مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

هاتهای 28 و 29 گاتها از زرتشت نیست

چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

نوشته های بین دو خط تیره از من است و بین دو کروشه از خود کتاب

 

اکنون ما اوشته ویتی گاتا را رها کرده و به آهونه ویتی گاتا باز می گردیم . در اینجا ما به یک تغییر برجسته و قابل توجه آگاهی می یابیم. زیرا در بندهای ششم الی هشتم یسنای بیست و هشتم شاهد گفتارهائی هستیم که در آنها سراینده در حال اول شخص صحبت می کند و با استدلالی که گذشت معتقد می شویم که بدون شک سراینده این قسمت ها در زمان مؤسس دکترین جدید می زیسته است - منظور زرتشت است - . به هر صورت عقیده من متمایل به این مطلب است که مصنف این بندها زرتشت نبوده و در سروده یکی از مریدان معاصر وی می باشد .
... توازن در این سه بند به اندازه ای روشن و گویاست که پذیرش این موضوع را که لااقل سراینده این سه قطعه زرتشت ، ویشتاسب و فرشوشتر نیستند را برای ما میسر می سازد. و به این ترتیب مسلم می گردد که مصنف این سه گفتار به طور حتم شخص زرتشت نیست .
به نظر این جانب یسنای بیست و نهم نیز هم چون یسنای بیست و هشتم بطور مسلم اثر زرتشت نبوده و سروده یکی از یاران و مریدان وی می باشد .
...
آن چه از بررسی این تکه ها به نظر من رسید این است که :

1 - طرز تصنیف و سرایش این قطعات ثابت می نماید که انتساب تصنیف این گاتا به زرتشت قابل قبول نیست و به طور حتم این یک سروده پس از مرگ منتسب به وی است .

2 - این گاتا مشتمل بر بند دیگری بوده است [ ضمن تشریح درخواست گئوش اوروان به این بند اشاره شد ] که مکمل گاتا و حاکی از اجابت تقاضای مجدد گئوش اوروان بوده که در طول زمان به عللی از آن حذف و فراموش شده است .

3 - مطالعه دقیق این ها (29) - هات 29 یسنه - ثابت می نماید که سراینده واقعی آن زرتشت نبوده و یکی از رفقا و مریدان وی می باشد . سراینده ، در این گاتا، از زرتشت به سان مردی که خدا برای نابودی افعال و حرکات شیطانی ، وی را قدرت بیان و روشنائی جان بخشیده است، یاد می کند.
 

گاتا اهونه ویتی برای مشخص نمودن سراینده اش هیچ نوع کلید مطمئنی به ما ارائه نمی دهد . فقط در یسنای سی و سوم یک بار به نام زرتشت در حالت سوم شخص برخورد می کنیم و آن هم به هیچ وجه کافی برای اظهار نظر درباره مصنف این گاتا نیست . ولی همچنان که خواهیم دید بندهای این گاتا حاوی تمام علایم و مشخصات مختصه دوره زندگی مؤسس دکترین می باشد و از این جاست که ما متوجه می شویم قدمت و وابستگی این گاتا به دوره زرتشت بدون ایراد می باشد . در طول این گاتا چندین بار سیرت و حالات اخلاقی دکترین زرتشت و عقاید مذهبی وی به نحو مبسوطی تشریح شده است و از طرز سرایش آن چنین بر می آید که یکی از مریدان و هواخواهان هم دوره وی که وظیفه رهنمائی نیز به عهده داشته است مبادرت به سرودن آن تعالیم و دستوراتی که مستقیماً از دهان زرتشت شنوده ، نموده است .

منبع : عصر اوستا ؛ مؤلفین : پروفسور اشپیگل ، پروفسور گیگر ، پروفسور ویندیشمن ، پروفسور سن جانا ؛ ترجمه : مجید رضی ؛ صفحات 29 الی 31 .

 

 

 

 

 

 

پس بر چه اساس میگویند تمام گاتها سروده زرتشت است؟.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی