مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

ابوریحان بیرونی و سد ذوالقرنین

چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

یکی از زرتشتیان باستان پرست چندی پیش گفته بود:

جریان ساخت سد توسط ذوالقرنین کودکانه و غیر علمی است.

با خود گفتم در زمان های قدیم اگر واقعاً در زمانی که ذوب آهن به این شکل عصر حاضر پیشرفت نکرده بود، ساخت این سد غیر ممکن بنظر میرسید آیا به فکر مردم یا حداقل دانشمندان خطور نکرده بود که پس ذوالقرنین چطور این سد را ساخته است؟ جواب ما را دانشمند نامدار ایرانی ابوریحان بیرونی میدهد:

تذکر: در متن اشتباهی شده و بجای «مس» از «سرب» استفاده شده است.

آنچنان که مشخص است سد ساختن ذوالقرنین آنقدر کار پیچیده و سختی نبوده که بخواهیم آنرا خارج از درک بشر و افسانه ای بخوانیم! مس را شبیه به روکش قطعات آهن بر روی آنها ریخته تا بند کشی ابجاد شود. توجه داشته باشید که بند کشی متفاوت از جوش دادن است، در جوش دادن باید سطح دو فلز به دمای معینی برسد و البته در بیشتر انواع آن ماده سومی هم میخواهد که دو فلز را بهم جوش بدهد در حالیکه در اینجا آهن تنها گداخته شده و بدنه اصلی سد است و مس بصورت ذوب شده روی آن ریخته میشود تا قطعات آهن گداخته شده را به اصطلاح به هم متصل و تا حدی نفوذ ناپذیر [مثلاً یک انسان یا حیوانی کوچک نتواند از آن رد شود] و از طریق بند کشی محکم کند [شبیه به اتصال آجرها با سیمان، با این تفاوت که قطعات آهن برای اینکه بتوانند بوسیله مس ذوب شده بهم متصل شوند باید گداخته شده باشند].

ابوریحان بیرونی به انجام دادن مشابه اینکار البته در مقیاسی کوچکتر توسط صنعتگران اشاره میکند [یقیناً ذوالقرنین هم به یکباره بین دو کوه را مس ذوب شده نریخته و میتواند قسمت به قسمت و در مقیاس های کوچک اینکار را انجام داده باشد تا ساخت سد تمام بشود]. ممکن است در رابطه با بازه زمانی ابوریحان بیرونی با ذوالقرنین ایراد گرفته شود و در پاسخ باید بگوییم که اولاً دانشمندی همچون ابوریحان اگر این ایراد وارد بود اول از همه بدان می پرداخت و ثانیاً مگر از زمان ابوریحان تا مثلاً هزار و پانصد یا دو یا سه هزار سال قبلش، علم بشر راجع به ذوب فلزاتی همچون آهن و مس چقدر پیشرفت داشته است [چنانچه بعنوان مثال میدانیم ذوب مس به چند هزار سال پیش از میلاد بر میگردد و استفاده از آهن هم در آن دوران وجود داشته]؟ اگر نگاهی به آثار کشف شده بیاندازید خواهید فهمید پیشرفت در خور توجهی را نمیتوان اثبات کرد که بتوان بر طبق آن بعنوان مثال گفت دو هزار سال قبل از ابوریحان بیرونی نمیتوانسته اند آهن را گداخته و مس را ذوب کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی