مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

یادداشت کوتاه: قوه قهریه و حجاب

سه شنبه, ۶ دی ۱۴۰۱، ۰۳:۲۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

استفاده از قوه قهریه برای حجاب اجباری سر و گردن در جمهوری اسلامی، برآمده از دین یا بر علیه دین؟!.

 

پرده اول

در پاسخ به اینکه چرا در زمان پیامبر (ص) حجاب اجباری سر و گردن نبوده بدین صورت که اجبار با قوه قهریه باشد، عنوان میشود که خب این چنین مقوله ای مطرح نبوده (بی حجاب بودن مسلمانان یا غیر مسلمانان در جامعه آن زمان)، در پاسخ باید گفت اولاً این مغالطه هست، از کجا میدانند که صد درصد مردم حجاب اسلامی داشتند (فارغ ازینکه حداقل میدانیم کنیزان غیر مسلمان در مقوله حجاب آزاد بودند و این را میتوانیم تعمیم بدهیم به اهل کتاب و بطور کل غیر مسلمانان که پس حجاب سر و گردن الزام دینی واجب در حکومت اسلامی برای تمامی اقشار نبوده است، ولی خب اینجا محل بحث نیست)؟. ثانیا این مقوله مشابه زمان قاجار بوده که تن فروش ها هم چادر سر میکردند، یعنی حجاب شده بود یک فرهنگ و عرف غالب نه مقوله تحمیلی دینی. حال اگر راست میگویند یک مورد از احکام مرتبط با فروع دین را نشان بدهند که فرهنگ غالب نبوده باشد ولی معصوم آنرا بالاجبار بر جامعه تحمیل کرده باشد، عین حجاب اجباری سر و گردن در زمان حاضر؟! نه تنها نیست بلکه معصوم ولایت را هم حتی تحمیل نکرد به جهت حفظ نظام غیر مشروع ولی اسلامی آن زمان (حالا هم که بخاطر یک حجاب به ضدیت با اسلام برخی روی آوردند و حکومت بر آتش نفرت از دین و حکومت اسلامی و ایجاد دوگانگی میان مردم میدمد).

 

پرده دوم

١. حد حجاب اجباری الآن شرعی نیست بلکه یک حد من درآوردی توسط حکومت هست، حالا که حدش رو خودشان تعیین کردند چرا حجاب سر رو اختیاری نمیکنند؟ اینکه پاها تا بالای مچ مشخص باشد، دست ها تا نزدیک آرنج مشخص باش، نصف سر و جلوی گردن مشخص باشد، مانتو جلو باز باشد و... ایرادی نداشته باشد اما به محض اینکه تمام سر مشخص شد بشود جرم و... مشخصا حدی غیر شرعی من درآوردی است.

٢. برخی عنوان میکنند چون بعد از آن حجاب جاهای دیگر باید اختیاری بشود، و در جواب این جماعت باید گفت شما حد دلخواهتان را پایین بیاورید وقتی بخش بزرگی از مردم مخالف هستند بعد سر بقیه قسمت ها سفت بگیرید، بعدم مگه بعنوان مثال در جمهوری چچن (١) که حجاب اختیاری سر و گردن هست اکثریت مردم دنبال نیمه برهنه شدن رفتند؟ خیر. الآنم قبول ندارند که اکثریت مردم حجاب اختیاری سر و گردن رو نمیخواهند، خب رفراندوم بگذارند. اگرم میگویند موضوع بی اهمیتی هست پس حد حجاب قانونی رو تعدیل کنند اگرم میگویند نه اسلامی بودن اولی بر جمهوری بودن است که خب حجاب الآن حجاب شرعی نیست فلذا هیچ ربطی به اسلام ندارد بتوان از باب امر به معروف و نهی از منکر وارد شد. فارغ ازینکه الزام به حجاب اجباری سر و گردن بواسطه قوه قهریه برای تمامی اقشار مردم هم اجتهاد برخی فقهاست نه نص صریح دین یا اجتهاد اکثریت فقها حتی که بتوان اجماع برایش تعریف کرد.

 

پرده سوم

بنابراین برای استفاده از قوه قهریه به منظور اجرای حجاب اجباری سه راه هست:

الف) از باب قاعده امر به معروف و نهی از منکر حجاب شرعی، که نشان دادیم این حجاب پذیرفته شده در جامعه الان که ج اسلامی قبولش کرده حجاب شرعی بهیج وجه نیست و حد من درآوردی ج اسلامی و کاملا مبتنی بر نظر شخصی مسئولین است فلذا امر به معروف و نهی از منکر امری شرعی در اینجا نیست.

ب) از باب دموکراسی و نظر اکثریت مردم که باید رفراندوم برگذار شود.

ج) از باب قاعده عقلی و منطقی محرک بودن زنان برای مردان و شهوانی نشدن جامعه و مصلحت مردم، که برای این هم با این وضع حجاب موی سر و... قاعدتا جامعه شهوانی شده و نهایتا باید روی حجاب چاک سینه و ران ها و... حجاب اجباری عنوان شود تا نصف عقبی سر یا پشت گردن!!. بعبارتی اگر منظورشان دفع أفسد به فاسد است خب یعنی نصف عقبی سر و پشت گردن میشود افسد نصف جلوی سر و جلوی گردن فاسد؟! آیا این دیدگاه منطقی هست؟!.

 

در نتیجه نشان دادیم این حد حکومتی بهیچ وجه برآمده از دین نیست و حال با این برداشت که امری غیر دینی را بنام دین بر جامعه تحمیل میکنند ما بر آن شدیم تا آن را از قضا بر علیه دین بدانیم چرا که نوعی سوء استفاده از دین تلقی میشود. بدیهی هست که هرگونه نقد بر این یادداشت بدون پاسخ دادن به سؤالی که در پرده سوم مطرح کردیم بی اعتبار و بی ربط تلقی خواهد شد.

 

مدل اولیه این یادداشت را [در اینجا اصلاح شده اش را قرار داده ام] در گروه تلگرامی الغدیر منتشر کردم که متأسفانه علیرغم بحث با دو تن از کارشناسان نتوانستند نقد درخوری عنوان کنند و در نهایت یک نفرشان گفت غیرت کجا رفته و بهتر است همین حد را در نظر داشته باشیم و ازین دست سخنان بی ربط [اصلاً پشیزی به غیرت ربط ندارد تحمیل حد حکومتی غیر اسلامی بنام اسلام تازه به افرادی که حتی مسلمان نیز بعضاً نیستند].

 

پی نوشت

١. https://www.ccsi.ir/fa/news/6692/%D8%B1%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DA%86%D9%86

 

پاسخ همان دفع أفسد به فاسد است اما بعید میباشد بتوان حجاب سر و گردن را مصداق مفسده در حد نیمه برهنگی و زنا و... در جامعه اسلامی دانست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی