کوروش نامه (52): تصرف بابل به روایت گزنفون
بسم الله الرحمن الرحیم
فتح شهر بابل توسط کوروش به روایت گزنفون
در این پست میخواهم تصرف بابل را به روایت گزنفون بیان کنم. شناسه کتاب کوروش نامه نسخه انگلیسی کوروش نامه مورد استفاده:
Xenophon, Cyropaedia. Xenophon in Seven Volumes, Walter Miller. Harvard University Press, Cambridge, MA; William Heinemann, Ltd., London. 1914.
برای ترجمه فارسی هم از ترجمه آقای خشایار رخسانی استفاده کرده ایم. ما از بند یکم بخش پنجم کتاب هفتم کوروش نامه تا بند چهل و یکم آنرا برای شما در اینجا قرار داده ایم:
محتوای کوروش نامه گزنفون به صراحت خوی وحشی گری کوروش هنگام جنگیدن برای فتح بابل را بعنوان مثال در بند سی و یکم به نمایش میگذارد. همچنین در بند سی و پنجم از جمله کارهایی که کوروش پس از فتح بابل انجام میدهد این است که به مغان دستور داده برای خدایان نیایشگاه ساخته و غنیمت برگزینند، ساختن نیایشگاه برای خدایان همواره از وسایلی بوده که با آن مردم عوام عهد باستان را در جهل نگاه میداشتند و باعث میشده انواع نذورات و ... به سمت این معابد و نیایشگاه ها سرازیر شود و البته چه سودهایی که برای مغان و خود کوروش این امر نداشته است.
در بند سی و ششم دستور کوروش دوم را به بابلی ها برای کشاورزی و پرداخت خراج می بینیم که این از جمله مؤلفه های اکثر پادشاهان فاتح بوده است.
در نتیجه، کوروش نامه گزنفون به طور آشکار بر خلاف محتوای استوانه کوروش و رویدادنامه نبونئید است که البته نباید باعث شود گزنفون و هرودوت را (که در این مهم با وی هم سخن است) مرتکب اشتباه بدانیم؛ رویدادنامه نبونئید از بعد از اسیر شدن نبونئید میشود رویدادنامه کوروش فلذا دیگر سخن نبونئید نیست، استوانه منتسب به کوروش نیز از زبان کوروش است بنابراین ما در اینجا قول یک فاتح را در برابر قول دو مورخ سرشناس یونانی که بی طرف هم بوده اند داریم، تنها چیزی که باعث میشود رویدادنامه و استوانه معتبر جلوه کنند اختلاف زمانی هرودوت و گزنفون با زمان فتح بابل توسط کوروش است لکن در این جا باید یاد آور سخنان آملی کورت شویم که اثبات میکند استوانه کوروش (و به طبع آن رویدادنامه نبونئید) درباره با صلح فتح شدن بابل از یک سنت بین النهرینی تبعیت کرده است که مقایسه کتیبه کوروش با کتیبه مردوک اپل ایدین دوم توسط آملی کورت و اشتراکات این دو کتیبه از دلایل این مهم است.
سلام
گفتید که رویدادنامه سخن کوروشه ولی اینطور نیست چون اولا اسمش رویدادنامه است پس فقط رویداد ها در اون ذخیره میشدن نه سخن کسی مثل کوروش
دوما رویدادنامه رو کاتبان بابلی بر اساس وقایع نوشتن نه سخن شخص دیگه ای رو