مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

رسالت دین، از سنت نبی (ص) تا انحراف فقیه

پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نویسنده: سید الیاس امین

در کلام الله میخوانیم:

 

وَ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿۱۰۹﴾
و من از شما بر ابلاغ رسالتم هیچ پاداشی نمی خواهم، پاداش من فقط بر عهده پروردگار جهانیان است. سوره الشعراء

و مشاهده میکنیم که امروزه روحانیت هم کار خود را ادامه همان رسالت پیامبر بیان میکند (بنگرید به اینجا و اینجا و اینجا و اینجا) لکن در عمل مشاهده میشود بودجه های عریض و طویلی چه از بیت المال و چه از محل خمس و زکاتی که می بایست خرج فقرا شود فقط بدین خاطر که طلبه ای در راه رسالت پیامبر تلاش میکند به او اختصاص داده میشود!. رسالتی که بنابر امر پروردگار بدون مزد بوده و پیامبر (ص) حتی یک سند هم نیست از خمس و زکات صرف امور شخصی خودشان کرده باشند شده است محل کسب درآمد عده کثیری از دنباله روهای رسالت ایشان!.

برخی علمای طراز اول دین فی الواقع با اموری مثل کشاورزی کسب درآمد میکردند لکن در چند قرن اخیر خمس و زکات منبع هزینه کرد برای زندگی شخصی خیلی هایشان بوده، گرچه سعی میکردند تا جای ممکن کم خرج کنند لکن فرقی در اصل موضوع نمیکند که دنباله روی از رسالت پیامبر را مستلزم اختصاص درآمد به خود می دیدند!. حتی همین الآن هم اکثر طلاب وقتی پایه ده را تمام میکنند فقط برای اینکه شهریه بگیرند در کلاس های درس خارج شرکت میکنند لکن تنها کارشان هفته ای یک یا چندبار شرکت کردن بدون این است که بخواهند مجتهد بشوند یا تلاشی در این زمینه بکنند! در حالیکه اساساً درس خارج برای مقوله مجتهد شدن بود اما در زمان حال شده عملی برای گرفتن شهریه! این در تضاد با منطق و عقل سلیم هست که این چنین نظامی را بنیان گذاردند برای حیف و میل شهریه. کجای دنیا برای کدام رشته این چنین نظامی هست که فرد اصلاً نمیخواهد آن درس را هم یاد بگیرد فقط برای شهریه در مدت زمان نامعلومی در آن شرکت میکند؟ مگر میشود همچین نظامی را افرادی داعیه عقل سلیم داشتن بکنند و قبولش داشته باشند؟!.

یا فی المثل چند سال پیش خاطرم هست قانونی گذاشتند طلاب پایه شش به بعد که از مراکز دیگری شهریه میگیرند بواسطه درس خواندن در آنجا از مرکز خدمات حوزه علمیه شهریه دیگر نگیرند و... [اگر درست خاطرم باشد و اشتباه نکرده باشم این چنین قانونی آن زمان بود حوالی سال 96 و 97، الآن را نمیدانم] لکن برخی طلبه ها با زیرکی نامه میگرفتند از حوزه خود تا بواسطه آن نامه و ارائه اش به مرکز خدمات شهریه شان قطع نشود!.

یا مراجعی که شهریه را به طلبه بصورت ریالی میدهند مشابه رهبری بعنوان مرجعی که بیشترین سهم شهریه طلاب شهریه ایست که از طرف ایشان پرداخت میشود، بجای اینکه اشتغال زایی کرده و طلبه را موظف به کار کنند تا خودش درآمد درستی کسب کند، با ارائه شهریه ریالی هم باعث کاسته شدن ارزش شهریه به مرور میشوند (بخاطر افزایش دائمی قیمت ارز و طلا) و ناچارا به افزایش چندباره آن هستند و هم مبادرت به عملی میورزند که اصلاً امری مسبوق به سابق در سنت معصوم نیست. دانشجویان رشته هایی که خیلی تحصیل در آنها سخت تر از دروس حوزویست همچون مقاطع ارشد یا حتی مهندسی برق و مکانیک با هزینه خود درس میخوانند و درآمد اضافی بخواهند باید کار کنند، دروسی مثل معادلات دیفرانسیل را میگذرانند که اصلاً مکاسب شیخ انصاری حوزه هم پشیزی سخت تر از نظر فهم درسی نسبت به آن نیست. بعد چطور میشود طلبه شهریه لازم است در دوران تحصیل حتی؟ حالا زمانی که بعنوان معمم کار میکند را فی الحال ندید میگیرم و میگویم بخاطر کار کردن درآمد داشته باشد منطقیست.

الآنه خیلی از موجه سازی ها و اثبات های مبنایی دین توسط غیر روحانیون انجام میگیرد، بعنوان مثال نقد تئوری تکامل در قسمت هایی که با باور دینی ناسازگار است بصورت تخصصی توسط غیر روحانیون انجام میگیرد، بخواهید در حوزه فیزیک کوانتوم و ادله ای که ملحدین برای مقوله خداناباوری در آن بیان میکنند وارد شوید باید بروید سراغ غیر روحانیون دینی، بعبارتی چنان نقش غیر روحانیون در رسالت پیامبر (صلوات الله علیه) پر رنگ هست که اساساً بنظرم میتوان گفت در برخی حوزه ها بیش از طلاب حوزه های علمیه ایران بوده است. یعنی نقش طلبه ها حتی اکثریت مطلق هم نیست. البته این نظام بعید است تا قبل از ظهور امام زمان (عج) اصلاح شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۸/۲۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی