مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

عدم دقت در نقل تاریخ: پروفسور هاید ماری کخ

جمعه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۸:۳۶ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

هاید ماری کخ در کتاب خود یعنی از زبان داریوش میگوید:

حقوق زن و مرد برای کار یکسان، برابر بود. زنان میتوانستند ساعات کاری کمتر یا به عبارت دیگر (کارنیمه وقت) بردارند. محیط کار زن و مرد یکی بود و امکانات کارآموزی و ارتقای شغلی برای هردو یکسان فراهم میشد.در میان اسناد موجود تعداد مدیران و سرپرستان زن کم نیست. هاید ماری کخ (1377) از زبان داریوش ، ترجمه پرویز رجبی ،چاپ سوم، انتشارات کارنگ ص69.

 

اما این سخن ایشان ابداً صحیح نیست و بنابر الواح تخت جمشید در کارهای تخصصی زن و مرد حقوق یکسانی میگرفته اند اما در کارهای غیر تخصصی خیر و پروفسور ماریا بروسیوس که در کتاب خودش الواح را بررسی کرده به این نکته مهم اشاره میکند و میگوید:

بروسیوس حتی به میزان اختلاف دریافتی هم اشاره میکند. بنابراین اینکه گفته شود بنابر الواح تخت جمشید حقوق زن و مرد کاملاً برابر بوده در تضاد با محتوای این الواح است چرا که در کارهای غیر تخصصی مردان دریافتی بیشتری داشتند. همچنین در رابطه با جیره دریافتی مادران هم باید بدانید نوزاد پسر جیره ای دو برابر نوزاد دختر داشته است:

همچنین ماریا بروسیوس در مقاله خود پیرامون زنان در دوران پیش از اسلام ایران که در دانشنامه ایرانیکا انتشار یافته است (بنگرید به اینجا) و در بخش هخامنشیان قسمت کارگران زن  آن بیان میدارد:

For labor requiring less skilled workers, reflected in the limited range of ration scales, women received one third less food than men. In contrast, for skilled labor women and men were given equal rations according to their level of qualification.

چنانچه مشاهده میکنید در این مقاله هم که آخرین ویرایشش در سال 2010 بوده بروسیوس بر اساس الواح تخت جمشید بیان میدارد برای کارهایی که به کارگران ماهر کمتری نیاز داشت زنان یک سوم غذای کمتر نسبت به مردان دریافت میداشته اند و در مقابل برای کارگران ماهر با توجه به سطح صلاحیتشان و بدون در نظر گرفتن زن یا مرد بودن جیره مساوی داده میشد. نتیجتاً سخن خانم هاید ماری کخ اشتباه میباشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۲/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی