مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

جمع بندی دکتر گیگر درباره گاتها

چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

نتیجه بررسی و پی جوئی ما از روی نام هائی که در گاتاها به کار رفته اند و به خصوص از روی حالاتی که زرتشت در سرودها داشته است ، به این قرار است.

1 - تمامی گاتاها به جز یسنای پنجاه و سوم همگی در دوره زندگی زرتشت سروده شده است. ملاک قضاوت ما تفاوت و اختلافات مشهودی است که زرتشت در گاتاهای پیوسته به دوره خود با سایر قسمت های اوستا که مطلقاً مربوط به ادوار بعدی است ، دارد .

2 - تعدادی از سرودهای گاتاها و به خصوص یسناهای 46 - 49 و 51 به تحقیق سروده شخص زرتشت می باشد .

3 : سایر سرودهای گاتاه مستقیماً وسیله زرتشت سرائیده نشده است، بلکه یکی از رفقا، مریدان و یا هواخواهان وی آنها را سروده است. این مطلب بیشتر از خلال سرودهای یسناهای 33،29 و 50 قابل درک و تشخیص است .

4 - به هرعنوان ، ما ، دارای مجموعه ای از سرودهای مقدس هستیم که در آن تنها یک روح حکم فرماست. تمامی این سرودها حاکی و مبین یک نوع آرزو، امید ، اندوه و ترس است . از این سرودها یک نوع اتکاء و ایمان به دین و سرانجام یک نوع اعتماد و توکل به خدا ، ساطع می گردد .

منبع : کتاب عصر اوستا ؛ مؤلفین : پروفسور اشپیگل ، پروفسور گیگر ، پروفسور ویندیشمن ، پروفسور سن جانا ؛ ترجمه : مجید رضی ؛ صفحه 35 .

درباره مورد چهارم دکتر گیگر :

به هرعنوان ، ما ، دارای مجموعه ای از سرودهای مقدس هستیم

به گفته خود دکتر [ که در پست های قبل بدان اشاره کردیم ] ، این گاتها به بیش از 5560 کلمه نمیرسند و همین ها هم باز به گفته خود دکتر کاملا قابل فهم نیستند ، پس آیا منظور دکتر از مجموعه ای از سروده های مقدس همین باقیمانده ناچیز است ؟ .

که در آن تنها یک روح حکم فرماست.

آیا سروده هایی که به گفته خود دکتر ، از یک نفر نیستند و حتی یکی از هاتهای آن در زمان زنده بودن زرتشت سروده نشدند ، دارای یک روح اند ؟ .

تمامی این سرودها حاکی و مبین یک نوع آرزو، امید ، اندوه و ترس است .

آیا منظور از این آرزو و اندوه و ترس ، رابطه میان روح گاو و زرتشت نیست ؟ ، یعنی خشنودی روح گاو مبین امید و آرزو شد ؟ .

لینک مرتبط اینجا .

 

از این سرودها یک نوع اتکاء و ایمان به دین و سرانجام یک نوع اعتماد و توکل به خدا ، ساطع می گردد .

اتکاء و ایمان به روان گاو تعریف کردن دارد ؟!  .

 

براستی چرا اکثر مستشرقان درباره اوستا دو پهلو سخن میگویند ؟ از یک طرف میگویند تحریف شده است و نامفهوم است و ... و از طرفی دیگر هم اینطور از آن تعریف میکنند ؟ این تناقض نشانه چیست ؟ .

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی