مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

هاتهای 28 و 29 گاتها از زرتشت نیست

چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

نوشته های بین دو خط تیره از من است و بین دو کروشه از خود کتاب

 

اکنون ما اوشته ویتی گاتا را رها کرده و به آهونه ویتی گاتا باز می گردیم . در اینجا ما به یک تغییر برجسته و قابل توجه آگاهی می یابیم. زیرا در بندهای ششم الی هشتم یسنای بیست و هشتم شاهد گفتارهائی هستیم که در آنها سراینده در حال اول شخص صحبت می کند و با استدلالی که گذشت معتقد می شویم که بدون شک سراینده این قسمت ها در زمان مؤسس دکترین جدید می زیسته است - منظور زرتشت است - . به هر صورت عقیده من متمایل به این مطلب است که مصنف این بندها زرتشت نبوده و در سروده یکی از مریدان معاصر وی می باشد .
... توازن در این سه بند به اندازه ای روشن و گویاست که پذیرش این موضوع را که لااقل سراینده این سه قطعه زرتشت ، ویشتاسب و فرشوشتر نیستند را برای ما میسر می سازد. و به این ترتیب مسلم می گردد که مصنف این سه گفتار به طور حتم شخص زرتشت نیست .
به نظر این جانب یسنای بیست و نهم نیز هم چون یسنای بیست و هشتم بطور مسلم اثر زرتشت نبوده و سروده یکی از یاران و مریدان وی می باشد .
...
آن چه از بررسی این تکه ها به نظر من رسید این است که :

1 - طرز تصنیف و سرایش این قطعات ثابت می نماید که انتساب تصنیف این گاتا به زرتشت قابل قبول نیست و به طور حتم این یک سروده پس از مرگ منتسب به وی است .

2 - این گاتا مشتمل بر بند دیگری بوده است [ ضمن تشریح درخواست گئوش اوروان به این بند اشاره شد ] که مکمل گاتا و حاکی از اجابت تقاضای مجدد گئوش اوروان بوده که در طول زمان به عللی از آن حذف و فراموش شده است .

3 - مطالعه دقیق این ها (29) - هات 29 یسنه - ثابت می نماید که سراینده واقعی آن زرتشت نبوده و یکی از رفقا و مریدان وی می باشد . سراینده ، در این گاتا، از زرتشت به سان مردی که خدا برای نابودی افعال و حرکات شیطانی ، وی را قدرت بیان و روشنائی جان بخشیده است، یاد می کند.
 

گاتا اهونه ویتی برای مشخص نمودن سراینده اش هیچ نوع کلید مطمئنی به ما ارائه نمی دهد . فقط در یسنای سی و سوم یک بار به نام زرتشت در حالت سوم شخص برخورد می کنیم و آن هم به هیچ وجه کافی برای اظهار نظر درباره مصنف این گاتا نیست . ولی همچنان که خواهیم دید بندهای این گاتا حاوی تمام علایم و مشخصات مختصه دوره زندگی مؤسس دکترین می باشد و از این جاست که ما متوجه می شویم قدمت و وابستگی این گاتا به دوره زرتشت بدون ایراد می باشد . در طول این گاتا چندین بار سیرت و حالات اخلاقی دکترین زرتشت و عقاید مذهبی وی به نحو مبسوطی تشریح شده است و از طرز سرایش آن چنین بر می آید که یکی از مریدان و هواخواهان هم دوره وی که وظیفه رهنمائی نیز به عهده داشته است مبادرت به سرودن آن تعالیم و دستوراتی که مستقیماً از دهان زرتشت شنوده ، نموده است .

منبع : عصر اوستا ؛ مؤلفین : پروفسور اشپیگل ، پروفسور گیگر ، پروفسور ویندیشمن ، پروفسور سن جانا ؛ ترجمه : مجید رضی ؛ صفحات 29 الی 31 .

 

 

 

 

 

 

پس بر چه اساس میگویند تمام گاتها سروده زرتشت است؟.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۹