مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

حجاب اجباری در دوران قاجار

يكشنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۶ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وبسایت فرادید تصویری را منتشر کرد مربوط به عکس دسته جمعی گروهی از دانش‌آموزان مدرسۀ ژاندارک در دوران قاجار (این مدرسه را فرانسوی‌ها برای تحصیل دختران ارمنی در ایران تاسیس کرده بودند) بنگرید:

نکته جالب که در این تصویر به چشم میخورد این است که برخی دانش آموزان که مشخصاً بالای نه یا ده سال بنظر میرسند کلا هیچ حجاب سر و گردنی ندارند (انگار یکی دو مورد کادری هایشان هم حجاب سر و گردن ندارند) و بنظر میرسد این پوشش در دوران قاجار حداقل برای غیر مسلمانان در محیط های عمومی مربوط به خودشان اجباری نبوده است و محتملا عرفا در محیط های عمومی مختلط با مسلمانان بخاطر عرف جامعه همگی حجاب سر را حداقل رعایت میکرده اند چنانچه در مقاله ای پیرامون حجاب زنان ارمنی در دوران قاجار مربوط به زمان مظفرالدین شاه قاجار میخوانیم:

پوشش زنان ارمنی در دوران مظفرالدین شاه همانند دوران های گذشته و به همان سبک بوده است اما زنان پیراهن هایی به رنگ قرمز و زرد می پوشیدند و چادرهای سفیدی به خود می پیچیدند، صورت آنان پوشیده نیست ولی سر خود را با کلاه نازکی پوشیده و بر روی کلاه پارچه سفیدی انداخته اند (منبع: بنگرید به اینجا). 

اما در حال حاضر مدرسه ای برای مسیحیان و... باشد کلا مسیحیان موظف به رعایت حجاب اجباری سر و گردن هستند. نتیجتاً گویی اجبار زمان حال در زمان قاجار هم وجود نداشته است. البته پیرامون همین حجابی هم که در مقاله فوق الذکر برای ارمنی ها بدان اشاره شده به تصویری مربوط به دوران قاجار دست پیدا کردم که نشان میدهد ابداً حجاب کامل سر و گردنی نبوده است:

منبع تصویر: اینجا

کلاهی که در آن مقاله از آن سخن رانده بود باید همینی باشد که تنی چند ازین زنان ارمنی به سر دارند و نیز اینجا خبری از پارچه سفید بر روی کلاه هم نیست که شاید نشانگر این باشد که عمومیت نداشته است.

البته سیاست جمهوری اسلامی در مقوله حجاب سر و گردن بهمین جا ختم نمیشود، اخیراً خبری منتشر شد مبنی بر عزل مدیر اداره ورزش شهرستان کهگیلویه بخاطر عدم محجبه بودن برخی نونهالان تکواندو کار زیر نه سالی که اصلاً حجاب برای ایشان واجب نیست و تحت هیچ شرایطی أحدی حق ندارد مجبورشان کند به حجاب سر و گردن داشتن (بخصوص اینکه خیلی باید جاهل باشیم بگوییم حجاب سر و گردن یک دختر خردسال موجب مفسده و... میشود!! فلذا ازین دست توجیهات را هم نمیتوان مطرح کرد) بنگرید به اینجا. حتی مقوله دیگری هم که این مدیر عزل شده در مصاحبه خود بیان میکند یعنی دست کشیدن با دست کش برای دختران نو نهال محلی از اعراب ندارد چرا که فرد نامحرم میتواند دختری که به سن تکلیف نرسیده را حتی ببوسد و هیچ منع شرعی و حتی قانونی برای این مقوله وجود ندارد. تجاهلی که جمهوری اسلامی در اینجا به خرج داده (عزل مدیری که تازه افراط گرایانه نسبت به دستور شرع برخورد کرده در زمینه استفاده از دستکش) نشان از وجود جهل مرکب در میان برخی مسئولین نظام است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۹/۱۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی