مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

یادداشتی پیرامون نجاست سگ

سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۵:۲۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

دیده شده است برخی مسلمانان میگویند که سگ نجس نیست چون حکم نجاست آن در قرآن و روایات مربوط به پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) نیامده است. در پاسخ چند نکته باید بیان شود:

1: اول اینکه بنا به حدیث ثقلین، اهل بیت پیامبر (ص) که بنا به آیه تطهیر معصوم هستند جایگاهشان بهیچ روی کمتر از قرآن و پیامبر نیست فلذا در شیعه که روایت از معصوم دال بر نجاست سگ میباشد این امر محرز و غیر قابل خدشه است.

2: هیچ کس نمیتواند ادعا کند که تمام روایتها و سخنان پیامبر بدست ما رسیده و همچنین سنت پیامبر بطور کامل و صد درصد برای ما روشن است!! این چنین ادعایی بهیچ روی معتبر نیست.

3: در کتب اهل تسنن نیز روایتهایی از پیامبر اکرم (ص) وجود دارد که بوسیله آنها میتوان نجاست سگ را استنباط کرد و اینکه سگ با دیگر حیوانات همطراز خود از نظر پاکی و ... بهیچ عنوان برابر نیست:

الف) صحیح مسلم:

 

ب) صحیح بخاری:

در صحیح بخاری جدای از روایتهایی که هماننده صحیح مسلم میباشند روایتهای دیگری نیز به چشم میخورد:

بیایید قرینه ها را بررسی کنیم:

الف) ظرفی را که سگ در آن آب خورده باید هفت بار شست.

ب) نهی از مال بدست آمده از فروش سگ.

ج) نهی از نگهداری سگ جز برای نگهبانی و شکار.

د) نهی از نگهداشتن سگ در خانه.

توجه داشته باشید که برای هیچ یک از حیوانات حرام گوشتی که نجس نبودن آنها در اسلام محرز است (همچون گرگ و شغال و ببر و روباه و ...) موارد فوق بیان نشده (بجز گربه که تنها نهی از قیمت گفته شده) و اینها متفاوت بودن سگ را با این حیوانات و به طبع زمینه نجس بودن آنرا میرساند.

 

تذکر: نجاست دال بر این نیست که سگ حیوان بدی است و ... چنانچه خون یا ماء الحیات انسان هم نجس است حال آیا خون پلید و بد است یا ماء الحیات (اسپرم)؟!.

موافقین ۴ مخالفین ۱ ۰۰/۰۲/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی