مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

کوروش نامه (33): کوروش نامه گزنفون (3)

شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۰۵:۲۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

خوی جنگی و دخالت نظامی کورش در کورش نامه :

1 : خوی جنگی کورش :

 

ترجمه انگلیسی اول :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترجمه انگلیسی دوم :

 

 

 

 

 

 

 

ترجمه فارسی اول :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترجمه فارسی دوم :

 

 

 

 

 

 

2 : دخالت نظامی گسترده کورش :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

..........................................................................................................................

 

نتیجه گیری بخش سوم قسمت سی و یکم :

 

1 : آقای رخسانی [ مترجم بخش فارسی اول ] تحریفی را انجام داده است :

در کتاب هفتم بخش پنجم بند سی و دوم واژه خدایان ( gods ) آمده اما آقای رخسانی واژه خدا را آورده است و این تحریف آشکار کلمات توسط آقای خشایار رخسانی است .

همچنین است که در کتاب هفتم بخش پنجم بند سی و پنجم که بیان میشود کورش غنایمی را برای خدایان اختصاص داده است اما آقای رخسانی به جای خدایان واژه پروردگار را آورده است .

2 : چنانچه دیده شد گزنفون صراحتاً خوی جنگی کورش بیان شده است که کورش فرمان داد هرکسی که در بیرون از خانه هاست را بکشند و کسانی هم که در خانه اند در آن بمانند وگرنه کشته میشوند .

3 : بعد از تسخیر شدن شهر توسط کورش و پس از دستور کشتاری که داد ، به بابیلونی ها فرمان داد که به کشاورزی خود پرداخته و خراج بدهند و همچنین کورش به آنانی که با کوی باقی مانده بودند در آن شهر [ پارسهای همراه کورش و ... ] که افرادی را بعنوان خدمتکار و اسیر خود بپذیرند [ در ترجمه آقای مشایخی : برده و در ترجمه انگلیسی دوم : captives یعنی اسیران و ترجمه انگلیسی اول : servants یعنی بنده ها ، خدمتکاران و در ترجمه اقای رخسانی : « زیر دست » آمده است ] ، که این افراد باید یا بردگان آن شهر یا برخی مردم آن شهر بوده باشند که به خدمت افراد همراه کورش درآمده بودند و بنابراین کورش نیز مخالفتی با اسیر و ... نداشته است .

4 : گزنفون همچنین دخالت گسترده نظامی کورش را در سرزمین هایی همچون فنیقیه نیز بیان کرده است و این نشان از کشور گشایی بسیار زیاد کورش در تاریخ گزنفون دارد .

 

بنابراین آنچه که مشخص است این است که کورش آنجا که میخواسته خوی جنگی خود را نشان داده است و دخالت گسترده نظامی هم در مناطق مختلف داشته است ؛ کورش فردی بوده است که آنجا که میخواسته دستور به کشتن داده و آنجا که میخواسته با مهربانی رفتار کرده است ، این چیزی است که در تاریخ گزنفون مشهود است و بعنوان نمونه پس از ماجرای تسخیر شهر و برده ها و خراج و ... که بیان کردیم تا حدی با مهربانی با مردم شهر رفتار میکند . ویل دورانت میگوید :

نقص بزرگی که بر خلق و خوی کوروش لکه ای باقی گذاشته آن بود که گاهی بیحساب قساوت و بیرحمی داشته است. این بیرحمی به پسر نیمه دیوانه وی کبوجیه به ارث رسید، بی آنکه از کرم و بزرگواری پدر چیزی به او رسیده باشد.

منبع : تاریخ تمدن ( مشرق زمین ) ؛ نویسنده : ویل دورانت ؛ مترجمین : احمد آرام و دیگران ؛ جلد اول ؛ صفحه  409 ؛ مشخصات نشر چاپی : تهران: اقبال: فرانکلین، 1337 ؛ نشر کامپیوتری : مؤسسه قائمیه اصفهان .

 

همچنین است که در رویدادنامه نبونئید هم می بینیم [ که پیشتر آنرا در پستی بیان کردیم ] که کورش کشتاری در شهر اپیس انجام میدهد ولی زمانی که به شهر بابل میرسد رفتاری مهربانتر انجام میدهد که البته کسی که این کشتار را انجام میدهد و به طبع ضربه بزرگی بر پیکره مخالفان خود وارد میکند کاملاً عادی است که رفتار خود را بهتر کند چنانچه دیگر مردم بابل هماننده مردم اپیس بر وی نشوریدند . در نتیجه آنچه که از کورش می بینیم این است که هرکجا که میخواسته خوی جنگی خود را نشان داده و هرکجا که میخواسته ملایم تر رفتار کرده است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی