پس که سپاه على (ع) لشکر معاویه را از آب دور کردند، معاویه به عمرو بن عاص گفت: درباره این مرد(علی) چه گمان دارى؟
آیا از آن رو که ما آب را بر وى بستیم، او نیز آب را بر ما مى بندد؟
عمرو بن عاص گفت: نه.
سپس معاویه پیکى نزد على (ع) فرستاد و اجازه خواست که  همراهیانش به شریعه فرات وارد شوند و از آب استفاده کنند.
اما یاران امام (ع) به وى گفتند: اى امیر مومنان! همان گونه که آنان آب را بر تو بستند، تو نیز آب را بر آنها ببند و مگذار شامیان قطره اى آب را بـیاشامند؛ آنان را با تـشنگى هلاکشان سـاز و بدین سان دست بسته بگیرشان، که اگر چنین کنى تو را نیازى به جنگ نیست.
امام  فرمود: « نه. به خدا سوگند، با ایشان همچون خودشان مقابله نمى کنم».
آنگاه على علیه السلام اجازه فرمود تا شامیان هم از آب استفاده کنند.
سپس عمرو بن عاص به معاویه گفت: امروز درباره این سپاه چه گمان مى برى، اگر همان گونه که تو دیروز آب را بر ایشان بستى، آنان امروز آب را بر تو می بستند؟
معاویه گفت: گذشته را فرو بگذار " ³ "

⬆️ مشاهده کردید گوشه ای از دریای بخشش و کرامت این شخصیت را ، او که ، پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) وارث قرآن حقیقی و وصی بر حق خودش در زمین خواند ، او که تمام حکمت اسلام و قرآن بعد از نبی درون قلبش نهفته ...

✴️ حال وقایع و نکات اخلاقی آموزنده بالا را قیاس کنید با متون و آموزه های آیین باستانی ایران که طرفدارانش آن را تنها راه نجات جهان میدانند !!! نگاه کنید نوع بخشش و سخاوت این آیین را در سفارش کتاب مقدسشان اوستا !! ⬇️

📜 یسنه هات ۶۵
در ابتدا اهورامزدا به شرح اناهیتا برای زرتشت میپردازد "⁴" و در  ادامه اینچنین میگوید :

۷ _ ای ابهای نیک ای بهترین آفریدگان مزدا !

_ آب از آنِ ( برای ) بد اندیش مباد.
_ آب از آن بد گفتار مباد .
_ آب از آن بد کردار مباد .
_ آب از آن دُژدین"⁵" ، دوست آزار ، مغ آزار ، همسایه آزار ، و خانواده آزار مباد .
_ آب از آن آنان که اشونان را زیان رسانند ، از آن آنان که تن ما را _ که کسی را آسیب نپسندیم _ گزند رسانند مباد .

۸ _ آب از آن دزد ، تاراجگر ، راهزن ، پارسا کش ، جادو ، اشموغ نا پارسا ، دروغگوی ستمکار و کسی که مردار به خاک سپارد مباد !!

به راحتی میشود فهمید چرا مرام علی و دینش شهره خلق شده تا مدعیان دیگر
زیرا علی بنده   الله و شاگرد  پیامبری است که نعمت و رحمت خود را بدون تبعیض و بخل و چشمداشت در اختیار همه مخلوقات خود میگذارد .

منابع 📚 : ( شماره های ۱ و ۲ و ۳ ، در نسخ عربی قرار دارد . برخی که به معادل فارسی ترجمه شده اند در عنوان نبرد صفین مکتوب است )

۱. شرح نهج البلاغ ، ج 1، ص 23 _ینابیع الموده، ج 1، ص 450 _ بحار الأنوار، ج 41، ص 145 تاریخ علی

۲. الکامل فی التاریخ، ج 2، ص 365 _ تاریخ الطبری ، ج 4، ص 572 _ وقعه صفین: ص162.

۳. مروج الذهب، ج 2، ص 386 _ الاخبار الطوال، ص 169 _ الفتوح، ج 3، ص 11 _ الامامه والسیاسه ، ج 1، ص 126 _ وقعه صفین، ص 186.

۴. اوستا ، برگردان جلیل دوستخواه _ یسنه ؛ هات ۶۵ : بند های ۱ الی ۵

۵. دژ دین = بد دین ( کسی که دینی غیر از زرتشتیان داشته باشد )

به نقل از گروه پژوهشی آرتا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۲۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی