جمع بندی سندیت حدیث لوح
بسم الله الرحمن الرحیم
پیرو این پست ، جمع بندی بررسی سند حدیث لوح را بیان میکنیم :
1 : درباره ایوالجارود :
الف : ابوالجارود از ابتدا ابدا زیدی نبوده و این کاملا مشهود است که بعد از مدتی آنهم نه اینکه زیدی بشود بلکه از آنان دفاع کرده است . و این احتمال است که در همان دوران که هنوز گرایش پیدا نکرده بود روایت را نقل کرده باشد .
ب : درباره اواخر عمر ابوالجارود اطلاع درستی نیست و این احتمال نیز است که در اواخر عمر خود این روایت را نقل کرده باشد که در آن دوران دست از دفاع از زیدیه کشیده باشد ( که ما بر این دلیل استناد کردیم ) . تنها در رجال کشی نقل قولهایی را از امام صادق (ع) مبنی بر طعن ابوالجارود می بینیم که هیچ سندیتی ندارند و بنابراین باطل میباشند و همین یعنی هیچ سندی نیست که نشان دهد ابوالجارود در اواخر عمر خود و همینطور در زمان امام صادق (ع) بر عقاید قبلی خود پافشاری کرده باشد .
2 : درباره روایت ابی بصیر :
الف : دو راوی یعنی بکر بن صالح و عبدالرحمن بن سالم ابدا کذاب و یا مجهول الهویه خوانده نشده اند بلکه ضعیف خوانده شده اند ، اگر کذاب و ... خوانده میشدند بله ، در آنصورت هیچ روایتی از آنان قبول نبود اما حال که تنها ضعیف خوانده شده اند باید دو مورد را بررسی کرد :
1 : تعارض نداشتن روایت با روایتهای اثبات شده دیگر .
2 : ثقه بودن راویان دیگر .
که می بینیم روایت ابی بصیر هر دو شرط فوق را نه تنها داشته بلکه روایتهایی همچون حدیث جابر و روایت دوازده خلیفه نیز آنرا تأیید میکنند .
ب : ضعیف بودن روای دیگری که تنها در کتاب رجالی منتسب به ابن غضائری تضعیف شده قابل قبول نیست که ذکرش گذشت .
ج : بنابراین در روایت ابی بصیر :
همگی ثقه اند به جز دو نفر که تنها ضعیف خوانده شده اند .
روایتهای دوازده خلیفه و حدیث جابر هم آنرا تأیید میکند .
در نتیجه اثبات حدیث لوح کاملا روشن و مشخص است .
و حال اما ما پاسخ دو سؤال خود را نگرفتیم :
1 : پیامبر ما به وجود امام دوازدهم ما گواهی داده است [ برای نمونه حدیث لوح ] ، حال کدام پیامبری به وجود زرتشت گواهی داده است ؟ .
2 : روی چه حساب زرتشت پیامبر است اما بهاءا... نیست ؟ .
3 : روی چه حساب زرتشت پیامبر است اما مانی پیامبر نیست ؟ .