مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

کوروش نامه (57): دروازه کوروش

جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

دروازه کدام کوروش؟!

از نوزدهم بهمن ماه امسال بود که خبری شروع به ایجاد گرد و خاک در فضای مجازی کرد [اینجا، اینجا و اینجا] خبر در رابطه با کشف دروازه ای بود که گفته میشود در زمان کوروش دوم هخامنشی ساخته شده است؛ نگارنده به این ادعای عجیب اما نقد دارد:

آثاری پیدا شده که توانسته اند تعیین قدمت کنند؟ خیر.

نام کوروش دوم هخامنشی روی جایی از این بنا بوده است؟

پاسخ: خیر، همچین ادعایی در خبرهای مربوطه نمیشود.

این دروازه شبیه بناهای زمان کوروش بوده است؟

پاسخ: کدام بناست که انتسابش به کوروش قطعی است که بگوییم این مشابه آن و متعلق به کوروش بوده است؟.

در رابطه با پاسارگاد، ما پیشتر من باب بنای پاسارگاد - مقبره احتمالی کمبوجیه در پاسارگاد - نقش مرد بالدار و کتیبه سه زبانه پاسارگاد سخن گفته ایم و نشان دادیم بهیچ عنوان نمیتوان هیچ یک از این موارد را به کوروش دوم منتسب کرد، بنابراین وقتی هیچ چیز قابل اثباتی در محدوده پاسارگاد نیست که بتوان آنرا به زمان کوروش دوم برد پس به چه حقی عنوان میکنند دروازه کوروش؟ چرا هنوز که هنوز است دست از جعل تاریخ و آثار باستانی برای کشورمان نکشیده اند؟.

 

اضافه مدیر وبلاگ در بیست و نهم اسفندماه نود و نه:

خبرگذاری ایسنا [اینجا] امروز گزارشی پیرامون این دروازه منتشر کرد که به نوعی کامل ترین گزارش (بدلیل اینکه متأخرتر است پس گزارشی هم که درج شده شامل جدیدترین کشفیات و ... میباشد) تا به الآن در اینباره میباشد و جالب اینجاست که در این گزارش دیگر سخنی از دروازه کوروش نیست بلکه از دروازه هخامنشیان سخن است که این چیزی جز عقب نشینی مفتضحانه باستانگرایان نیست.

 

اضافه مدیر وبلاگ در هفتم فروردین ماه نود و نه:

خبرگذاری صدا و سیما امروز گزارشی به نقل از خبرگذاری آدی ان کرونوس پیرامون این کشف منتشر کرد [اینجا]. این گزارش دو نکته را در بر داشت:

1: نخست اینکه این دروازه تقلیدی است از دروازه ایشتار بابلی ها.

2: به احتمال زیاد در زمان کمبوجیه و یا کوروش دوم به منظور بزرگداشت فتح بابل بنا شده است.

و اما نقد ما:

1: در اینکه هخامنشیان بطور کل تقلید کار بودند شکی نیست و تقلید هخامنشیان از دروازه ایشتار بابلی ها چیز عجیبی نیست.

2: نه این خبرگذاری اشاره میکند و نه افراد دیگر، که پس دلیلشان برای ربط دادن این دروازه به کوروش دوم و یا کمبوجیه چیست؟ اگرچه برای اینکه شأنیت علمی خود را زیر سؤال نبرند از «به احتمال زیاد» و نه قطعیت استفاده میکنند ولی ما میخواهیم بدانیم همین به اصطلاح «به احتمال زیاد» با کدام دلایل و اسناد است؟. تا کی میخواهند مردم ایران را کم اطلاع فرض کرده و فرضیات خود را به خورد ما بدهند؟ باید برای حرف خود دلیل و سند ارائه دهند وگرنه این دروازه هیچ ربطی به کوروش دوم یا کمبوجیه دوم ندارد. در نهایت میتوانیم بگوییم مربوط به هخامنشیان بوده و نمیتوان در رابطه با زمان آن بازه کوچکتری را مشخص کرد مگر اینکه مدرکی در این خصوص پیدا شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی