مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

سنگسار از دروغ تا واقعیت

پنجشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۱:۰۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در رابطه با برخی احکام موجود در اسلام برخی افراد از روی نا آگاهی سخنانی را بر زبان می آورند اما باید میان احکام امضایی (احکامی که وجود داشته و اسلام با قرار دادن شرایط و ضوابطی آن را تأیید کرده است) و احکام تأسیسی (احکامی که اسلام آنرا بوجود آورده) تمایز قائل شد. نمونه بارز آن برده داری و سنگسار است. در رابطه با برده داری پیشتر سخن گفته ایم (اینجا) و در رابطه با سنگسار ابتدا این آیه از قرآن را مشاهده کنید:

إِنَّهُمْ إِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ یَرْجُمُوکُمْ أَوْ یُعِیدُوکُمْ فِی مِلَّتِهِمْ وَلَنْ تُفْلِحُوا إِذًا أَبَدًا ﴿۲۰﴾

 چرا که اگر آنان بر شما دست‏ یابند سنگسارتان مى کنند یا شما را به کیش خود بازمى‏ گردانند و در آن صورت هرگز روى رستگارى نخواهید دید (۲۰) سوره الکهف

 آیه فوق در رابطه با اصحاب کهف است و حکایت از وجود سنگسار در آن حکومت دارد (چنانچه اصحاب کهف در گفت و گوی خود پس از بیداری به احتمال سنگسار شدن اشاره کرده اند) همچنین میدانیم زمان اصحاب کهف به یقین بسیار قبل تر از اسلام بوده است. بنابراین سنگسار حکمی امضایی است و نه تأسیسی که صرف وجود داشتنش بتوان بر آن ایراد گرفت.

متذکر میشویم که گفته های این پست جدای از سخن برخی است که در اصل اجرای سنگسار در اسلام خدشه وارد کرده و سخن از نسخ تدریجی آن و یا بطور کل عدم انجام آن بعنوان مثال برای زنای محصنه زده اند (بنگرید به اینجا و اینجا).

اما شرایط سنگسار چه بوده؟ سنگسار برای دو عمل زنای محصنه فرد مسلمان (زنای فردی که همسر دارد و میتواند با همسر خود آمیزش کند اما زنا کرده است) و لواط محصنه مرد مسلمان بکار میرود؛ البته دو طرف سنگسار نمیشوند و تنها طرفی که همسر داشته سنگسار میشود. شیوه سنگسار بطور خلاصه مردن با زجر کشیدن بوده اگرچه قراینی میباشد که نشان دهنده زنده ماندن فرد حتی پس از سنگسار است (اگر خود را از زیر خاک بیرون کشید و فرار کرد نباید وی را دنبال بکنند که این مربوط به روایتی از امام علی (علیه السلام) میباشد).

چند دلیل باعث میشود سنگسار در اسلام را تقریباً غیر قابل اجرا و نوعی حکم برای نشان دادن بزرگی و بدی گناه بدانیم:

 

1: راه اثبات زنا یا لواط:

یا خود فرد باید چهار بار در چهار مرتبه پیش قاضی اقرار کند [توجه کنید، قاضی و نه اقرار در روند دادرسی] و یا چهار مرد عادل (توجه کنید: عادل) باید عمل را به چشم خود دیده باشند. حال چه کسی پیش روی چهار مرد عادل یعنی مسلمانانی که به فساد و یا دروغگویی و ... شهره نباشند بعنوان مثال زنا میکند؟ و یا کدام چهار مرد عادلی هستند که بدنبال دیدن صحنه زنا و یا لواط دو مسلمان دیگر بوده اند؟.

 

2: اقرار به مسلمان بودن:

اگر بر فرض چهار شاهد عادل هم پیدا شوند که قسم بر انجام عمل زنا یا لواط بخورند ولی فردی که زنا یا لواط محصنه کرده بگوید من مسلمان نیستم خواه ناخواه سنگسار را نمیتوان بر او اجرا کرد. اگر هم خود فرد اقرار کند که خب تبعاتش را نیز قبول کرده است و چه جای ایراد دارد؟.

اگر در اینجا گفته شود که اگر فرد بگوید مسلمان نیستم ولی مسلمان زاده باشد در این صورت مرتد شده و باید اعدام شود باید بگوییم از جمله شرایط ارتداد این است که فردی آگاهانه مسلمان بوده و پس از سن تکلیف اعلام مسلمانی کند یا عملش پس از سن تکلیف بگونه ای باشد که به مسلمانی شهره باشد و بعید میدانم بتوان در صورت تکذیب خود فرد این چنین چیزی را اثبات کرد، مثلا بگوید نماز نمیخواندم و روزه نمیگرفتم و یا بر اثر فشار خانواده اینکار را میکردم و ... الخ. بهمین دلیل اصلاً حتی اگر چهار شاهد عادل هم باشد ولی فرد بگوید مثلا زرتشتی شده بودم یا بی دین هستم اثبات همین مسلمان بودنش پروسه ای جدا و تقریباً محال است.

 

3: عدم الزام به اقرار جلوی قاضی:

اسلام بهیچ عنوان [تأکید میکنیم: بهیچ عنوان] نگفته اگر فردی زنا یا لواط کرد خود را به قاضی معرفی کند بلکه درب توبه را باز گذاشته و چگونگی عذاب آن نیز به خواست خداوند است نه اراده خود فرد و چه بسا حتی عذاب اخروی آن نیز با توبه و انجام عمل خیر کاملاً بخشیده خواهد شد.

در نتیجه بنظر بنده حقیر وقوع سنگسار در صورتی است که فردی از شدت عذاب وجدان و افسردگی که نمیتواند عمل خود را با کار خیر جبران کند میل به سنگسار و کشته شدن با زجر داشته باشد. البته فارغ از روایتی که بیان میدارد اگر فرد حین سنگسار توانست خودش را از داخل زمین بیرون کشیده و فرار کند دیگر نباید وی را کشت. در نهایت باید خود فرد آنهم بنا به میل شخصی اش و نه سخن اسلام بخواهد که سنگسار شود و این چنین فردی به نظر میرسد مشکلش روانی است تا اعتقادی.

ممکن است گفته شود چرا اسلام سنگسار را صراحتا نسخ نکرد و در پاسخ باید بگوییم که به همان دلیل که برده داری را لغو نکرد و این چنین احکام امضایی که در عرف آن زمان بودند را واگذار به مقام ولایت کرد که خب آنچنان که در همین پست مشهود است سنگسار در نهایت در اسلام عملی نه واجب و یا حتی مستحب که به نوعی منسوخ شده است.

براستی چرا اسلام که سنگسار را تا مرز منسوخ شدن برد اما آنرا کاملاً لغو نکرد؟ در پاسخ میتوان گفت سنگسار چه قبل از اسلام و چه در زمان اسلام توسط غیر مسلمانان به اجرا گذارده میشده است [هماننده برده داری] و وجود سنگسار برای بدترین نوع های گناه یعنی زنای محصنه و لواط محصنه میتواند نشان از بزرگی آن گناه در اسلام باشد تا مردم آن زمان را از این گناه تا جای ممکن بواسطه یکی از شدید ترین مجازات های رایج میان خودشان دور نگاه دارد.

موافقین ۴ مخالفین ۱ ۰۰/۰۲/۰۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی