مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

زن، شیء در ایران باستان

يكشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در دین مبین اسلام، ازدواج امری است مستحب، چه برای زن و چه برای مرد، فقط در صورتی واجب میشود که زن یا مرد اگر ازدواج نکنند به گناه گرفتار شوند که در این صورت هم چه برای زن و چه برای مرد کاملا مسئله یکسان بوده و البته این امری است کاملا عقلانی که زن و مردی اگر به گناه می افتند ازدواج بر آنان واجب شود. در صورت ازدواج نکردن هم فرد فقط از ثوابی بزرگ محروم خواهد شد و در این ازدواج نکردن و از دست دادن ثواب هم میان زن و مرد هیچ گونه تفاوتی نیست چرا که زن و مرد در اسلام با هم برابرند. اما در آیین زرتشت پیرامون مبحث ازدواج خرافات و جنسیت زدگی عجیبی به چشم میخورد، در این آیین که همواره شاهد برتر پنداشتن مرد نسبت به زن بوده ایم تا جایی که زن را همرده بچه و برده میگرفته اند [بنگرید به اینجا] بین زن و مردی که ازدواج نکنند نیز 180 درجه وضع تفاوت دارد.

بنگرید به متنی از شایست ناشایست از کتب معتبر زرتشتیان:


ek en ku mard ka zan ne kuned, margarzan ne bawed. ud zan ka soy ne kuned, margarzan oh bawed. Ce,zan be pad ham-gumezisnih i abag mar.dan, frazand ne bawed ud paywand az-if ne rawed, ud mard jud az zan , ka abestag — ciyon pad jud-dew-dad guft ested — be gowed, paywand i tan i pasen fraz rawed
 

یکی این که مرد اگر زن نگیرد، مرگ ارزان نشود، و زن اگر شوی نکند، همانا مرگ ارزان شود. چه ، زن را جز از راه آمیزش با مردان. فرزند نباشد و از پیوند نرود، اما مرد را جز از راه زن <گرفتن>، هرگاه اوستا را - چنان که در جد دیوداد گفته شده است - بگوید، <از وی> پیوند تن پسین فراز رود28 .
 

28 : اشاره به مضمون وندیداد 18 بندهای 45 تا 52 است که در آن احتلام و دعای مربوط به آن مورد گفتگوست ، و می آید که اگر آن دعا خوانده شود، در تن پسین، یعنی پس از رستاخیز، فرزند به او باز داده خواهد شد.
 

منبع: شایست ناشایست، متنی به زبان پارسی میانه (پهلوی ساسانی)؛ آوانویسی و ترجمه: کتایون مزدا پور؛ چاپ اول، انتشارات مؤسسه تحقیقات علمی و فرهنگی؛ صفحات 127 و 128.
 
و اما ترجمه بندهای وندیداد مورد اشاره توسط خانم مزداپور:
 

فرگرد 18 بندهای 45 الی 52 از ترجمه اوستای دکتر دوستخواه (که ترجمه ایست از ترجمه وندیداد جیمس دارمستتر):
 

سروش پارسا ، گرز آخته در دست، از دروج پرسید:

ای دروج تیره روز و تبهکار!

کیست سومین تن از نرینگان تو ؟
 

پس دروج دیو نیرنگ باز پاسخ داد :

ای سروش پارسای برزمند !

سومین نرینه من کسی است که هنگام خواب منی فرو ریزد. [ در خواب جنب شود ]
 

چنین کسی همان گونه مرا آبستن فرزندان می کند که دیگر نرینگان، مادینگان خویش را.
 

سروش پارسا ، گرز آخته در دست، از دروج پرسید:

ای دروج تیره روز و تبهکار ! چه چیز می تواند تاوان این کردار باشد ؟
 

پس دروج دیو نیرنگ باز پاسخ داد :

ای سروش پارسای برزمند !

چنین چیزی آن است که آن مرد، هنگام برخاستن از خواب، سه بار نیایش «اهون ویریه ...» ، دو بار نیایش «هومتنم ... » ، سه بار نیایش «هوخشثروتمام ... » و بار دیگر نیایش «اهون ویریه ... » و یک بار نیایش «ینگهه هاتم ... » را برخواند.
 

اوبدین ...
 

پس آنگاه ، آن مرد [ منی در خواب فرو ریخته ] امشاسپند سپندارمذ را بگوید :
ای سپندار مذ !

من این مرد را به تو می سپارم. تو این مرد را در روز بزرگ رستاخیز به من باز پس ده . او را بسان مردی شناسای «گاهان» و «یسنه»، مردی دین آگاه و پاسخ گوی رازهای دین، مردی خرد مند و زیرک و تن - منثره به من باز پس ده.
 

پس او را به نام «آتش داد» یا «آتش تبار» یا «آتش زاد» یا «آتش بوم» یا هر نام دیگری که با آتش پیوند یافته باشد، بخوان 3.
 

[ اینرا بیان میکند که مردی که منی خویش را در رخت خواب میریزد و جنب میشود با خواندن دعا و ... این منی فرزندی خواهد شد و در روز رستاخیز این فرزند را به وی میدهند ، بدون این که با زنی آمیزش داشته باشد ، همانگونه که کتایون مزدا پور بیان کرد ]
 

3 : «نیبرگ» می نویسد: «نطفه بنابر باورداشت آریایی یک «مرد کوچک» است؛ یک عضو زاییده نشده تیره است. همه تشریفات متوجه این نکته است که برای یک «مرد کوچک» که ناخواسته از مجموعه بزرگ برون تاخته و گمراه شده است، [ منی بیرون ریخته از فرد ] بستگی به تیره را تأمین کند. از این رو وی به «آرمیتی» خدای مادینه تیره سپرده می شود تا از این راه، آن خدا او را به هنگام نوسازی بزرگ جهانی، همچون فرزندی که از همسر خود باردار شده، معرفی کند. این چه کسی است؟ از راه نام پسرش اشاره می شود که با «اتر» باید ترکیب شده باشد. این «وهومن» است که صورت تجلی یافته اش آتر یعنی آتش است.» (دینهای ایران باستان. ص 456)
 

منبع: اوستا، کهن ترین سرودها و متن های ایرانی؛ گزارش و پژوهش: جلیل دوستخواه؛ جلد دوم؛ چاپ دهم؛ انتشارات مروارید.
 

فرگرد 18 بندهای 45 الی 52 از ترجمه وندیداد دکتر موسی جوان (این ترجمه هم ترجمه فارسی است از ترجمه وندیداد جیمس دارمستتر):
 
سروش مقدس گرز بدست از دیو دروج پرسید و گفت ، ای دروج حقیر و پست که از خیر و نیکی بی نشان هستی بگو بدانم سومین نرینه تو کدام است .

دروج دیو آسا پاسخ داد و گفت ، ای سروش مقدس بلند قامت سومین نرینه من مردی است که نطفه خود را در خواب بیرون ریزد ( یعنی محتلم شود ) .
 

این مرد است که مرا آبستن میسازد همچنانکه نرینه های دیگر مادینه ها را آبستن میسازند و نطفه خود را در آنان میریزند .
 

سروش مقدس گرز بدست پرسید و گفت ای دروج حقیر و پست که از خیر و نیکی بی نشان هستی . کفاره چنین عمل چیست .
 
دروج دیو آسا پاسخ داد و گفت ، ای سروش مقدس بلند قامت در کفاره این عمل باید هنگام بیداری سه بار دعای اهون وریه زمزمه کند و یک بار ینهاتم تقدیم دارد .
 

از این راه است که وی آبستن بودن مرا ویران سازد همچنانکه یک گرگ چهارپا کودک را از شکم مادر بیرون کشد و پاره نماید .
 

و سپس به اسفندارمذ چنین گوید . ای اسفندار مذ ، من این مرد را بتو می سپارم تا در جهان نوین به من برگردانی . مردی که گاتها تعلیم یافته ، یسنا تعلیم یافته ، پاسخ پرسش ها را تعلیم یافته ، دانا و هنرمند است و اطاعت از آئین در وی تجسم یافته باشد .
 

تو باید نام وی را آذرداد ، آذر نژاد ، آذر زنتو ، آذر دهیو و هر انچه از آذر و آتش ترکیب یافته باشد نام گذاری.
 

منبع: وندیداد اوستا، مجموعه قوانین زردشت؛ نویسنده: جیمس دارمستتر؛ مترجم: موسی جوان؛ ویراستار: علی اصغر عبداللهی؛ چاپ دوم؛ انتشارات دنیای کتاب.
 

متوجه شدید؟، اگر مردی ازدواج نکند نه تنها هیچ گونه ایرادی ندارد بلکه میتواند با خواندن دعا، در روز رستاخیز صاحب فرزند نیز بشود [بنظرتان این کار عقلانی است که یک فرد با خواندن دعا منی ریخته شده خود را به امشاسپند سپندارمذ سپرده و بعد در روز رستاخیز فرزند تحویل بگیرد؟] امـــــا:
اگر زنی ازدواج نکند مرگ ارزان اوست و باید بمیرد.
 
مرگ ارزان . [ م َ اَ ] (ص مرکب ) مرگ ارجان . مرگ ارژان . واجب القتل .محکوم به مرگ . مهدورالدم . معنی مرگ ارزان را میتوانید در این وبسایتها ببینید:
 
این قدر جان زن ها پست و بی ارزش بوده که گناه ازدواج نکردنش بعنوان مثال با یک قاتل یکسان است؟. کدام خانمی است که میخواهد ایران هنوز هم به دوران باستان برگردد تا محکوم به مرگ باشد و باید بمیرد آنهم فقط بخاطر ازدواج نکردن؟!.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی