مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

دو شباهت میان کیخسرو شاهنامه با اساطیر هندی

جمعه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

دکتر بهمن سرکاراتی در یکی از مقالات خود به نقل از یکی از پژوهش های جیمس دارمستتر به دو مورد از شباهت های کیخسرو شاهنامه در ماجرای جنگ با افراسیاب با مهابهاراتا [سروده های حماسی مربوط به قرون پنج و شش پیش از میلاد به زبان سانسکریت] اشاره میکند:

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۱۴

نظرات (۱)

شباهت میان اساطیر ایران و هند بسیار است و فهم آن دور از ذهن نیست که پیش از استقرار اقوام هند و ایرانی اساطیر آنان یکی بوده و طی قرنها و به واسطه فاصله ای که میان دو قوم برادر افتاده صورت دگرگون به خود گرفته همانطور که اهورای ایرانی به دیوی هندی به نام آثورا تبدیل شده و دیو پارسی به صورت دائوا خدای هندی نود می کند.

البته تا مقصود از پرداختن چون تویی به این موضوع چه باشد.

پاسخ:
با سلام؛ و اما بعد:
در وجود شباهت میان اساطیر ایرانی با هندی تردیدی نیست و اینکه ریشه اساطیر ایرانی به زمان آریایی ها و قبل تر از آن برمیگردد. این مقاله نه با محوریت اوستا بلکه با محوریت شاهنامه توانسته نشان بدهد کیخسرو به اساطیر هندی شباهت دارد و این مهم برای علاقمندان به پژوهش در ایران باستان میتوانید مفید به فایده باشد. بهرطبع جاهلینی همواره سعی داشته اند ایران باستان را با تحریف و جعل به خورد عامه مردم بدهند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی