مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

 

پروفسور مریم میرزاخانی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف تهران و دکترای هاروارد آمریکا و استاد تمام دانشگاه استنفورد، اولین زن در دنیا و اولین مسلمان و اولین ایرانی برنده مدال فیلدز یکی از نخبه های ریاضی جهان محسوب میشود. ایرانی بعدی که بعد از ایشان مؤفق به دریافت این مدال شد فریدون درخشانی است که یک پناهنده سیاسی و بی وطن نژاد پرست میباشد که خود را ایرانی هم نمیداند و بدنبال مؤلفه های ناسیونالیستی با محوریت کردتبار بودن است. بدلیل تصاویری که ازین خانم در فضای مجازی منتشر شد [حجابی که داشتند] و مانور زیادی که فمینیست های ضد دین رویش میدادند و هجمه هایشان بگونه ای بود که من هم تصور کرده بودم وی احتمالاً از اسلام برگشته یا اصلاً مسلمان نبوده است [بخصوص زمانی که در توییتر فعال بودم مشاهده میکردم یکجوری ازین خانم بهره میبرند گویی یک مرتد ضد دین است] اما کاشف بعمل آمده خانم میرزاخانی شیعه بوده است و نظری که من در ذهنم نسبت به ایشان داشتم اشتباه محض بوده و باید بیشتر دقت میکردم گرچه خدا را شکر در همان زمان هیچگاه تهمت ارتداد یا... نزدم بخواهم طلب حلالیت داشته باشم لکن ظنش هم درست نبود.

شیعه بودن ایشان بواسطه چهار قرینه به ثبوت میرسد و ابتدا بعنوان مقدمه باید بدانید آیت الله دکتر سید حسن مدرسی طباطبایی شش سال پیش بهنگام فوت خانم میرزاخانی یادداشتی را به سمع جناب حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان رسانده بود لکن بنظر میرسد ایشان آن یادداشت را منتشر نکردند تا اینکه چندی پیش آن یادداشت در کانالشان به مناسبت سالروز فوت خانم میرزاخانی (23 تیرماه) منتشر شد و دکتر طباطبایی هم توضیحاتی را در اصلاح و بیان اضافات دیگری برای آقای جعفریان فرستادند که گزارش مواردی که عرض کردم را در اینجا میتوانید مشاهده بکنید. حال برویم سر قراین شیعه بودنشان:

اول اینکه خود آقای طباطبایی شاهد عینی هستند که بدان گواهی میدهند.

دوم اینکه ازدواجشان با لحاظ مواردی ماننده مهریه کاملاً اسلامی بوده است.

سوم اینکه در روایت ازدواجشان روی اسلام آوردن شوهر (یان وندراک ریاضیدان اهل جمهوری چک) حساسیت بخرج داده شده چنانچه میدانیم ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان حرام است و آقای طباطبایی به مسلمان شدن آگاهانه شوهرشان نزد خودشان قبل از مقوله ازدواج گواهی میدهند.

چهارم اینکه بعد از انتشار یادداشت آقای طباطبایی بنابر گفته خودشان دانشمندی از حلقه دوستان قدیم خانم میرزاخانی در جنوب کالیفرنیا به ایشان میگوید خانم میرزاخانی به آن شدت که آقای طباطبایی گفته اند مذهبی نبوده است و همین نشان میدهد اصل تشیع خانم میرزاخانی و پایبندی شان به این مذهب توسط یک شاهد دیگر هم تأیید میشود.

تمام اینها در حالیست که نه از خود خانم میرزاخانی و نه از هیچ یک از دوستان یا افرادی که بطور مستقیم طی اقامتشان در آمریکا با ایشان ارتباط داشتند هیچ گونه سند یا نقل قولی نیست بیان کند مرتد شده بودند یا بطور کل مسلمان نبودند. تنها بحث حجابشان است که هم در یادداشت آقای طباطبایی بدان پرداخته شده که چرا در غرب حجاب برخی بانوان مسلمان اینطور است و هم اینکه فقط ایشان نبوده و مسلمانان زیادی هستند در غرب بدون حجاب فعالیت میکنند و آنرا ضروری دین نمیدانند*.

 

پی نوشت

*: در حال حاضر بنظر میرسد فقط جمهوری اسلامی ایران و اخیراً هم شاید طالبان است که این چنین دیدگاهی نسبت به حجاب دینی دارند که کشف آن مساوی با سقوط حاکمیت و نظام دینی و مقوله ای امنیتی تلقی میشود و... [حداقل در ایران که اینطور است] که بعنوان نمونه برای مخالفین این برداشت در داخل کشور آقای دکتر محسن برهانی با این تلقی حاکمیت و افراد و نهادهای وابسته از حجاب عموماً مخالفت کردند (بعنوان نمونه بنگرید به اینجا) و این تلقی از حجاب در حال حاضر بنظر میرسد صرفاً در ایران وجود دارد که کشف آن فرد را تا مخالفت با دین مبین اسلام پیش ببرد [شاید در طالبان نیز] و بخصوص در غرب خیلی از زنان مسلمان اصلاً این چنین برداشتی از حجاب ندارند و مسلمانان بدون حجاب سر و گردن و یا ساعد و بازو اقلیت مطلق نیستند. ضمناً در مناطق مسلمان نشین با حاکمیت افراد مسلمانی همچون جمهوری چچن روسیه هم حجاب سر و گردن برای مسلمانان الزامی نیست در حالیکه مسلمان نشین بوده و رمضان قدیروف رئیس جمهور آن میباشد (بنگرید به اینجا) یا جاهای دیگری همچون ترکیه و... . بنابراین بحث اهتمام خانم میرزاخانی به حجاب توصیه شده در اسلام [کنارش مقوله هایی مثل دست دادن با نامحرم] همان قدر باعث میشود عقیده شان غیر اسلامی باشد که اهتمام امثال ما به مستحبات دینی یا نهایتاً سبک شمردن نماز [بنظرم حداقل در نظر افرادی که حجاب را ضروری دین نمیدانند شبیه به همچین تلقی از حجاب است یا حالا یکجوری رعایت نکردنش را در ذهن خودشان در عین وجوبش توجیه میکنند با توجه به فضای غرب و... و این نیست بگویند ضروری و واجب است از عمد دوست دارم با دین مخالفت کنم!] و البته در نظر داشته باشید این نظر شخصی شان هم نیست و فقهایی (البته در اقلیت) بوده که فی المثل حتی به وجوب حجاب سر و گردن بطور کل رأی نداده اند فارغ از ضروری دین بودنش (برای نمونه بنگرید به دیدگاه محسن کدیور در اینجا و نیز متأسفانه یک مورد آیت الله نائینی هم یادم هست لکن ارجاعش را نمیدانم و دو سال پیش اشتباه نکنم به دیدگاهشان در نقل قولی از یک محقق روحانی که در زمینه حجاب گویا داشت مقاله یا کتاب یا... ای مینوشت برخورد کردم) یا فی المثل در قسمت چهارم مستند انقلاب جنسی هم با خانم ایرانی مصاحبه شده بود که حتی قاری قرآن بودند ولی حجاب سر و گردن و... نداشتند و بهیچ عنوان هم نگفتند از اسلام برگشتند اما به حجاب اهتمام نداشتند و آنرا مساوی با مخالفت علنی با دین نمیدانستند. اینها مشت نمونه خرواری از بانوان مسلمانی هستند که تلقی رایج جمهوری اسلامی نسبت به حجاب را ندارند و بر عقیده دینی شان اما پایبند هستند.

گرچه همانطور که رهبری چند ماه پیش زنانی که حجاب ضعیف دارند را خارج از دایره دین و نیز انقلاب ندانستند و دختر خود خواندند (بنگرید به اینجا) [البته حجاب ضعیف نداریم، یا حجاب شرعی دارند یا ندارند، یا در قسمتهایی از بدن حجاب شرعی دارند یا در قسمتهایی خیر، این عنوان فاقد وجاهت شرعی یا قانونی است و در فقه و قانون این چنین چیزی نداریم و بنظر میرسد رهبری برای مقابل قانون حجاب و رویکرد نظام قرار ندادن بخش بزرگی از زنان کشور از چنین عنوان عرفی استفاده کردند] متوجه باشید زنان مسلمان یا حتی غیر مسلمان اما ایرانی و دارای دیدگاه سیاسی غیر برانداز یا بطور کل غیر مخالف جمهوری اسلامی و بدون حجاب سر و گردن و ساعد و چه بسا بازو هم خارج از دایره انقلاب نخواهند بود و اینان هم شاید در آینده دختر رهبری قلمداد بشوند، همین حجاب پذیرفته شده الآن در دهه هفتاد بنظرم از جهتی مصداق بی حجابی الآن محسوب میشد چون حاکمیت بهیچ روی قبولش نکرده و با آن شبیه به بی حجابی الآن برخورد میکرد [از نظر اجبار به اصلاح زنانی که بدان شیوه پوشش داشتند].

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۴/۲۶

نظرات (۳)

شما موافق حجاب اجباری هستین ؟

پاسخ:
با سلام؛ و اما بعد:

البته همون طور که گفتید حجاب واجب شرعی است ولی خب در قرآن به صراحت اومده و این که به دیدگاه جمهوری اسلامی یا طالبان یا هر گروه دیگه تنزل بدیم درست نیست البته من اصراری ندارم امثال میرزاخانی رو غیر مسلمان بنامم ولی صرف این که بخوایم با آوردن امثال او به جرگه عالمان و دانشمندان مسلمان فهرست اونها رو طولانیتر کنیم اشتباهه به هر ترتیب بعد از حمله مغول به هر دلیلی در جهان اسلام ضعف و درجازدگی علمی وجود داشته و داره در ثانی شما وقتی حجاب رو آزاد میکنی و حدی نمیذاری دیگه فرد نیمه برهنه رو هم نمیتونی بازخواست کنی به فکر چیزهای دیگه هم باید باشی همون مسلمانانی که شما اشاره میکنی حجاب ندارن حداقل عده ایشون مسائل دیگه رو می پذیرن بحث ال جی بی تی رو مثلا قبول دارن حتی در غرب مسلمانان همجنس گرا رو تبلیغ می کنن اگر قرار باشه با پروپاگاندای رسانه ای غرب انقلاب جنسی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی اینجا تکرار بشه دیگه نیازی به این نیست اسلام داشته باشیم چون  اسلام رو از درون تهی کردیم 

پاسخ:
با سلام آقای یکی، وقت بخیر.

- منظورم از تنزل دادن، امنیتی کردن آن و ضروری نظام کردنش بدین صورت که اگر نباشد حکومت گویی سقوط میکند و... بود، طالبانش هم مطمئن نیستم و نمیدانم شرایط به چه صورت است حدس زده بودم با توجه به اهتمامشان به برخی احکام دینی که در متن بدان اشاره کردم لکن در جمهوری اسلامی که اینطور است و آنرا سنگر و خط مقدم مبارزه با دشمن میدانند که در سخنان رهبری و... مشهود است و ندیدم در هیچ یک از حکومت های اسلامی حال حاضر دنیا این چنین تلقی باشد.

- برای مقوله حجاب و برهنگی و... در غرب واقف هستم و چند مستند «بازگشت گمورا - ایکسونامی - چهار قسمت انقلاب جنسی» را پیشتر دیده ام که به این مسئله مرتبط هستند و تا حد زیادی میدانم از کجا به کجا رسیدند و چه وضعیتی دارند [خودم هم مطالعات و... ای در زمینه انقلاب جنسی و فمینیسم و... داشتم که برخیش را تا به الآن منتشر کردم در وبلاگ و خب چون تخصص ندارم بیشتر تمرکزم روی ایران باستان و آیین زرتشت است تا آن موضوعات که در تخصصم نیست] اما اینها به تنهایی اقناع کننده نیست، در اینجا سعی کردم این مسئله را بیشتر و بهتر تبیین کنم.

- بله میدانم برخی مسلمانان در غرب به چه فضاحتی افتادند و حتی نسبت به لگبت [LGBT] هم دیدگاهشان به تسامح رسیده که خلاف شرع و دین و عقل و منطق است لکن اکثریت یا خیلی هم بنظرم نیستند [یک مسجد در کانادا خاطرم هست نمیدانم برای همجنسبازان بود یا ورودشان را مجاز کرده بود لکن همین یک مورد بود و شیوع این استحاله اعتقادات دینی نسبت به لگبت به گستردگی مسیحیت در اسلام ابدا نیست و بعید است به آن شکل رخ بدهد] اما این مقوله حجاب بنابر توضیحات دکتر طباطبایی و... بنظر میرسد در میان خیلی هایشان رسوخ کرده که تلقی جمهوری اسلامی را از حجاب ندارند.

- بحث اینه عده ای اصرار دارند افراد مؤفق بخصوص در علم را عموماً بی دین و... معرفی کنند در حالیکه میدانیم اینطور نیست، بنده حقیر خودم بطور مستقیم فی المثل با پروفسور علیرضا آثار [فیزیک دان نظر و ریاضی دان و استاد بازنشسته دانشگاه وین اتریش] در تلگرام و کلاب هاوس در ارتباط بودم و شیعه معتقدی بودند یا همین خانم پروفسور میرزاخانی که به دین خودشان اسلام بر اساس توضیحات آقای طباطبایی اهمیت زیادی میدادند و حداقل بر اساس چهار قرینه ای که بیان کردم بهیچ عنوان نمیتوان گفت بی دین بودند و نهایتاً در مقوله هایی مشابه حجاب متفاوت عمل میکردند. این با تلقی که جریان الحاد سعی دارد در ذهن جوانان ایران به کرسی بنشاند و دین و مقید بودن به احکام دینی را جزء مؤلفه های دانشمندان و یا افراد مؤفق در جامعه های آمریکا و... بیان نکند مشخصاً مباینت آشکاری دارد.

سلام خدمت شما عذر که بدون سلام  آغاز شد راجع به بند اول خب ما در کشورهای اسلامی دیگه حکومتهای سکولار داریم حتی کشوری مثل جمهوری اسلامی پاکستان با این که دین رسمی رو اسلام میدونه رویکردش در قانون اساسی اجرای شریعت نیست در مورد افغانستان الان اطلاعات خاصی ندارم و نمیدونم طالبان قانون اساسی داره یا صرفا مجری شریعت و فتاوای علمای حنفی هستن در قانون اساسی ما وقتی ولایت فقیه اعمال میشه بحث شریعت و اجرای اون اهمیت پیدا میکنه بحث درست و غلط اعمال ولایت فقیه رو فعلا کاری ندارم در مورد بند دوم این که بایستی پژوهش ها در مورد تاریخ این جریانات بیشتر بشه اونهم بدون حب و بغض و تحریف چون بعضا دیده میشه تحریفات عجیبی له یا علیه جریانات انقلاب جنسی مطرح میشه و قضیه منحرف میشه این که حکومت دچار این وضع شده طبیعتا خیلی عجیب نیست آرایش رسانه ای غرب و از ضعف و وادادگی تا افراطی گری  ما کار رو به اینجا رسونده در مورد بند سوم بایستی ترکیب جمعیتی مسلمانان رو در غرب بررسی کرد بعضی کشورها مثل پاکستان و مراکش و الجزایر  یا ترکیه جمعیت زیادی در اروپا دارن طبیعی است که فرهنگ بومی و مخلوط شده با آموزه های اسلامی رو به اروپا منتقل می کنن این که چقدر به اسلام پایبند هستن نیاز به رجوع به آمارهای منتشره داره که الان سرچ نکردم ولی این کار رو انجام میدم و براتون میذارم در مورد بند آخر موافقم که جریانات الحادی وطنی از امثال داوکینز ( کسی که حتی پیتر هیگز آتئیست هم او رو بنیادگرا میدونه)هم بعضا  افراطی تر هستن ولی ما هم نباید در دام بیفتیم و حالا که اونها مصادره ای میکنن ما هم تلافی کنیم البته میرزاخانی تا اونجا که میدونم فرد مغرض و ضد دینی نبوده و حاشیه نداشته ولی چون اطلاعات زیادی از او نداریم قضاوت هم خیلی مشکله و بنظرم قضیه مسکوت بمونه بهتره

پاسخ:
سلام دوباره، اختیار دارید.

بله تا حد زیادی سکولار شدند لکن جمهوری اسلامی هم در بطن مردمش سکولاریسم خیلی زیاد رسوخ کرده. فقهای طالبان به زعم خودشون احکام فقهی حنفی رو بنظر میرسه اجرا میکنند ولی در عمل همیشه اینطور نیست، بعنوان مثال محرومیت دختران از تحصیلات دبیرستان و عالیه بیش از آنکه مقوله ای صریح در فقه حنفی باشه ناشی از برداشت شخصی و جهل این افراد هست.

در رابطه با ولایت فقیه و حکومت درست میگید ریل گذاری کلی از جانب ولی فقیه هست اما در اینجا بنظر میرسه برخی واقعا بدنبال امنیتی و ضروری خواندن حجاب اجباری سر و گردن بعنوان سنگر مبارزه با دشمن هستند! مثلا عملکرد متناقض دولت در اینباره (بنگرید به اینجا) بخوبی نشون میده خودشونم میدونن وجه خوبی اینکارشون نزد مردم نداره اما بنظر میرسه از فرط همین اجبار و بقول خودشون سنگر بودن اجراش میکنند یعنی یک تصمیم جمعی سران ارزشی هست تا اینکه منحصراً رهبری گفته باشه. باز دوباره همین عملکرد متناقض دولتیون صدای ارزشی همچون شریعتمداری مدیر مسئول کیهان را هم درآورد برای اعتراض به کمرنگ کردن نقش رئیس جمهور توسط مسئول دولتی یعنی خانم خزعلی (بنگرید به اینجا)

و البته راه اندازی این گشت صدای نماینده مجلس و... رو هم درآورده (برای نمونه بنگرید به اینجا) و بنظر میرسه میان مسئولین هم اختلاف گویا افتاده. حالا جالبه بعد از قضیه فوت مرحومه امینی یکسری ارزشیون میگفتند ما که میگفتیم گشت ارشاد راه حل نیست و... [در توییتر] من چند ماهه کلا توییتر رو گذاشتم کنار و نیستم اما بازم خبر یا... ای ندیدم ارزشیون نسبت به راه اندازی دوبارش اعتراض کنند. گرچه گفته شده دستگیری ندارند (بنگرید به اینجا) اما مشخص نکردند اگر کسی به تذکر توجهی نکرد چکارش میکنند باز دوباره بر اساس کلیپی که بر اساس عملکرد این آمران به معروف در اندرزگو تهران منتشر شده خانم کشف حجاب کرده ای را تهدید به سوار شدن به ون میکنند و با این ادعا که دستگیری در کار نیست متناقض هست. نتیجتاً یک آش قلمکاری درست شده که هیچ چیزش مشخص نیست.


بحث مصادره نیست، وقتی دو شاهد عینی میگویند بنده خدا شیعه بوده و قرینه ای بر خلافش نیست بنظرم مسلمان بودنش موجه هست اما با این همه اصراری ندارم سکوت کردن در این رابطه اشتباه خوانده شود و ایرادی به طرز فکر شما ندارم نظر خودم در این رابطه را بیان کردم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی