مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

پروفسور گیگر و گاتاها

چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 


نامفهومی گاتها به قلم دکتر گیگر:

به این ترتیب گاتاها مشتمل بر 896 خط و تقریباً1 5660 کلمه هستند ، در حالی که اینها در حد خود کم و ناکافی هستند. اما مطلبی که بیش از همه موجب دل سردی می شود، مشکلات قابل ملاحظه ای است که به هنگام تفسیر و تعبیر بسیاری از پیام های گاتاها ایجاد می شود. چندین خط و بند گاتاها به حدی مبهم و پیچیده است که فهم و ترجمه واقعی آن بی نهایت مشکل است .

اکثر اوقات ما مجبور می شویم ترجمه بند و یا خطی این چنین را رها کرده و به ترجمه و تفسیر قسمت بعدی به پردازیم. به هرصورت، ترجمه این چند بند را نمی توان به طور قطعی درست و یا به یقین غلط اعلام نمود. اما این چنین سطور و گفتارها نبایستی بطور کلی همانند دلایلی از برای هر نوع بیان اصلی موضوعی که می باید مورد بحث قرار گیرد ، قبول شود، و چنان چه مورد پذیرش نیز قرار گرفت باید با قید شرط و احتیاطی عمیق باشد . چه بسا که یک مترجم آن چه را که دیگران مدعی و یا منکر می شوند ، به طرزی صحیح و بدون تردید انگاشته و مورد قبول قرار دهد.
 

1 : چنین به نظر می رسد که به هنگام چاپ در جمع کلمات اشتباه شده است . زیرا جمع کلمات گاتاها طبق شرح فوق 5560 کلمه می شود .
 

منبع : کتاب عصر اوستا ؛ مؤلفین : پروفسور اشپیگل ، پروفسور گیگر ، پروفسور ویندیشمن ، پروفسور سن جانا ؛ ترجمه : مجید رضی ؛ صفحه 20 .

 

 

 

 

 

چطور ممکن است کتابی که به بیست صفحه هم نمیرسد و همین بیست صفحه هم چندین بند از آن قابل فهم نیست ، بیانگر یک دین باشد ؟ پس چگونه زرتشتیان فقط گاتها را از شخص زرتشت و برای دین خود کافی میدانند در حالیکه معنی کامل همین ها هم معلوم نیست ؟ .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی