مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

آیا مغز انسان جنسیت دارد؟!

جمعه, ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۳:۳۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مقدمه

جنسیت داشتن مغز انسان یکی از مسائل مهم در علوم تجربی هست که متأسفانه اسیر دست کلیشه های فمینیسم شده و بهمین دلیل سعی دارند حقیقت را وارونه جلوه و مغز انسان را فاقد جنسیت نشان بدهند تا بتوانند ازین گزاره در جهت هدف غایی خود یعنی برابری مطلق زن و مرد در وظایف و مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی بهره ببرند [نه رعایت عدالت که هدف اسلام است (امتیازات متفاوت در مقابل وظایف و مسئولیت های متفاوت) بلکه ایجاد برابری مطلق (مسئولیت و وظایف و امتیازات یکسان و نقش های مشابه در اجتماع و حتی آموزش و پرورش فاقد جنسیت از دوران خردسالی)]. اصرار بر عدم جنسیت داشتن مغز باعث شده است حتی برخی بظاهر پژوهشگر و دانشمند فمینیست هم بگونه ای سعی در تحریف علم زیست و عصب شناسی داشته باشند.

از نگاه اسلام، زن و مرد هردو مخلوق خداوند، انسان و برابرند؛ اما این برابری، در تعبد و بندگی (ذاریات آیه 56) و رسیدن به کمالات معنوی و انسانی است (نحل آیه 97 و احزاب آیه 35)، نه برابری در احکام، وظایف و حقوق (نساء آیه 32). البته تفاوت در حقوق و تکالیف زن و مرد، هرگز جایگاه انسانی زن را از مرد پایین تر نمی آورد و در شریعت اسلامی، آنجا که خداوند دانایان را می ستاید و جاهلان را نکوهش می کند (زمر آیه 9) و از تعلیم انسان به عنوان یکی از اهداف پیامبران یاد می کند (بقره آیه 151) و یا آنجا که از لزوم علم اندوزی سخن گفته شده (مجادله آیه 11 و زمر آیه 9) به صورت عام سخن گفته و آن را مختص جنسیت خاصی نمی کند. اما خداوند بر اساس حکمت الهی و هدفمند بودن جهان، زنان و مردان را با برخی ویژگی های متفاوت آفریده که برخی از این تفاوت ها مانند تفاوت در چهره و رنگ چشم فقط منظور تنوع بخشی و امکان شناسایی افراد مطرح است. برخی دیگر همچون تفاوت در قدرت بدنی و ذوق هنری، هرچند کارایی خاصی در زندگی اجتماعی دارد، ولی در مسیر تحقق این کارایی، نیازمند وضع قانون خاصی از طرف خداوند نیستیم، و در نهایت، برخی تفاوت  هاست که کارایی خاصی ایجاد می کند و خداوند بر اساس آن، حقوق، تکالیف، مسئولیت، امکانات و فرصت های تکامل یا تنزل متنوعی را در انسان قرار داده است. در این بین مغز یکی از مهم ترین اعضا جسم انسان و واسطه برقراری ارتباط من [روح، خودآگاهی] با جسمم می باشد و در این بین مشخصاً جنسیت و تفاوت داشتن مغز زن و مرد میتواند بعنوان مؤید مبنی بر متفاوت بودن نقش زن و مرد در اجتماع و خانواده بیان بشود.

جنسیت زدایی از تمامی گزاره هایی که انسان در طول زندگی اجتماعی خویش بدان رسیده یا ادیان الهی بر آن تأکیده کرده اند من جمله اهداف و نشانه های اصلی مدرنیته جهان غرب با دو محور فمینیسم و لگبت (LGBT) است [لزبین (L زنان همجنسباز) گی (G مردان همجنسباز) بای سکشوال (B زنان یا مردانی که به هردو جنس تمایل جنسی دارند) ترنس (T افرادی که دو جنسه هستند و یا مرد یا زنن ولی از نظر روانی فکر میکنند جنسیتشان بر خلاف فیزیک جسمی و... شان است). منظور از لگبت این افراد هست]. این مقاله نیز به یکی از مهم ترین مقوله های این موضوع یعنی مغز انسان پرداخته و سعی در موجه سازی گزاره جنسیت داشتن مغز انسان در مقابل ادعای فمینیست ها دال بر عدم جنسیت داشتن مغز انسان دارد.

من جمله پژوهش های پیشین میتوان به دو کتاب در اینباره اشاره کرد که کاملاً بر خلاف یکدیگر سخن گفته اند: نخست کتاب « جنسیت مغز: تفاوت‌های واقعی میان زنان و مردان» با عنوان اصلی «Brain sex : the real difference between men and women» از «آن مویر» و «دیوید جسل» که در سال 1991 میلادی منتشر و در ایران به سال 1392 ترجمه و منتشر شده و بیان میکند که مغز انسان جنسیت دارد و دوم کتاب «مغز جنسیت زده: علم نوین اعصاب علیه باورهای غلط درباره مغز زنان» با عنوان اصلی «The gendered brain : the new neuroscience that shatters the myth of the female brain» از «جینا ریپون» که در سال 2019 منتشر شده و به سال 1399 ترجمه و در ایران منتشر شده است و بیان میکند مغز انسان جنسیت ندارد. اگر فکر میکنید که جدیدتر بودن کتاب دومی دال بر صحت ادعای آن است سخت در اشتباهید و در این مقاله با بررسی مهم ترین تحقیقات مخالفین در این زمینه نشان میدهیم این چنین نیست. همانطور که مبرهن است تفاوت داشتن مغز زنان و مردان به معنای جنس دوم بودن زنان ابداً نیست بلکه مؤید این مهم میباشد که وقتی آفرینش این دو جنس در دستگاه مهمی مثل مغز تفاوت دارد پس این تفاوت در نقش های اجتماعی و خانوادگی این دو جنس نیز میتواند خود را نشان بدهد چرا که عملکرد و خلقت دو جنس متفاوت میباشد.

 

 

بخش اول (بررسی دیدگاه مخالف)

پرده اول:

گزارش وبسایت خبری العالم (١) منتشر شده در 11 مارس ٢٠٢١ (مصادف با 21 اسفند 1399):

آیا میان مغز زنان و مردان واقعا تفاوتی وجود دارد؟

مغز عضوی مشترک میان دو جنس مذکر و مونث

به گزارش روزنامه بریتانیایی دیلی میل، لیز الیوت دانشمند علوم اعصاب در دانشگاه «روزالیند فرانکلین» در شیکاگو، با تأکید بر اینکه مغز عضوی است که هر دو جنس مرد و زن به همان اندازه از آن بهره برداری میکنند، گفت: «این نظریه ها با نوعی موضع گیری و تمرکز بر روی تفاوت های ناچیز میان زن و مرد در نظر گرفته شده است».

در این قسمت از گزارش خانمی به نام «لیز الیوت» را می بینیم (این نام را بخاطر داشته باشید)، که اصرار دارد بین مغز زن و مرد تفاوت های ناچیزی هست. در ادامه و در قسمت دیگری از گزارش میخوانیم که مغز مردان ١٠ الی ١١ درصد بزرگ تر و حاوی ماده سفید بیشتری هست و این ماده سفید برای هماهنگی ارتباط بین مناطق مختلف اعضای جسم انسان با مغز استفاده میشود [در نتیجه وزنش هم بیشتر میباشد] و زنی که مغز بزرگ تری دارد درصد بیشتری از ماده سفید نسبت به زنی که مغز کوچک تری دارد خواهد  داشت. خانم الیوت عنوان میکند این ربطی به عملکرد ندارد فقط اختلاف اندازه و حجم است!! آیا نمیتوان بر اساس این ادعا گفت ١٠ درصد مغز مردان هیچ کارایی و تأثیری ندارد؟! مشخصاً هیچ رفرنس علمی این ادعا را تأیید نمیکند و البته در مصاحبه هم برای این ادعا ارجاع به رفرنس علمی نمیشود که این بیشتر ماده سفید داشتن مغز مردان هیچ تأثیر عملی بر انسان ندارد.

در قسمت مهم این گزارش گفته میشود که این تحقیقات انجام شده توسط خانم الیوت [که دلیل این مصاحبه هم همین تحقیقات بوده است و از آن برای جنسیت نداشتن مغز انسان بهره میبرند]، ٣٠ ساله بوده (البته سندی دال بر تحقیقات سی ساله بصورت مداوم باشه را من نتوانستم پیدا کنم، شاید جمع چند پروژه تحقیقی بوده است) و در این مطالعات تصویر برداری رزونانس مغناطیسی و بافت مغزی انسان پس از مرگ دریافتند که ممکن است تفاوت های بسیار ناچیزی در عملکرد و ساختار مغز زنان و مردان برسند. در ادامه گزارش هم بعنوان مثال به تفاوت یک درصدی آمیگدالا در مرد و زن اشاره میشود (در مردان بزرگتر است) و عنوان میشود باعث ایجاد تفاوتی در عملکرد نمیشود (یعنی این یک درصد هیچ کارآیی ندارد؟ آنهم در عضو بسیار حساسی مثل مغز و بخش مهمی به نام آمیگدالا؟.

 

پرده دوم:

گزارش وبسایت رادیو فردا (2) منتشر شده در 22 آذر 13٩۴ (مصادف با 13 دسامبر ٢٠١۵):

مغز زنانه مغز مردانه

نتایج تحقیقات تازه ای که در نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده، میگوید که مغز انسان جنسیت ثابت ندارد.

به گزارش واشینگتن پس، بر خلاف تصور عامه مردم، نمیتوان گفت که مغز افراد بر اساس جنسیت عمل میکند و مغز افراد مذکر «مردانه» و مغز انسان های مؤنث «زنانه» است. مغز در این دوگانه جنسیتی نمی گنجد و رفتاری مجزا از جنسیت بدن فرد از بروز میدهد.

در این گزارش که به نقل از واشنگتن پست است نیز ادعاهای مشابه گزارش العربیة به نقل از دیلی میل شده و این یعنی ادعای دیلی میل جدید نیست بلکه صرفاً در گزارش دیلی میل اشاره به تحقیقات سی ساله شده و مشابه بقیه ادعاهایش مسبوق به سابق است. در ابتدای گزارش دقیقا هدف لگبت ها و فمینیست ها از اصرار بر روی جنسیت نداشتن مغز بیان شده چنانچه عنوان میشود:

این نه تنها خبر خوبی برای دانشمندان بلکه برای متخصصان امور جنسیت و همینطور افرادی که خود را ورای دوگانه جنسیتی «زن» یا «مرد» تعریف میکردند است. چرا که دیگر از نظر عملی گفتن اینکه افراد باید زن یا مرد باشند، معنا ندارد.

البته در پاراگراف بعدی به مشخص نبودن تأثیر تفاوت های تناسلی زن و مرد در زیست شناسی اشاره میکند (بعبارتی این گزارش ادعا کرده است که تفاوت اندام تناسلی مرد و زن شناخته شده است ولی اینکه چه تأثیر عملی در زیست شناسی افراد میگذارد مشخص نیست، به نوعی خواسته بگوید ازین تفاوت ها در نفی گزاره عدم تفاوت  داشتن زن و مرد نمیتوان بهره برد). از آنجایی که لگبت ها بشدت در غرب مورد حمایت هستند، بنظرم انتظار تحقیقی منصفانه را در این گزارش نمیشود داشت.

‏در این گزارش حرفی از تحقیقات سی ساله نیست اما سخن از اسکن مغز ١۴٠٠ نفر در دانشگاه تل آویو هست و باز نام خانم لیز الیوت را می بینیم:

تفاوت های ساختاری در مغز و تفاوت های رفتاری، اغلب به عنوان شاهدی برای تفاوت کامل مغز مردان و زنان به کار گرفته میشد. اما این محققان میگویند که اگر این حرف درست باشد مغز مردان باید تقریباً همیشه مردانه و مغز زنان تقریباً همیشه زنانه عمل کند و این تغییر باید پایدار باشد. برای مشاهده این امر، دانشمندان دانشگاه تل آویو مغز 1400 نفر را با دستگاه ام آر آی اسکن کردند و متوجه شدند که مغز افراد بیشتر از آنکه زنانه یا مردانه باشد، بین این دو جنسیت «شناور» است. این نخستین باری است که دانشمندان به مطالعه مسئله جنسیت و مغز به عنوان یک واحد کلی (نه مطالعه بخش هایی از مغز مانند تفاوت بخش سفید و خاکستری در مردان و زنان) می پردازند. دکتر لیز الیوت، عصب شناس دانشگاه ایلینویز آمریکا میگوید که این نوع مطالعه کمی در نوع خود  بی نظیر است.

این محققان دریافته اند که تنها تعداد بسیار اندکی از نمونه های مطالعه شده مغز کاملا زنانه یا مردانه داشتند و اکثریت مغزها، خصوصیات مشترک هردو جنسیت را دارا هستند. نتایج این تحقیق میگوید که مغزهایی که به طور مدام خاصیت زنانه یا مردانه را به طور کامل داشته باشند بسیار کمیاب اند.

چنانچه مشاهده میکنید در انتهای متن به وجود مغزهایی که بطور مداوم خاصیت مردانه یا زنانه دارند اشاره میشود ولی میگوید اینطور مغزها کمیاب هستند و بالاتر هم که گفته بود عمدتاً مغز انسان بین دو جنسیت شناور است (فارغ از اینکه مشخص نمیکند منظورش از شناور بودن چیست وقتی ویژگی های فیزیکی متفاوتی هست و مغزهای کاملا مردانه یا زنانه نیز وجود دارد ما در اینجا بهتر نیست بطور نسبی بگوییم مغز زنانه و مردانه وجود دارد تا اینکه بدنبال شناور بودن مغز ها باشیم؟ بعبارتی همان شناور بودن هم باید بررسی شود و اگر مغز زن یا مرد متمایل به ویژگی های مشخص مغز همجنس خود در همان مدل شناور بودن بیشتر متمایل بود تا مغز جنس مخالف در نتیجه این مهم یعنی تفاوت نسبی داشتن و مشخصاً بیان جنسیت داشتن مغز که خب از تشریح این مقوله در گزارش اجتناب شده است. بعبارتی این گزارش علاوه بر اینکه تأیید کرده ویژگی های زنانه و مردانه مربوط به مغز داریم حتی وجود مغزی که بصورت مداوم مردانه یا زنانه باشه را هم تأیید کرده اما گفته اکثر مغزها شناورن بدون اینکه با رفرنسی علمی مشخص کند آیا این این شناور بودن بازهم نسبی بودن جنسیت داشتن مغز زن و مرد را تأیید نمیکند؟.

در قسمت انتهایی متن نقل قولی از جافنا نوئل بعنوان یکی از نویسندگان تحقیق دانشگاه تل آویو می بینیم که میگوید:

ما همیشه دخترها و پسرها، زن ها و مردها را از هم جدا میکنیم. اما این نه تنها از نظر سیاسی نادرست است بلکه حالا میدانیم که از نظر علمی هم (این جداسازی) کار درستی نیست.

مشخصاً اینکه گفته از نظر علمی هم درست نیست مرتبط با همین ادعای گزارش مبنی بر عدم تفاوت داشتن مغز هاست. ابهام و عدم قطعیت در نتیجه همین گزارش مشهود بوده و بنابراین این ادعای «از نظر علمی درست نیست» هم سخن کاملاً اشتباهیست.

 

پرده سوم:

یورو نیوز طی گزارشی به تاریخ 19 دسامبر 2011 (مصادف با 28 آذر 1390) (3) با عنوان « مدارس مختلط مفیدترند یا مدارس تک جنسیتی؟» پیرامون مدارس مختلط یا تک جنسیتی گریزی به بحث تفاوت مغز زنان و مردان میزند. در همین گزارش یورو نیوز با لیز الیوت نیز مصاحبه میشود اما سخنان فاقد ارجاع معتبر علمی را میزند که بنظر من از یک مثلا محقق بعید است. الیوت در قسمت اول سخنانش عنوان میکند:

هیچ مبنایی برای جدا کردن دختر و پسرها از هم بدلیل تفاوت در توانایی مغز آنها وجود ندارد. من حتی با این نظر که شیوه یادگیری دختر و پسر متفاوت است هم مشکل دارم. تمام روانشناسانی که نحوه یادگیری کودکان را از شیوه خواندن گرفته تا ریاضیات مطالعه کرده اند، معتقدند که توانایی مغزی آنها با هم فرقی ندارد. البته خوب ما می دانیم که دخترها بهتر از روی متن می خوانند ولی مسئله تعیین کننده این است که بفهمیم پسرانی که به خوبی دختران می خوانند، آیا به همان اندازه وقت صرف این کار کرده اند یانه؟ در مورد ریاضیات هم به همین ترتیب بنابراین از نظر روانی هیچ دلیلی برای جداکردن محیط آموزشی دختر و پسرها وجود ندارد. بنظر من دلیل جدا بودن آنها بیشتر مسائل تاریخی و فرهنگی بوده است. حقیقت این است که والدین بدلیل ملاحظاتی که در مورد مسائل جنسی دارند، ترجیح می دهند فرزندانشان به کلاسهای مجزا بروند تا احیانا حواسشان بخاطر حضور جنس مخالف پرت نشود.

الیوت عنوان میکند «تمام روانشناسانی که...» ولی ارجاع به هیچ پژوهش و یا نظر سنجی نمیدهد (لفظ تمام اغراق آمیز نیست؟) و بعد از آن میگوید درست است که دختران در روخوانی بهترند یا در مورد ریاضیات بهمین ترتیب (پسران در ریاضی بهترند) ولی اشاره میکند بررسی نشده که بفهمیم اگر فرصت مشابه باشد پسران نیز مشابه دختران میشوند یا...!! یعنی تمام مشاهدات را عملاً از پایه بی اعتبار کرد چون به خیال خودش فرصت مشابه داده نشده آنهم نه در مثلا صحرای آفریقا بلکه در غرب!! همین قدر استدلالی سطحی و سست را در مصاحبه با یک خبرگزاری رسمی بکار میبرد.

همچنین در ادامه مصاحبه خود پا را فراتر گذاشته و حرف عجیبی میزند و میگوید پسران به حضور دخترها بخاطر توانایی کلامی شان و دخترها به حضور پسران بخاطر توانایی فیزیکی شان نیاز دارند!!
این اگر یک سخن بی اعتبار نیست پس چیست؟ یعنی چه که دختران بخاطر توانایی فیزیکی به پسران نیاز دارند؟.

همچنین در همان گزارش یورو نیوز نو‌شته آموزش برابری جنسیتی در مهد کودک های سوئد!! این عبارت آشنا نیست؟ بله این دقیقا همان تفکرات فمینیستی هست و حال مشخص شد اصرارشان برای اینکه عنوان کنند مغز زن و مرد هیچ فرقی ندارد چیست (بسط به قول خودشان برابری جنسیتی [که کاملا در تضاد با عدالت جنسیتی هست] در سیستم آموزشی یا بطور کل حکومتی کشور).
در گزارش نیز دقت کنید یورو نیوز گفته بود هیچ شواهد علمی مبنی بر تفاوت داشتن مغز زن و مرد نیست و حال پس تحقیقاتی که گاردین منتشر کرد چه بود؟ اگر بگوییم گزارش یورو نیوز دو سال قبل تر از آن تحقیقات بوده پس وقتی بر فرض تحقیقاتی انجام نشده [که وجود داشته منتهای مراتب این افراد نخواستند ببینند] به چه حقی خانم لیز الیوت در مصاحبه گفت مغز زن و مرد فرقی ندارند (چنانچه تحقیقات دانشگاه تل آویو نیز بعد ازین گزارش منتشر شد)؟ این پیش فرضهای یک فمینیست متعصب نیست؟. حال از همین خانم لیز الیوت که بنظر کاملا یه فمینیست متعصب است میشود انتظار داشت در تحقیقاتی که واشنگتن پست چند سال بعد متتشر کرد و رادیو فردا گزارشش را سال ٢٠١۵ کار کرد، انصاف داشته باشد؟!.

 

تکلمه بخش اول:

جافنا نوئل و نقل قول بی اعتبارش در گزارش سال ٢٠١۵ رادیو فردا که در پرده دوم بخش اول نقل کردیم در قسمت دانستنیهای وبسایت بالاترین عینا در سال ٢٠٢٢ آورده شده است (4) آنهم بدون اینکه اشاره بشود این نقل قول متعلق به چند سال پیش است!!.

پیرامون آموزش برابری جنسیتی در پیش دبستانی های سوئد در گزارش یورو نیوز که یکی از استدلال هایشان برای وجود این آموزش به خردسالان عدم جنسیت داشتن مغز انسان هست ممکن است این سؤال پیش بیاید که این آموزش برابری به چه صورت است؟ یورو نیوز در گزارشی به تاریخ 1 اکتبر 2017 (مصادف با 9 مهر 1396) (5) با عنوان «مدارس «جنسیت خنثی» در سوئد؛ مبارزه با کلیشه های جنسیتی» بقلم مریم طوسی شرح این عمل فمینیستی را بیان کرده که در ادامه نقدش را بیان میکنیم.

چندین مدرسه در سوئد تصمیم گرفته اند تا از طریق آموزش با کلیشه های جنسیتی مبارزه کنند. از زمان پیش دبستانی در این مدارس هیچ هنجاری برای کودکان در انتخاب اسباب بازی ها وجود ندارد و شخصیت های کلیشه ای داستان ها نیز بازنویسی شده اند.

تحقیقات جدید نشان می دهند که کودکان دختر و پسر تا سن ده سالگی با کلیشه های جنسیتی ای آموزش می بینند که آثار مخربی را موجب می شونند.

این تحقیقات نشان می دهند که چگونه کلیشه ها و هنجارهای فرهنگی-جنسیتی ای که در ۱۵ کشور دنیا به کودکان آموزش و از سنین ده تا ۱۴ سال در کودکان نهادینه می شود آنها را بیشتر در خطر مشکلات روانی قرار می دهد.

محققان می گویند که کلیشه های جنسیتی خطر خشونتهای جسمانی و جنسی، ازدواج کودکان و ابتلا به اچ آی وی را و خودکشی را برای دختران و پسران افزایش می دهد.

عنوان میشود کلیشه های جنسیتی باعث مشکلات روانی و... شدند!! یعنی شما به فرزند پسرتان میگویید تو پسری و با خواهرت فرق داری (زن و مرد بودن) باعث مشکلات روانی میشود!! اون وقت همجنسباز ترنسی که دنبال مثلا این کلیشه ها نیست هیچ مشکل روانی ندارد!!!.

‏در ادامه عنوان میشود علم ها موظفند بچه ها را به سمت دختر و پسر بودن در بازی ها و... نکشانند و در انتها هم از بکار بردن ضمیر خنثی hen بجای he و she حرف میزند، هر توضیح اضافه ای از طنز ماجرا کم میکند. در انتهای گزارش عنوان میشود:

روتا راجالین اولین مدرسه پیش دبستانی «جنسیت خنثی» را در قسمت قدیمی شهر استکهلم تاسیس کرده است. در مدرسه او داستانهای و آهنگ های کودکان برای زدودن کلیشه های جنسیتی نوشته و یا بازنویسی شده اند. در میان شخصیتهای این داستانها مادران مجرد و والدین همجنسگرا وجود دارند و شاهزاده های سوار بر اسب سفید تبدیل به پرنسس های سوار بر اسب سفید شده اند. اما در اکثر موارد مربیان داستانهایی را انتخاب می کند که وارد دنیای کلیشه های جنسیتی نشوند.

سوئد در رتبه چهارم کشورهایی با بیشتر برابری جنسیتی قرار دارد. دولت این کشور تلاش می کند تا موضوع برابری را با آموزش به کودکان منتقل کند.

بر اساس قانون مصوب سال ۱۹۹۸ در این کشور تمام مدارس موظفند تا بوسیله آموزش با کلیشه های جنسیتی مبارزه کنند.

 

این گزاره که عنوان میشود بازنویسی داستان ها و آهنگ های کودکان بدون مباحث جنسیتی برداشت من این است که یعنی مثلا دیگر سفید برفی زن نیست و صرفاً یه همجنسباز بوده است که با یک همجنسباز دیگر ازدواج میکند و نشان میدهد در اینجا ما دقیقاً بیماری به نام فمینیسم و لگبت را مشاهده میکنیم که بدنبال سیطره و تسلط بر افکار و روان کودکان ما نیز هست. مسئله مهم اینجا این است که سنت امتحان خود را طی قرون متمادی پس داده است و انسان توانسته با آن به این سطح از علم و دانش و فرهنگ برسد ولی مدرنیته آلوده به فمینیسم و لگبت این جماعت بجز تغییر طبیعت فیزیکی و روانی انسان و جایگزین کردن آن با امیال و خواسته های شهوانی چه چیزی را در بر داشته است؟. البته فکر نکنید این مقوله منحصر در اروپاست، بلکه بر اساس گزارشی که رسانه مشرق نیوز تهیه کرده سوئد در ایران نیز اهدافی را دنبال میکرده است (6) البته در انتهای این گزارش بهمین مقوله مخنث تربیت کردن کودکان در سوئد نیز اشاره میشود.

 

بخش دوم (اسنادی در رد ادعای مخالفین)

پرده اول:

رادیو فردا دو سال قبل از گزارش قبلی فوق به نقل از گاردین گزارشی را با عنوان « تفاوت های مغزی «مردان مریخی» و «زنان ونوسی»» در سیزدهم آذر 1392 منتشر میکند (7) که کاملاً بر خلاف گزارش دو سال بعد است (مشخصاً صرف دوسال جدیدتر، نقض کننده یک تحقیقات نیست) و در این گزارش عنوان میشود مغز زنان با مردان کاملاً متفاوت است!!.

در این گزارش به صراحت عنوان میشود پس از بررسی اسکن مغزی حدود هزار زن و مرد پژوهشگران متوجه شدند تفاوت های فاحش میان مغز زنان و مردان تا حدی ریشه در واقعیت دارد و این در حالی بود که گزارش سال ٢٠١۵ میگفت پس از بررسی اسکن مغزی ١۴٠٠ نفر میان مغز اکثر زنان و مردان متوجه شدند تفاوت خاصی نیست (گفتم اکثر چون در همان گزارش سال ٢٠١۵ نیز اشاره شده بود مغز برخی زنان و مردان کاملا متفاوت عمل میکردند که بدان اشاره کردم):

به نوشته روزنامه بریتانیایی «گاردین»، پژوهشگران با بررسی اسکن مغزی حدود هزار زن و مرد متوجه شدند که باورهای دیرین درباره تفاوت های فاحش میان عملکرد مغزی مردان و زنان تا حدی ریشه در واقعیت دارد.

بنابر گزارش گاردین از نتایج منتشر شده پژوهش یاد شده، الگوهای مدارهای عصبی برگرفته از مغز انسان در این تحقیق نشان داد که اتصال های عصبی در مغز زنان میان دو نیم کره چپ و راست مغزی تراکم داشته و در مقابل، همین الگوها در مردان اتصال های عصبی قویتری را در نواحی پَسین و پیشین مغز آشکار کرد.

راجینی وِرما، پژوهشگر دانشگاه پنسیلوانیا و سرپرست گروه پژوهشگران گفت که بزرگترین شگفتی تحقیق، «تأیید باورهای قالبی کهن» درباره عملکرد مغز مردان و زنان بوده است.

حال، علت این اختلاف فاحش بین دو گزارش به فاصله دو سال چیست آنهم وقتی روش هردو هم مشابه و اسکن مغز بوده؟!. در بخش دوم نشان میدهیم که اسناد متعدد کفه ترازو را به سمت گزارش گاردین و موجه بودن تفاوت و جنسیت داشتن مغز زن و مرد چه در ظاهر و چه در کارایی و عملکرد سنگین میکنند.

 

پرده دوم:

در مقاله ای که به سال 2012 توسط سه محقق با عنوان «Sex differences in anterior cingulate cortex activation during impulse inhibition and behavioral correlates» بصورت آنلاین منتشر شد (8) و در وبسایت ژورنال پاب مد (9) نیز در دسترس قرار گرفت عنوان میشود:

شبکه های عصبی عملکردی را که زمینه ساز مهار پاسخ هستند، مورد بررسی ما تفاوت جنسی قابل توجهی را در طول کنترل ضربه در ACC (زنان < مردان) و قشر گیجگاهی میانی (مردان < زنان) پیدا کردیم. علاوه بر این، مردان همبستگی مثبتی بین فعالسازی ACC  و رتبه هیجان جویی نشان دادند، که در زنان مشاهده نشد. به طور کلی، گروه ترکیبی از مردان و زنان یک الگوی ‏قرار داد و بر اساس خواسته های وظیفه، تأثیر مهاری سه مدار مجزا بر یکدیگر را یافت. بنابراین، مهار موفقیت آمیز مستلزم فعال شدن مناطق مربوط به وظیفه مغز و غیرفعال کردن مناطق نامربوط مغز است.

همانطور که ملاحظه میشود و قابل لمس میباشد لوب آهیانه ای وظایف مختلفی دارد از جمله حس ‏لامسه، ادراک فضایی، ادراک دیداری، بازشناسی اندازه‌ها، رنگ و اشکال از یکدیگر و احساس درد از کارکردهای این لوب است که در تعریف بیشتر این ناحیه خواهیم داشت بخش بالایی وسط نیم‌ کره مغز است که بین لوب پیشانی و لوب پس‌ سری و بالای لوب گیجگاهی قرار دارد.

این تفاوت ها تنها به موارد فوق الذکر ختم نمیشود همینطور که ما در همان مقاله خواهیم خواند:

نتایج بدست آمده نشان می دهد تفاوت های مربوط به جنسیت به احتمال زیاد در محدوده کل مغز وجود دارد. همچنین، دقت های طبقه بندی بالایی نیز در چندین ناحیه خاص مغز از جمله پیشانی چپ، شکنج چپ پست مرکزی، چپ حلقوی سمت چپ، حلقه مداری راست لوب پیشانی، و تالاموس اکسیپیتال چپ در ماده خاکستری و ساق پا میانی مخچه نشان داده شده است، genus of corpus callosum، رادیاتای تاج قدامی راست، رادیاتای تاجی فوقانی راست و اندام قدامی چپ کپسول ‏داخلی وجود دارد در حالی که در این مورد اهمیت دارد.

 

پرده سوم:

در علم نوین با بررسی های بیشتر بر خلاف داده های قبلی که بسیاری از رسانه های فمنیستی و حتی حامیان LGBT بر آن استناد میکنند حتی مناطق بارز متفاوت مغزی در مردان و زنان در حال کشف است که اطلاعات و داده های ما را نسبت به این ‏موارد بیش از پیش خواهد کرد به طور مثال میتوان به مقاله ای اشاره نمود که تیمی از:

‏۱) دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر، دانشگاه مرکزی جنوبی، چانگشا، چین

2) گروه مغز و اعصاب، بیمارستان شیانگیا، دانشگاه مرکزی جنوبی، چانگشا، چین

3) گروه فیزیوتراپی و علوم حرکتی انسان، دانشکده پزشکی فاینبرگ، دانشگاه نورث وسترن، شیکاگو، ایالت متحده، ایالات متحده

به طور مشترک با تجربه و تحلیل و همینطور اسکن های گروه های مختلف از مردان و زنان نتیجه آزمایش خود را بدین گونه اعلام نمودند (10):

با استفاده از تصاویر FA از هر ناحیه خاص مغز به عنوان ورودی PCNN سه بعدی، ما متوجه شدیم که ‏تمام مناطق آزمایش شده مغز ممکن است تفاوت جنسیتی داشته باشند، اگرچه تجزیه و تحلیل TBSS نمی تواند این تفاوتها را تشخیص دهد. مناطق مغزی با دقت طبقه بندی بالا عبارتند ازprecuneus  چپ (ناحیهBroadman ، 31 BA، 87.2 درصد) شکنج چپ پست مرکزی (3/2/1 BA منطقه تنه، 87.2 درصد)، سیروس حلقوی چپ (BA 32 ناحیه زیرژنی، 87.2 درصد)، دور حلقوی راست لوب پیشانی (BA 13، 87.1 درصد) و تالاموس اکسیپیتال سمت چپ (86.9 درصد) در ماده خاکستری، و شاخک مخچه میانی (89،7 درصد)، جنس جسم پینه ای (88.4 درصد) ، رادیاتای تاج قدامی راست (88.3 درصد) ، تاج راست راست تاج (86 درصد) و اندام قدامی چپ کپسول داخلی (85.4 درصد). تفاوت ریخت شناسی مربوط به جنسیت در جسم پینه ای قبلاً گزارش شده است، که ممکن است با تعامل بین کره ای مرتبط باشد.

جسم پینه ای (Corpus Callusum) چیست:

جسم پینه ‌ای بخشی از مغز پستانداران است که وظیفه پیوند دو نیمکره مغزی راست و چپ را دارد. این بخش گسترده ‌ترین بخش سفید مغز است که از رشته‌های عصبی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون نورون ساخته شده ‌است. برای اطلاعات بیشتر پیرامون این قسمت از مغز میتوانید به اینجا (11) مراجعه کنید.

همینطور که مشاهده میشود تفاوت آناتومیک و فیزیولوژیک مغزی زنان و مردان بسیار گسترده می‌باشد که بخش عظیمی از رفتار تمایلات و خواسته ها و حتی سلیقه افراد را در بر میگیرد.

 

پرده چهارم:

مبرهن است که تفاوت داشتن در مغز به تفاوت در روان زن و مرد نیز بسط پیدا میکند، بعنوان مثال در مقاله ای که به سال 2011 در ژورنال Frontiers in Psychology منتشر شد عنوان میشود (12):

روان رنجورخوانی گرایش به تجربه احساسات منفی و فرآیندهای مرتبط با آن را در پاسخ به تهدید و مجازات درک شده توصیف می کند. این موارد شامل اضطراب، افسردگی، عصبانیت، خودآگاهی و بی ثباتی عاطفی است. مشخص شده است که زنان از نظر روان رنجوری نمره بالاتری نسبت به مردان دارند که در سطح پنج بزرگتر اندازه گیری می شود، و همچنین در بیشتر جنبه های روان رنجوری که در اندازه گیری مشترک پنج بزرگ، NEO-PI-R  گنجانده شده است (کاستا و همکاران، 2001). علاوه بر این، زنان درمورد اقدامات مرتبط که به طور خاص برای اندازه گیری پنج بزرگ طراحی نشده اند، مانند شاخص های اضطراب (1994 Feingold) و عزت نفس پایین (نمره بیشتری نسبت به مردان کسب می کنند) (1999 Kling et al). یکی از جنبه های روان رنجوری که در آن زنان همیشه نمرات بالاتری از مردان نشان نمی دهند، خشم یا خصومت خشمگین است. (کاستا و همکاران، 2001) (13).

 

 ‏پرده پنجم:

در مقوله سروتونین مغز انسان که مجموع کارکرد های مغزی (همچون کارکرد های شناختی و...) را تنظیم می نماید بین زنان و مردان تفاوت آشکاری وجود دارد که تأثیر خود را در مباحث روانشناسی و رفتارهای زن و مرد مشخصاً میگذارد. در مقاله ای که به سال 1997 منتشر شده است عنوان میشود (14):

تفاوت بین مردان و زنان در میزان سنتز سروتونین در مغز انسان

خلاصه:

میزان سنتز سروتونین (15) در مغز انسان با استفاده از توموگرافی انتشار پوزیترون (16) اندازه گیری شد. حساسیت روش با این واقعیت مشخص می شود که اندازه گیری ها حتی پس از کاهش قابل توجه سنتز ناشی از کاهش حاد تریپتوفان (17) امکان پذیر است. برخلاف سطوح سروتونین در مغز انسان که در نواحی مختلف مغز بسیار متفاوت است، سرعت سنتز ایندولامین در سراسر مغز تقریباً یکنواخت است. میانگین میزان سنتز در مردان عادی 52 درصد بیشتر از زنان عادی بود. این تفاوت بارز ممکن است عاملی مرتبط با بروز کمتر افسردگی تک قطبی عمده در مردان باشد.

سطوح یا عملکرد پایین سروتونین مغز در انواع مختلفی از آسیب شناسی روانی، از جمله افسردگی، خودکشی، پرخاشگری، اضطراب، و پرخوری عصبی نقش دارند. تا همین اواخر، روش های اصلی برای مطالعه متابولیسم سروتونین در مغز انسان، تعیین متابولیت سروتونین هیدروکسی اندول استیک اسید در مایع مغزی نخاعی (CSF) (18) و اندازه گیری های پس از مرگ سروتونین مغز و5-HIAA [اسید 5 هیدروکسی ایندولیستیک (19)] بود. هر دو روش محدودیت هایی دارند. به طور خاص، هیچ یک اندازه گیری مستقیم سنتز سروتونین در مغز زنده را ارائه نمی دهد. اخیراً روشی برای اندازه گیری سنتز سروتونین در مغز پستانداران زنده ایجاد شده است و با موفقیت در سگ ها آزمایش شده است.

 

نتیجه گیری

جنسیت داشتن مغز انسان یکی از موارد مطروحه مهم در علم حال حاضر دنیاست که از دیربار مورد توجه بوده است. با وجود اینکه دیدگاه سنتی در تأیید این مهم بوده اما تلاش هایی توسط فمینیسم ها و حامیان لگبت در جهت نفی و رد این مقوله با توسل به علوم تجربی انجام گرفته است تا آنرا بعنوان یکی از ادله خود در جهت اجرای سیاست های اجتماعی نفی جنسیتی که مد نظر دارند بکار بگیرند. اما آنچنان که نشان دادیم علاوه بر اینکه در تحقیقات ایشان نیز اشاره به تفاوت داشتن مغز زن و مرد (هرچند اندک) شده بود که بر اساس دو گزارش منتشر شده توسط واشنگتن پست و دیلی میل که العربیه فارسی و رادیو فردا آن دو گزارش را کار کرده بودند بدان پرداختیم و سپس به یکی از اهداف فمینیست ها ازین مقوله بواسطه دو گزارش از یورو نیوز رسیدیم [اختلاط جنسیتی و نفی تفکیک جنسیتی در مقوله آموزش] سپس با استناد به رفرنس های متعدد علمی از دهه آخر قرن بیست تا دهه دوم قرن بیست و یکم تفاوت آشکاری را بین مغز زن و مرد نشان داده و در نتیجه میتوان گفت دیدگاه جنسیت داشتن مغز انسان موجه تر از دیدگاه مقابل آن میباشد و ازین مهم در جهت برقراری عدالت و تفکیک جنسیتی در مسئولیت ها و وظایف اجتماعی و خانوادگی نیز میتوان بهره برد [در کنار تفاوت های فیزیکی آشکار]. بنابراین رفرنس های متعدد علمی تفاوت آشکاری را بین مغز زن و مرد نشان داده و به صراحت میتوان گفت مغز جنسیت دارد. جامعه فمینیست و لگبت با دروغ و تحریف سعی در پوشاندن این حقیقت و تقلیل فکت های علمی هستند [تقلیل بدین صورت که تفاوت کلی را به تفاوت جزئی و موردی تحریف میکنند] لکن اسناد علمی ادعایشان را تأیید نمیکند.

 

نویسنده: سید آرش ابطحی

 

پی نوشت ها

1. https://farsi.alarabiya.net/2021/03/11/%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%9B-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%BA%D8%B2-%D8%B2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%BA%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F-

 2. https://www.radiofarda.com/a/f8-brain-in-male-and-female/27423876.html

 3. https://parsi.euronews.com/2011/12/19/no-gender-please-we-re-pupils

 4. https://www.balatarin.com/permlink/2022/1/21/5748066

5. https://parsi.euronews.com/2017/10/01/sweden-schools-against-gender-stereotyping

 6. https://www.mashreghnews.ir/news/872778

 7. https://www.radiofarda.com/a/f10-male-female-brains-wired-differently/25189102.html

 8. https://doi.org/10.1016%2Fj.pscychresns.2011.05.008

 9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289751/#!po=8.65385

 10. https://doi.org/10.3389/fnins.2019.00185

 11. https://qbi.uq.edu.au/brain/brain-anatomy/corpus-callosum

https://www.medicalnewstoday.com/articles/318065 

 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2011.00178

13. پرده های دوم و سوم و چهارم بخش دوم به نقل از مقاله ای منتشر شده در کانال تلگرامی لیبیدو (libidodominandi@) هستند.

 14. https://doi.org/10.1073%2Fpnas.94.10.5308

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC24674

 15. https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%86

 16. https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%D8%B4%E2%80%8C%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D8%A8%D8%A7_%DA%AF%D8%B3%DB%8C%D9%84_%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86

 17. https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%BE%D8%AA%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%86

 18. https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B9_%D9%85%D8%BA%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%A7%D8%B9%DB%8C

 19. https://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxyindoleacetic_acid

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۰۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی