مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

افسانه آتش سوزی کتابخانه اسکندریه

پنجشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۴:۱۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

(به نقل از گروه پژوهشی آرتا)

کتابخانه اسکندریه، توسط چه کسانی به آتش کشیده شد و نابود شد؟!

یکی از مسائلی که جریانات باستانگرا در صدد بزرگ جلوه دادن آن هستند افسانه کتابسوزی اعراب مسلمان در ایران و مصر است مخصوصا کتابخانه اسکندریه که ادعا میشود توسط مسلمانان نابود شده است اما جالب است بدانید این کتابخانه در طول تاریخ توسط رومیان و مسیحیان به آتش کشیده شد است و عملا در زمان فتح اسکندریه به دست اعراب چیزی از آن باقی نمانده بود اما نویسندگان مسیحی برای سرپوش گذاشتن بر اعمال هم‌کیشانشان این کتابسوزی را به مسلمانان نسبت دادند
 از همین رو اولین بار عبداللطیف بغدادی مسیحی شش قرن بعد از فتح اسکندریه برای آتش سوزی کتابخانه  آن افسانه ایی با دلایل سست و بدون سند و مأخذ بیان کرد و آن را به مسلمانان نسب داد.

چند نمونه از اسناد در مورد به آتش کشیدن کتابخانه اسکندریه توسط رومیان و مسیحیان:

1. پلوتارک مورخ شهیر باستان در بحث زندگانی سزار روم در مورد یکی از جنگ های او و اتفاقاتی که در ضمن آن اتفاق افتاده است بیان میکند که:

اولین اشکالی که پیش آمد نمود قحطی آب بود،چه دشمنان آبی را که به قصر می آمد سد کرده بودند. دومین مشکل این بود که دشمنان در صدد برآمدند تا کشتی های سزار را نابود کنندو سزار هم مجبور شد تا این خطر را بوسیله افروختن آتش دفع نماید👈درنتیجه این امور مرکز توقف کشتی ها و همچنین کتابخانه بسیار بزرگی ومشهور اسکندریه طعمه حریق شدند👉

 

2. کوروفکین:
مسیحیان با استفاده از حمایت امپراطوران،معابد باستانی راویران میکردند،مجسمه ی خدایان را خرد مینمودند، و بدینسان بسیاری از آثار برجستگی هنری را به نابودی کشاندند.مسیحیان در ضمن، با علم نیز در افتادند👈آنها کتابخانه مشهوراسکندریه را سوزاندند و تألیفات علمی را در شهرهای دیگر نابود کردند👉 و در خیابان اسکندریه، زن دانشمندی بنام پا تیا را که اعتقادی به خدا نداشت و به همین جهت مورد خشم و نفرت جماعت مسیحی بود،قطعه قطعه کردند. اپاتیا نخستین دانشمندی بود که بدست مسیحیان کشته شد.

 

3. زیگرید هونکه نویسنده‌ و شرق شناس آلمانی:

هیچ وحی و الهام از این طرز فکر، چشمگیر تر و غم_انگیزتر از ستونهای دود و آتش برفراز شهر اسکندریه، برنخواست_نبود همین جائیکه قرنها مرکز علوم یونانی بود و اکنون با وجود رم،اینجا نیز مرکز کلیسای عیسوی است. آسمان برفراز این مرکز علمی کنار رود نیل قرمز رنگ شد،هنگامیکه آثار بر ارزش وجبران ناپذیر یونانی اعم از شعر، ادبیات، فلسفه، تاریخ و علوم دوران
هلنی،بدست مسیحیان به آتش کشیده میشد.

در سال ۹۹۲ میلادی که اعراب اسلامی وارد اسکندریه شدند، مدتها بود که دیگر کتابخانه بزرگ رسمی در این شهر وجودنداشت.و تهمتی که به عمر بن العاص در پانصد سال بعد زدند، که او کتابخانه های بزرگ اسکندریه را آتش کشیده است👈واقعیت نداشته و بررسیهای مکرر و دقیق نشان داده است که کاملا اتهامی ساختگی و آنهم یک ساخته واقعا بدون مهارت میباشد👉 ولی این اتهام که تا کنون با علاقه زیاد و برای ایجاد وحشت در برابر اعراب واسلام بکار میرودجریانش عینا عکس اینست.

 

4. گوستاو لوبون فرانسوی مورخ معروف مسیحی:

واقعاً جای بسی تعجب است که یڬ همچو افسانه مهملی چگونه در این مدت متمادی به شهرت خود باقیمانده و آنرا تلقی بقبول نموده اند،لیکن در عصر حاضر بطلان این عقیده به درجه ای ثابت و محقق شده که دیگر محتاج به تحقیق و بررسی زایدی نیست.این مطلب بطور کلی معلوم و مبرهن گردیده که قبل از اسلام خود نصاری (مسیحیان) همانطوری که همه معابد و خدایان اسکندریّه را با نهایت اهتمام منهدم نمودند کتابخانه نامبرده را هم سوزانیده بر باد دادند و از کتب نامبرده در زمان مسلمین چیزی باقی نمانده بود تا آن را بسوزانند!


 

.............

اضافه مدیر وبلاگ:

پیشتر در رابطه با ایران باستان و دانشمندان و علم نداشته اش سخن گفته ایم و در اینجا نیز متذکر میشویم کتابخانه اسکندریه در مصر واقع شده بوده است و یقیناً اگر هخامنشیان یا اشکانیان علاقه ای مثلاً به نگهداری از متون و طومارها شبیه به روش یونانیان در کتابخانه اسکندریه مصر داشتند باید مشابه این کتابخانه را در بابل و شوش و هگمتانه و ... مشاهده میکردیم نه در مصر.

هیچ سندی نیست که نشان بدهد ایرانیان در بنای این کتابخانه دست داشته اند و یا اینکه حداقل بخشی از آن به نگهداری از کتب و طومارهای مربوط به ایرانیان اختصاص داشته است. باستان پرستان اگر یک سند دال بر این مهم دارند خشنود میشویم که آنرا ارائه بدهند. بنابراین طعمه حریق شدن اسناد موجود در این کتابخانه هیچ ربطی به ایران باستان ندارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی