مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

تحریف به سبک ظریف یا دروغ به سبک لاریجانی؟!

يكشنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وزیر امور خارجه کشور در تاریخ دوازدهم فروردین ماه نود و نه میگوید:

سال ۱۳۹۴ برجام عملیاتی شد و یکم بهمن ماه به اجرا در آمد. در آن تاریخ از مرحله نداشتن هیچ گونه مشارکت راهبردی به مرحله سوم رسیدیم و رییس جمهوری پیشنهاد ۲۵ ساله را مطرح کرد.

وی افزود: ‌در این راستا، رفت و آمد هایی برای تدوین پیش نویس از سوی ایران انجام گرفت و نخستین پیش نویس را من به چین بردم که گسترده تر و بلندتر از پیش نویس کنونی بود. در نهایت سه دور رفت و برگشت انجام گرفت تا اینکه به نتیجه کنونی رسید.
...
لاریجانی نقش ارزنده ای در پیشبرد کارها با چین داشته است و طرف چینی فقط درخواست ملاقات با بنده و رییس جمهوری را داشتند اما ما گفتیم که چون آقای لاریجانی نماینده ایران در این موضوع است، باید با او ملاقات کند.
...

ظریف در پاسخ به سوالی در باره اینکه چرا طرف چینی برای انعقاد قرارداد با ایران جدیت نداشت، گفت :‌ من از روز اول که در مجلس صحبت کردم،‌گفتم که سیاستم این است که با تمام دنیا کار کنم، سیاست من، سیاست متوازن با همه دنیاست، برجام حل مشکل ما با غرب نبود. بلکه حل مشکل با روسیه و چین بود.

وی ادامه داد:‌ فراموش نکنیم در ۶ قطعنامه شورای امنیت، روسیه و چین هم رای مثبت دادند و تنها در سال های اخیر بود که آنها رای منفی دادند که آن به دلیل زحمات این دولت بود.

ظریف افزود:‌ یادتان نرود در دولت قبل به ۶ قطعنامه فصل هفتی، چین و روسیه رای مثبت دادند ولی امروز رای آنها منفی شد در حالی که حتی ما به رای منفی آنها نیاز نداشتیم و با رای ممتنع هم قطنامه ها شکست می خورد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد:  نگاه ما تعامل با تمام دنیاست. ما از سال ۹۲ که سر کار آمدیم درخواست کردیم با چینی ها رابطه استراتژیک برقرار کنیم اما آنها تا سال ۹۴ پاسخ ندادند چون شرایط قطعنامه ها قبلی زمینه را فراهم نمی کرد، ‌فراموش نکنید که آنها تا زمان انعقاد برجام هیچ دعوتنامه ای به کسی نداد. اولین دعوتنامه مربوط به مردادماه ۹۴ به سردار شهید سلیمانی بود که بعد از برجام صورت گرفت. +

 

اما مشاور رئیس مجلس سابق یعنی آقای منصور حقیقت پور در سیزدهم فروردین ماه نود و نه گفت:

منصور حقیقت‌پور با اشاره به اخبار منتشر شده درباره مسؤول مذاکره‌کننده با کشور چین برای امضای تفاهم‌نامه 25 ساله گفت:‌ مقامات دولتی این کشور رسما ناراحتی خود را از رفتار دولت یازدهم و دوازدهم بعد از برجام اعلام کردند.

وی افزود: مقامات چینی عنوان می‌کردند که دولت ایران پس از برجام دولت چین را تحویل نگرفت و در واقع چین را تحقیر کرد و ما حاضر به همکاری با دولت ایران نیستیم ولی اگر «نظام» جمهوری اسلامی می‌خواهد با ما تعامل کند، ما هستیم.

مشاور رئیس مجلس دهم اظهار داشت: مقام معظم رهبری در آن زمان رئیس مجلس وقت [علی لاریجانی]‌ را به عنوان مسؤول پیشبرد سند همکاری با چین می‌کنند و برای وی در این باره حکم صادر و آقای لاریجانی را رسما برای این منظور به مقامات چینی معرفی می‌کنند.

حقیقت‌پور خاطرنشان کرد: مجلس دهم و دوره ریاست آقای لاریجانی بر مجلس به پایان می‌رسد اما آقای لاریجانی در دوره مجلس یازدهم به رهبر معظم انقلاب می‌گوید من دیگر رئیس مجلس نیستم و اجازه بدهید کار را رئیس مجلس وقت ادامه دهد اما رهبر معظم انقلاب قبول نمی‌کنند و می‌گویند که کار را خودت ادامه بده.

وی افزود: در دوره فعلی که آقای لاریجانی رئیس مجلس نیست در مکاتباتی که با چین دارد سمتش را مشاور رهبر انقلاب و مجری پروژه توافق‌نامه 25 ساله عنوان می‌کند.

مشاور رئیس مجلس دهم اظهار داشت: در  جاده کمربندی که به صورت ریلی و راه آسفالت در نظر گرفته شده بود و بنا بود قاره‌های آفریقا، آسیا و اروپا را به هم متصل کند و این راه از بیش از 100 کشور عبور می‌کند، که پیش از مذاکرات با چین، ایران در نقشه این راه قرار نداشت اما پس از مذاکراتی که آقای لاریجانی با چینی‌ها داشت مسیر نقشه جاده تغییر کرد و بنا شد این جاده از ایران گذر کند که منافع زیادی را از بُعد تجاری برای ما به همراه دارد. +

 

این قدر هماهنگی و راستگویی در سطوح بالای نظام زیاد نیست؟.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی