مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

برجهای متحرک و کوروش دوم

شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۵۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ما پیشتر بخش تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم را بررسی کرده بودیم (اینجا) و در صفحه 129 آن دو ادعا شده بود که در آن پست ادعای اولی را صرفاً بررسی کرده و در آن زمان بدنبال بررسی صحت ادعای دومی نرفتیم. آن ادعا چه بود؟ بنگرید:

 

خب بیایید این ابتکار کوروش دوم را در منبعش یعنی کوروش نامه گزنفون کتاب ششم بخش سوم بند بیست و هشتم بررسی کنیم چنانچه در آن میخوانیم:

“Now you, Euphratas, who are commander of the division in charge of the engines, manage to have the teams that draw the towers follow as close as possible behind the phalanx.

Xenophon. Xenophon in Seven Volumes, 5 and 6. Walter Miller. Harvard University Press, Cambridge, MA; William Heinemann, Ltd., London. 1914. Cyropaedia.

در اینجا کوروش که در حال آماده شدن برای نبرد با کرزوس شاه لیدیه هست به یکی از فرماندهان خود یعنی فراداته یا فراتاس دستور ساخت برج های متحرکی را میدهد که تا جای ممکن بتوان با آنها به فالانژ نزدیک شد. البته از متن کوروش نامه بر می آید که در آن زمان برج های متحرک وجود داشته و پارسها با آن آشنایی داشتند چنانچه کوروش در کتاب ششم بخش دوم بند هجدهم خطاب به افسران خود میگوید:

Or again, if you heard that they1 have camels on which they will ride up to us, and a hundred horses could not endure the sight of any one of them? And again, that they are coming with towers, from which they will protect their comrades and by throwing missiles hinder us from fighting in a fair field?

وقتی هندی ها گزارشی از لشکر کرزوس و ارتش هایی که به وی پیوستند برای افراد کوروش ارائه میکنند آنها میترسند و... و کوروش در اینجا دارد میگوید اگر میشنیدید ارتش کرزوس فلان ویژگی و بهمان امتیازات را هم داشت چکار میکردید و... و یکی ازین امتیازاتی که بیان میکند برج های متحرکی هست که سربازان از بالای آن با پرتاب تیر و کمان و نیزه همرزمانشان را یاری میدهند و ارتش مقابل را از جنگیدن در زمین مسطح نگاه میدارند. برجهایی هم که کوروش دستور به ساخت آن میدهد به منظور پرتاب تیر و کمان و... هم بکار گرفته میشدند چنانچه در کتاب ششم بخش چهارم بند هجدهم کوروش نامه میخوانیم:

But if they believe that by rushing they will rush us off the field, they will first have to sustain the charge of horses and of steel driven upon them by the force of horses; and if any of them should hold his ground, how will he be able to fight at the same time against cavalry and phalanxes and towers? And that he will have to do, for those upon our towers will come to our aid and raining their missiles upon the enemy will drive them to distraction rather than to fighting.

در اینجا کوروش دارد برای فرماندهانش نقشه جنگ و تقابل نیروهای خود با طرف مقابل را شرح داده و از قدرت و قابلیت های سپاهی که در اختیار دارد سخن میگوید و در قسمت آخر این بند هم بیان میدارد سربازانش در این برج ها از بالا با تیر و کمان به دشمن ضربه خواهند زد. بنابراین از متن کوروش نامه گزنفون ابتکاری برای ساخت این چنین برجی برداشت نمیشود و اگر دقیقتر نگاه کنیم کوروش صرفاً دستور به ساخت برجی را داده که افسران وی با آن از قبل آشنایی داشته اند و چیز جدیدی هم نبوده است. نیز باید بدانید این برجها که از آن با عنوان «برج محاصره» یا «برج شکافنده» (بنگرید به اینجا) یاد میشود قدمتی کهن تر از هخامنشیان دارند و ویکی پدیای انگلیسی با ارائه رفرنس هایی قدمت آنرا به بیش از دو هزار سال قبل از میلاد و مصر باستان میبرد. فی المثل یکی از اسنادی که بر استفاده ازین برج ها حتی در دوران قبل از حکومت مادها دلالت دارد یک نقش برجسته مربوط به آشور ناصیرپال دوم (قرن نهم پیش از میلاد) است:

چنانچه مشاهده میکنید در اینجا هم از بالای این برجهای چوبی تیراندازی میکردند و باید همانی باشد که توصیفاتش در کوروش نامه گزنفون آمده است و در توضیحات این اثر باستان شناسی در وبسایت موزه بریتانیا (اینجا) آمده است:

Gypsum wall panel relief: showing Ashurnasirpal II besieging a strongly-walled town which is being defended by archers. The Assyrians have brought up a wooden 'tower' close to the walls, and the archers on the top of it are shooting at the enemy, whilst the men in the lower part of it are breaking down the walls with a battering ram. Behind the tower stands the king shooting at the foe with his bow, and close to him are his armour bearers and an attendant. The panel is inscribed with a cuneiform text.

عنوان میشود آشوری ها برج چوبی را تا نزدیک دیوارهای شهر بالا آورده و از بالای آن با تیر و کمان به سمت دشمن شلیک میکنند و در پایین هم بواسطه دژکوب دیوار شهر را دارند تخریب میکنند و شاه هم در پشت برج با تیر و کمان دشمن را هدف قرار داده است.

هرطور نگاه کنید نمیتوان ابتکار ساخت این برج ها را به کوروش دوم نسبت داد، اینی هم که گفته شود مدل جدیدی از این برج ها به فرمان کوروش دوم ساخته شد صحیح نیست چون هیچ قرینه ای برای این مهم در دست نداریم که برجی که کوروش فرمان داد بسازند ویژگی یا امتیازی داشته که بعنوان مثال برج متحرک آشور ناصیرپال دوم نداشته است، بنابراین ادعای اینکه ابتکاری مرتبط با این برجهای متحرک به کوروش دوم نسبت داده شود کذب و بر خلاف اسناد باستان شناسی میباشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی