مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم

قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

مکتب رئالیسم
آخرین نظرات

نقدی بر سخنان اخیر رهبری پیرامون حجاب

شنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۳، ۰۹:۰۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

یکی از اصلی ترین چالش هایی که بین ما شیعیان و باستانگرایان ضد اسلام مطرح است مقوله حجاب زنان میباشد. من پیشتر طی پست هایی در وبلاگ سعی کرده بودم نقاط ضعف و نقدهای وارده به رفتار قهری حکومتی با مقوله حجاب را تبیین کنم و از طرفی دیگر طی پست دیگری هم از حجاب موی سر با مبنای علوم تجربی برای اولین بار بصورت جامع دفاع کرده بودم. در اینجا اما میخواهم کمی خاص تر به موضوع حجاب نگاه کرده و سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران را در بوته نقد قرار بدهم. رهبری در سخنرانی شان در دیدار با مسئولان نظام به تاریخ پانزدهم فروردین ماه 1403 پیرامون مقوله حجاب مواردی را بیان داشتند که بنظر میرسد در کنار برخی مواضع مثبت و منطقی حاکی از نوعی دیدگاه تک بُعدی و از جهاتی غیر دقیق به مقوله حجاب نیز میباشد. متن کامل سخنان ایشان در اینباره:

یک مطلب دیگری را من میخواهم مطرح کنم و آن چالش تحمیلی مسئله‌ی «حجاب» در کشور است.‌ مسئله‌ی حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده؛ این را تحمیل کردند. کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامه‌ریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما؛ در حالی‌ که چنین مسئله‌ای در کشور وجود نداشت؛ مردم با شکلهای مختلف داشتند زندگی میکردند. بنده نظر قاطع خودم را در این مورد عرض میکنم: هم از دیدگاه فقهی و شرعی باید به مسئله نگاه کرد، هم از دیدگاه قانونی، هم از لحاظ بعضی از مسائل جانبی و ملاحظات جانبی‌ای که وجود دارد. خب از لحاظ شرعی، حجاب یک حکم مسلّم شرعی است؛ یعنی برای بانوان، پوشاندنِ غیر از صورت و دو دست ــ وجه‌ و کفّین ــ واجب است؛ این چیزی است که از آن صرف‌نظر نمیشود کرد. مردم ما مسلمانند، مقیّدند،‌ متعبّدند، ‌بانوان ما متعبّدند،‌ باید رعایت کنند این را؛ حکم شرع است. یک نگاه، نگاه قانونی است؛ قانون واجب‌الاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد؛ رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه حتّی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را بایستی رعایت کنند.

سخنانشان در اینجا که در دل خود یک نوع تحلیل سیاسی هم دارد [آنجا که میگویند «کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامه‌ریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما»] دقیق نیست:

الف) مقوله واجب بودن حد و حدود حجاب ادعایی رهبری [پوشیده بودن تمام بدن غیر از صورت و وجه و کفین] برای زن مسلمان در میان فقها عقیده واحد و تام نیست، یعنی اجماع صد درصدی رویش وجود ندارد گرچه اکثریت فتوا به وجوب آن دادند (برای نمونه میتوانید به مقاله آقای سروش محلاتی نگاه بکنید که دیدگاه آیت الله محقق داماد در آن نقل شده که مؤافق وجوب مطلق و نفسی این حدود بنظر میرسد نیستند (در انتهای بخش سوره احزاب مقاله): نگاهی به یک قاعده و دو استثناء در موضوع حجاب].

ب) شاید بتوان گفت تنها کشورهایی که در آنها حجاب یک مقوله مشخص و اجباری برای زنان مسلمان محسوب میشود [ولو عُرفی، یعنی عُرف زنان مسلمانش حجاب سر و گردن باشد] ایران و افغانستان و نهایتاً معدود کشورهای ناشناخته دیگر است. حتی در کشورهایی همچون عربستان و عراق هم زنان فاقد حجاب دیده میشوند با اینکه مسلمان هستند. من پیشتر در رابطه با پروفسور مریم میرزاخانی اولین مسلمان برنده مدال فیلدز مطلب کار کرده بودم (بنگرید به اینجا) و آنجا بوضوح دیده میشد چطور یک خانم مسلمان مشهور در آمریکا نیازی نمی بیند حجاب داشته باشد و بعبارتی حجاب برایش بعنوان یک واجب و ضروری که اگر نباشد مشکل خاصی در دینداری اش پدید می آید تعریف نشده است. در اینجا نیز دو نفر خانم مشهور دیگر را نیز میخواهم اضافه کنم:

- خانم عادله هاشم تنها وکیل و قاضی مسلمان تیم حقوقی آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه که در تصاویری که ازیشان دیده میشود حجاب سر و گردن ندارند (بنگرید به اینجا).

- خانم رشیده طلیب یکی از نمایندگان مسلمان کنگره ایالات متحده آمریکا بر خلاف دیگر نماینده زن مسلمان کنگره یعنی ایلهان عمر، حجاب سر و گردن ندارند (بنگرید به اینجا).

بنابراین اینکه رهبری میگویند مقوله حجاب که مشخصاً اینجا حجاب سر مد نظر هست که با برداشتن روسری و... مصداق کشف حجاب میشود به کشور ما تحمیل شده کاملاً اشتباه است بلکه به سبب دیدگاه نظام جمهوری اسلامی پیرامون مقوله حجاب اجباری سر این مقوله باعث چالش امنیتی شده است. مگر نه اینکه در هفدهم اسفندماه 1357 جمعیت نسبتاً کثیری از بانوان در اعتراض به حجاب اجباری در تهران تجمع کردند؟ (بنگرید به اینجا)، آن زنان را قانع کردند؟ یا قتل عام کردند؟ که بگوییم کلاً جریان اعتراضی شان تمام شد، یا در نهایت با وقوع برخی اعمال خشونت آمیز توسط عده ای خودسر (بنگرید به اینجا پاراگراف چهارم الی ششم) و نیز پافشاری حکومت مبنی بر حجاب اجباری تبدیل به آتش زیر خاکستر شدند؟، مسلماً هر اتفاقی افتاده باشد شما کل تاریخ معاصر را جست و جو کنید خبری از اقناع یا برگشتن ایشان از مخالفت با حجاب اجباری سر نمی بینید بلکه تجمع عده کثیری به یکباره فروکش کرد اما در سال 1401 با وقوع یک رخداد تصادفی مشاهده شد که هیچ چیز در طی چهار دهه بعد از انقلاب عوض نشده است و کماکان عده زیادی خواستار حجاب اختیاری هستند.

پس عنوان نکنید این مقوله بر کشور تحمیل شده بلکه بگویید این چالش حجاب سر که از 1401 امنیتی هم شد نتیجه رفتار و سیاست جمهوری اسلامیست که از ابتدای انقلاب تا به الآن بعد از چهار دهه و خرده ای نتوانسته اکثریت غالب مردم کشور را در زمینه برخورد قهری با کشف حجاب سر اقناع کند تا جایی که حتی برخی نمایندگان مجلس هم مخالف برخورد قهری اعم از جریمه یا... با مقوله حجاب هستند. من پیشتر در رابطه با جریان درمانگاه عترت قم (بنگرید به اینجا) نقل قول از حتی برخی فقها را آورده بودم که بنظر میرسید با قرائت جمهوری اسلامی در برخورد قهری با حجاب کاملاً مخالف اند و کلا نسبت به تصویر برداری از خانمی که کشف حجاب کرده معترض اند [نیز با گشت ارشاد و دستگیری هم که پیشتر خیل کثیری مخالف خود را اعلام نموده بودند در نتیجه عملاً دارند استفاده از قوه قهریه برای حجاب سر را نفی میکنند]، فلذا بنظر میرسد حتی در میان مسئولین جمهوری اسلامی هم دو گانگی شدیدی در قبول نوع برخورد به چشم میخورد. حال این مسئله تحمیلی خارج است یا نتیجه سیاست های جمهوری اسلامی؟!. اگر هم منظور سوار شدن رسانه های بیگانه بر موج مخالفت مدنی با جمهوری اسلامی بواسطه حجاب است که ایشان حتی از باخت تیم ملی فوتبال هم بهره برداری سیاسی میکنند آنهم مسئله ای تحمیلی بر نظام است؟.

ج) اینکه رهبری به قانون اشاره کردند خوب است بیان کنیم قانون را اینجا چه کسانی تعیین نمودند؟ پاسخ چیزی نیست جز مسئولین ج اسلامی! پس همان ها هم میتوانند قانون را تغییر بدهند، ما اینجا با مسئله ای طرف هستیم که از یک طرف مجلسی با پشتوانه سی و اندی درصد مشارکت با آراء صحیح مردمی داریم (41 درصد منهای آرای باطله) و از طرفی تصمیم گیری در موضوعی که اکثریت جمعیت کشور را مستقیم یا غیر مستقیم دخالت خواهد داد. از طرفی اطاعت از قانون اگر مشابه رضا شاه کشف حجاب باشد هم مشخصاً واجب نیست، حالا عنوان میشود این قانون برآمده از شرع است لکن اختلاف های شدید در شرع را چگونه توجیه میکنند؟ از خود مقوله کیفیت حجاب بگذریم که حالا اختلاف کمتر است در اجبار به حجاب سر که اختلاف در فقه اظهر من الشمس است (بنگرید به اینجا و اینجا و اینجا و تخصصی تر در اینجا) و نیز شما برداشتید برای غیر مسلمانان هم حجاب را در قانون اجباری کردید که این مورد دیگر شرعی هم نیست و تشخیص شخصی مبنی بر مفسده داشتن است.

 

در مسائل جانبی و ملاحظات جانبی، یک مسئله، مسئله‌سازی بیگانگان است. در این قضیّه‌ای که امروز در کشور مطرح است ــ مسئله‌ی حجاب ــ دخالت بیگانگان واضح بود،‌ آشکار بود. از بیرون، در این دستگاه‌های ارتباط جمعی و انواع و اقسام رسانه‌ها، در این قضیّه دمیده شد. حالا یک عدّه هم در داخل البتّه کمک کردند، امّا عمده، از بیرون این کار هدایت شد و فکر شد و دنبال شد؛ به این توجّه بشود. خود بانوان ما، خود زنان عاقل و فهمیده‌ی ما به این نکته توجّه کنند که این قضیّه را دشمن دارد از بیرون دنبال میکند. طبق آنچه در گزارشهای قابل اعتماد به ما رسید، بعضی‌ها را استخدام کردند که بیایند در جامعه هنجارشکنی کنند، حرمت حجاب را بشکنند. خب باید بانوان ما و کسانی که در این قضیّه فکر میکنند، حرف میزنند، به این نکات توجّه کنند. وقتی ما می‌بینیم دست بیگانه در قضیّه‌ای دارد عمل میکند، خب باید مواضعمان را متناسب با همین قرار بدهیم که به آن بیگانه کمک نکنیم.

پیرامون همراهی براندازان خارج نشین که در تعبیر رهبری به بیگانگان برگردانده شده است پیشتر نقدم را عنوان کردم اما برای قسمت آخر که بیگانگان کسانی را استخدام کردند و... باید عرض کنم ایشان لیدرهایی را هم در اغتشاشات های مختلف مثل 98 که رنگ و بوی اقتصادی هم داشت استخدام کرده بودند حال بیاییم فساد را در جمهوری اسلامی گسترش بدهیم و اقتصاد دولت را فلج کنیم چون لیدرهایشان شعارهای اقتصادی میدادند و خواهان اقتصاد سالم و وضعیت معیشی مناسب برای مردم بودند؟!.

 

یک مسئله از این ملاحظات جانبی این است که امروز روی مسئله‌ی برداشتن حجابِ بانوان تلاش میکنند، امّا این اوّل کار است، این آخر کار نیست؛ هدف این نیست. هدف دشمنان این است که وضع کشور را به وضعیّت قبل از انقلاب، به وضعیّت دوران طاغوت برگردانند؛ آن وضع فضاحت‌باری که آن روز وجود داشت. حالا بعضی از شماها شاید دیده بودید، یادتان هست، خیلی از شماها ندیدید آن وضعیّت را. به معنای واقعی کلمه، وضع زن، رفتار زن، برخورد زن، حضور زن در جامعه وضع فضاحت‌باری بود. امروز از لحاظ علمی، از لحاظ قوّت مدیریّتی، از لحاظ حضور در مناطق حسّاسِ اداره‌ی کشور، در سطح کشور، در سطح جهان، زنان ما به مراتب بالایی رسیده‌اند، از خیلی از زنهای کشورهای دیگر جلوترند؛ با حجاب، با رعایت حجاب. آن روز این نبود؛ سطح سواد زنان، سطح علمی زنان، سطح مدیریّت زنان این‌جور نبود؛ از آن جهت ضعیف بودند، امّا از لحاظ وضع پوشش و مسئله‌ی هنجارهای [اجتماعی]، وضع خیلی بدی داشتند؛ واقعاً مفتضح بود. قصد اینها این است که آن حالت را بتدریج تکرار کنند. این اوّل کار است؛ به این باید توجّه کرد.

بله، در اینکه اکثریت براندازان میخواهند وضعیت ایران به دوران طاغوت برگردد هیچ شکی نیست و اینجا رهبری سخن درستی را فرمودند اما اینکه میگویند خیلی از زنان ما از زنان کشورهای دیگر جلوترند و حجاب نیز دارند در تضاد با زنان مسلمان کشورهای دیگر است که بدون حجاب از خیلی از زنان ما نیز جلوترند. بعبارتی اینجا حجاب هیچ دخلی نداشته و صرفاً میتواند عنوان شود بازدارنده نیست [بجز معدود مقوله هایی مثل برخی ورزش های خاص و... شاید].

 

یکی از مسائل جانبی قضیّه این است که عرض کردم که بنده اطمینان دارم که بانوان کشورمان، حتّی کسانی که یک مقداری هم در زمینه‌ی حجاب سهل‌انگاری‌هایی دارند، اینها دلبسته‌ی اسلامند، دلبسته‌ی نظامند؛ بارها هم این را ما گفته‌ایم. به این چشم بایستی به زنهای ما نگاه کرد. امّا خب این قضیّه‌ی حجاب را بایستی رعایت بکنند؛ همه باید رعایت کنند.

بنده معتقدم در دولت، در قوّه‌ی قضائیّه، در بخشهای مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند. خود بانوان ما بیش از همه در این زمینه مسئولیّت دارند؛ و رعایت کنند جنبه‌ی حجاب اسلامی را. این هم یک مسئله.

بله، همانگونه که محجبه ضد نظام داریم (مثل مریم رجوی) طبیعی است بی حجاب مؤافق نظام هم داشته باشیم. پیرامون مقوله رعایت حجاب و مسئولیت قانونی هم نقدم را در ابتدا گفتم و تکرار مکررات نمیکنم.

farsi.khamenei.ir/speech-content?id=55950

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۱/۱۸

نظرات (۴)

سلام خدمتتون نمیدونم نظر شما در مورد سکولاریسم چیه ولی به نظرم بهتره برای نمونه زن مسلمان به نماینده کنگره اشاره نشه به هر ترتیب اون فرد قانون اساسی امریکا و منافع امریکا رو اولویت میدونه و معتقد به سکولاریسمه حال چه با حجاب یا بدون اون در همون امریکا و اروپا مسلمان هم جنس گرای علنی  هم داریم دلیلی نداره او رو تقویت کنیم بگیم هم مسلمانه هم همجنس گرا  به هر ترتیب برای زن مسلمان حجاب سر در فقه اوایل دوره اسلامی بحثی نبوده الان و در حدود صد سالیه که این بحثها پیش اومده و عده ای( که صراحتا هم گفتن) فکر میکنن با این کارها متمدن میشن در حالی که حجاب نتیجه تمدنه نه تمایل به برهنگی

پاسخ:
عرض سلام خدمت شما آقای یکی

- من جمعیت را در عصر غیبت ملاک میدانم، بر این اساس اگر اکثریت جمعیت سرزمینی مسلمان بودند طبیعیست که حکومت دینی در آنجا پیاده شود و سکولاریسم منتفی و مذموم است. اما غیر ازین تحمیل حکومت دینی بر جمعیتی که اکثرا دیندار نیستند در عصر غیبت را مصداق جهاد ابتدایی و باطل میدانم. ایران البته فی الحال جزء سرزمین هاییست که اکثراً دیندار هستند و ان شاءالله تا زمان ظهور هم بر همین منوال باشد.

- باید میان ترنس ها با همجنسبازان تفاوت قائل شد، مثلا چندی پیش مسجدی برای ترنس ها در بنگلادش اختصاص داده شد، این افراد گرچه در جامعه LGBTQ قرار میگیرند اما حکم همجنسباز را ندارند (البته باید بررسی شود که آیا فرد از نظر بیولوژیکی دچار اختلال است یا صرفا روانی، و اگر روانی باشد طبیعتاً همجنسباز محسوب میشود).

- اما اگر شما بدنبال اقامه دلیلی منطقی مبنی بر اینکه صرف انجام یک فعل توسط مسلمان یا مسلمانانی در عین حفظ اعتقاد خویش حرام نبودن آنرا نمیرساند و بهمین خاطر اشاره به همجنسبازی کردید بودید باید عرض کنم کسی مخالف این استدلال نیست، اما بحث سر این است که آنچه رهبری گفت مبنی بر مسئله بودن حجاب، در کشورهای دیگر که مسلمانان هستند بهیچ عنوان مطرح نمیباشد.
در همان آمریکا ایلهان عمر نماینده کنگره با حجاب سر ظاهر میشود، نه کسی به او ایراد میگیرد نه جلب توجه میکند یا جایی نوشته باشند بخاطر حجاب در کنگره تحت فشار قرار گرفته، بنابراین اگر نماینده مسلمان زن دیگری حجاب ندارد نشان میدهد حجاب سر زنان در آن جامعه بعنوان یک مقوله عُرفی رایج و مسئله ساز مطرح نیست، اگر مریم میرزاخانی حجاب نداشت، اگر قاضی مسلمان ساکن آفریقای جنوبی حجاب ندارد نشان میدهد حجاب در آنجا مسئله برای زن مسلمان نیست.
بنابراین اینکه رهبر میگوید در ایران مسئله شده بخاطر سیاست جمهوری اسلامیست وگرنه این همه مسلمان در دیگر کشورهای دنیا هستند، چرا برای آنها حجاب مسئله نیست؟.

- از آنطرف حجاب مشابه همجنسبازی نیست، بر سر الزام به حجاب بشدت اختلاف فقهی مطرح است اما در رابطه با همجنسبازی اینطور نیست. بنابراین از زاویه فقه هم نگاه کنیم باز الزام به حجاب مسئله نیست برای حکومت دینی، که رهبری آنطور درباره اش سخن گفتند.

- بحثی نبوده چون حجاب یک فرهنگ غالب بوده تا همان دوران قاجار. مقوله ای که بخصوص از زمان رضا شاه روی به از میان رفتن کرد و عملاً در همان دوران پهلوی از حالت فرهنگ غالب بودن افتاد. از دل اینها الزام به حجاب در عصر غیبت مسلماً در نمی آید. مقاله ای که در همین لینک بدان ارجاع دادم در پی موجه نشان دادن همین مقوله در عصر غیبت میباشد که الزام به حجاب [محتملا منظور از حجاب، حجاب سر است] مبنای فقهی ندارد.

ندید بگیرید اگر کمی پیامم طولانی شد

سلامی دوباره اتفاقا بحث من در مورد سکولاریسم اینه که در کشورهای مسلمان  دنبال اعمال این مورد هستن در نتیجه تدریجا مردم رو از دین در معنای قرآنی اون دور کنن چهره هایی مثل ایلهان عمر از چهره های تندرو ضد اسلام به نظرم خطرناکتر هستن البته اونها برخلاف تندروها با شیب ملایم نه تنها به جامعه امریکا قناعت نمی کنن بلکه ارزشهای امریکایی رو در مناطق اسلامی هم ترویج می کنن حتی نیاز باشه از اعمال تحریم هم حمایت می کنن در همین قضایا هم همین طور عمل کردن من متوجه تفاوت های ترنس و هومو هستم دقیقا منظورم هومو یا بای  بود همین امثال ایلهان عمر هم از حامیان و مروجین این جریانات هستن خب ما می تونیم منتظر بازگشایی مشروب فروشی و کاباره و آزادی هم جنسگرایان هم باشیم من تا حدی با مواضع آقای ایازی آشنایی دارم چون ایشون حجاب رو مسئله شخصی میدونه (حالا نمیدونم 30 سال پیش هم همین نظر رو داشته؟) با همین روند حضور در مشروب فروشی و کاباره یا هم جنسگرا شدن هم امر شخصی محسوب میشه  به هر ترتیب ابزار قدرتمند رسانه دست اونهاست و میتونن مسئله سازی کنن و به نظرم حرف رهبری بی ربط نیست البته سوء استفاده و فساد و تبعیض در سمت خود ما هم مزید بر این شده 

پاسخ:
عرض سلام و عیدتون مبارک

اینجا دو مقوله رو تفکیک کنید، یکی ترویج و دیگری تسامح آنهم در مسئله مورد اختلاف شدید فقهی، بحث من پیرامون تسامح در مقوله اختلافی است و نه حتی تسامح در حکم مسلم یا نه ترویج حرام شرعی!. تسامح متعلق به وقتی است که شما می بینی در نتیجه برخورد قهری خواه دستگیری خواه جریمه و تعهد که آنهم نتیجه اش دستگیری خواهد بود جامعه دچار اختلاف و تفرقه شده و این به ضرر حکومت اسلامیست و این تسامح در موارد اختلافی در فقه خودش را بیشتر نشان خواهد داد.

بعنوان مثال در گزارشی مربوط به بررسی نظر 41 تن از مراجع تقلید پیرامون مقوله حجاب (بنگرید به اینجا) مشخص گردید سه نفر از 41 مرجع تقلید، یعنی 7.31 درصد آن‌ها درباره نهی از منکر (به‌ویژه در مورد بی‌حجابی) سخنی نداشته و در این مورد سکوت کرده‌ است و چهار مرجع تقلید دیگر، یعنی 9.75 درصد نهی از منکر در این زمینه را پذیرفته‌اند. 9 نفر از مراجع تقلید هم نهی از منکر را فقط در قالب استدلال پذیرفته‌اند که از این میان، شش نفر از آن‌ها در دفاع از استدلال‌های خود، فتوای مذهبی نیز صادر کرده‌اند. یکی دیگر از مهم‌ترین نتایج این تحقیق می‌گوید تنها چهار مرجع تقلید هستند که حجاب اجباری را قبول ندارند و 19 مرجع نیز حجاب اجباری را هم در استدلال‌های خود و هم با صدور فتوای مذهبی پذیرفته‌اند. این تحقیق هم‌چنین با بررسی نظرات 19 مرجع تقلید درباره ​​حجاب اجباری نوشته است که تا 50 درصد احتمال می‌دهد این مراجع تقلید حجاب اجباری را قبول داشته باشند اما سند و مدرک روشنی درباره حمایت مطلق و 100 درصدی آن‌ها از مقوله حجاب اجباری پیدا نکرده است (بررسی این گزارش در ایران وایر، اینجا).

تازه این گزارش غیر از بررسی آراء فقهای معاصری همچون آیت الله محقق داماد و آیت الله فاضل لنکرانیست که مؤافق الزام حکومتی به حجاب نیستند. موضع آقای ایازی هم خب مشخصه، نفی مشروعیت الزام به حجاب توسط حکومت، اگر تغییر عقیده ولو 180 درجه ای هم داشتند مهم نیست ازین تغییر آراء مراجع تقلید هم داشتند، خاصیت پویایی فقه است، نباشد باید به آن فقه شک کرد. برداشت من از پیام شما این هست ترجیح دادید زیاد روی اختلاف فقهی در مقوله حجاب و نیز الزام به حجاب توسط حکومت وارد نشوید برای همین است آنرا با همجنسبازی شراب خواری قیاس میکنید که مورد اجماع فقها جدای از متن دین بوده است!.

ایلهان عمر فارغ از عقیده اش پیرامون فقه و احکام دینی بعنوان یک اهل سنت، نماینده محجبه و مسلمان کنگره آمریکاست که کنار رشیده طلیب نشان میدهد حجاب داشتن یا نداشتن یک مسئله برای مسلمانان آمریکا در بالاترین سطوح سیاسی نیست، کنار مریم میرزاخانی، کنار قاضی مسلمان آفریقای جنوبی، کنار چندین و چند هزار زن بدون حجاب سر در کشورهای اسلامی، از کاظمین عراق گرفته تا بعضا حتی کراچی پاکستان و جده عربستان و...، این کشورها برخی شان مشی سکولاریستی هم اصلا ندارند اما حجاب مشابه ایران مسئله نیست، بنابراین سخن رهبری اشتباه بوده و مسئله بودن حجاب در ایران ناشی از سیاستهای جمهوری اسلامیست نه تحریک بیگانگان. یک ماه از انقلاب نگذشته ما تجمعی با جمعیت قابل توجه ضد حجاب اجباری در ایران داشتیم، این تحریک بیگانگان نبود خواست بخشی از مردم بود که امروزه هم به چشم میخورد.

مشروب فروشی در عربستان برای توریست ها آزاد است، در امارات نیز مشروب فروشی وجود دارد، بیشتر بنظر میرسد بخاطر توریست ها و درآمد های کلان ارز آوریست. آزادی همجنسگرایان هم شاید روزی در برخی کشورهای اسلامی آزاد شود، بهرحال بدتر از عادی سازی روابط با اسرائیل که نیست، اما آزادی ربطی به حلال دانستن ندارد، در حالیکه ما اینجا سر غیر شرعی بودن الزام حکومتی به حجاب بحث داریم اصلاً، جدای از اینکه حکومت آنرا ازاد بگذارد یا نه. یک بحث میشود مشروع بودن الزام به حجاب سر بواسطه قوه قهریه حکومتی، بحث دیگر میشود حالا اگر مشروع بود صلاح است حکومت آنرا بکار بگیرد یا نه. مثلا آیه قرآن داریم وقتی که بانگ نماز جمعه را شنیدید مغازه و... را رها کنید، آیا صلاح هست حکومت هر مغازه ای را ظهر جمعه باز دید پلمپ کند؟.

اگر من بگویم تبعیت از بنیاد گرایی و مخالفت بی دلیل و منطق با آراء نوین فقهی مثل نقد الزام به حجاب سر، میتواند منجر به برگشتن به آراء محیر العقول بنیاد گرایان همچون جهاد ابتدایی در همان معنای سنتی خودش که داعش و القاعده بدان عمل میکنند بشود فلذا اگر بناست حجاب سر را اجباری کنیم داعش شیعی را هم تشکیل دهیم تا حکم جهاد ابتدایی را اجرا کند!! شما قبول میکنید؟
البته که استدلال من غیر منطقی است، اما استدلال شما مبنی بر اینکه تسامح در حکمی که از نظر شرعی در آن اختلاف هست را به آزاد گذاشتن حرام مشخص و مشروعی همچون همجنسبازی ربط میدهید بنظرتان وجاهت منطقی دارد یا اینکه مصداق قیاس مع الفارغ میتواند محسوب شود؟.

البته که من بنابر حکم دین دوست دارم خانواده و اطرافیان خودم کاملا محجبه بوده و حجاب فاطمه زهرا (سلام الله علیه) را داشته باشند و نیز امر به معروف و نهی از منکر هم یقین داشته باشم مؤثر است بصورت کلامی یا عملی غیر آسیب رسان و غیر قهری خواهم کرد، این را حکم مسلم اسلام می بینم، اما اینجا ما داریم از قوه قهریه حرف میزنیم، آخرین مراتب امر به معروف و نهی از منکر آنهم برای حجاب که بطور خاص برای حجاب سر مطرح است فعلاً. این اصلا قابل قیاس با همجنسبازی و مشروب خواری و... حتی یک هزارم درصد هم نیست، اصلاً ربطی هم به سکولاریسم ندارد چون مبنای شرعی اش در عصر غیبت محل بحث است چنانچه حتی مورد قبول اکثریت فقها هم نیست چه رسد به اجماع!.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

 سلام و درود دوباره و هم چنین من هم تبریک میگم این ایام رو من متوجه منظورتون هستم خلاصه اش اینه که از اوایل اسلام تا صد سال پیش فرهنگ غالب حجاب بوده و نیازی به کاری نبوده از دوره پهلوی اول که کشف حجاب شد تا انقلاب عده ای به هر دلیل از حجاب رویگردان شدن بعد از انقلاب چون دوباره بحث الزام مطرح شد عده ای اعتراض کردن حالا ما بریم در تاریخ فقه و تاریخ اسلام  سیر کنیم ببینیم این الزام رو می بینیم یا نه اگر نبود در عصر غیبت دست نگه داریم خب اصلا آیا نیازی به تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت هست ؟  من هم نظرم روی اعمال زور نیست ولی بی تفاوت هم نباید بود (چیزی که من دستگیرم شده از رویکرد امثال ایازی )چون طرف مقابل که ارزشهاشو ترویج می کنه کاملا جدیه(که بحث رهبری به نظرم به این برمیگرده من هم نمیگم تندروی نشده ولی بعد از فعالیتهای گسترده و پشتیبانی شده امثال علینژاد جهت نافرمانی مدنی مسئله جدی شده ) این هم کاملا مرتبط با سکولاریسمه تعجب می کنم اشاره می کنید ارتباطی نداره چون کاملا با بحث تشکیل حکومت اسلامی در جامعه ای که فرهنگ اسلام تداوم داشته در ارتباطه این که بگیم مثلا نماز جمعه فلان حکم رو داره هم به نظرم قیاس درستی نیست حجاب در اجتماع امر روزمره هست هر روز که مثل ظهر جمعه نیست بی تفاوتی در مورد حجاب از یه جایی شروع میشه و به کجا ختم میشه مشخص نیست در خود غرب هم تغییر پوشش روندش دفعی نبوده و تبعاتش هم همین طور من متوجه نشدم چرا ما باید مسلمانان امریکا رو الگو قرار بدیم (وقتی ساختار سکولاره و اونها خواه ناخواه  پذیرفتن) در کشورهای مسلمان دیگه هم اینها روندی داره که عموما بعد از جنگ جهانی اول ایجاد شده (حالا موارد استثنا هم هست مثل قضیه باب در اواسط قرن نوزدهم که حجاب رو نسخ کرد و اتفاقا اون موقع حتی پیروان باب هم در قضیه قره العین به واکنش واداشت حالا کاری با علمای وقت نداریم ) یعنی روند جدایی دین از سیاست از غرب آسیا و شمال آفریقا تا مناطق تحت تصرف شوروی و مستعمرات انگلیس و فرانسه و هلند از جمله کشورهای حاشیه خلیج(حالا این کارهاشون که البته متاخرتره و به زعمشون جهت نوسازی و مدرن شدن) اینها رو با پویایی فقه به نظرم نباید توجیه کرد البته می تونید بگید الان که فشار حقوق بشری خیلی زیاده و باعث دردسر و زحمت مردم میشه ما این قضیه رو جور دیگه در نظر می گیریم و این قابل قبولتره این قضیه رو با جهاد ابتدایی هم نمیشه مقایسه کرد چون شما در جایی که فرهنگ وتمدن اسلامی (هرچند بعضی مثل نصرالله پورجوادی که میگن اصلا تمدن اسلامی ترکیبی بی معنی هست  ) تداوم داشته دارید اعمال می کنید نه در اروپا و امریکا شما وقایع دو سال پیش رو دنبال کردید در کنار حجاب مسائلی مثل ال جی بی تی و آزادی استعمال الکل در باب آزادی اجتماعی چندین بارمطرح شد درسته این رو بیربط باید حساب کنیم؟ **** * **** ****** * ** **** ** ** ***** **** *** **** ** ** ***** ******** **** ***** ** **** ** ** ***** ***** ** ** *** *** ***** **** **** **** * ***** ** **** ***** ** **** ***** *** ** *** **** ** ** ****** *** ** ** ** **** ** **** ******** *** *** ** ****** *** ****** *** ***** **** ** *** ** ****** **** **** ** **** ** ***** *** * ***** *****  *** **** ****** *** ***** ** ** ***** ** ** *** **** ** *** **** *** *** ***** ** **** *** ***** ** ***** ***** ****** ** *** **** *** *  ** ** **** *** ***** *** **** *** ** ***** ** ***** *** ***** ** ** ******* *** ** ****** ***** ***** **** *** ***** ** ******** ***** ** *** ***** ******* *** ***** ** **** ** *** ******** ** ** ***** ****** **** *** *** ** ********* ****** * ******** *** ***** ******* *** ******** **** ***** *** *** * *** ** ***** ***** ** ********** **** ** *** ***** ** **** ******* ***** *** ***** ** *** ***** ***** ****** ** ***** ** ** ***** ***** ***** ***** ** ******* *** ** **** **** **** **** **** *** ** **** ** ** **** **** ***** **** **** ** ****** *** ****** *** ** *** ** *** *** **** **** ** ****** ** **** **** ** ** **** **** **** * ** *** *** **** **** **** ** *** *** ** ***** **** ***** **** ***** * ****** ** **** *** ** ***** **** *** ** **** ******** ****** ** **** **** **** ***** ****** ******* * ***** **** ******  ******** ** ******* ****** **** ** ***** ***** **** ** ***** *** ** *** ***** *** ***** *** ***** ***** ****** ** *** *** **** *** ** ***** *** ****** ** **** ** *** *** * ****** *** **** *** ****** *** ** ** **** *** ***** ** ***** ****** **** **** ** ***** *** ****** * **** **** ***** *** ** ***** ** *** **** * **** ****** ** ***** *** **** ***** * ******** ****** **** ** **** ******* ***** ********* *** ******** ** ***** ******** * ** ****** *** ****** * **** **** ***** ** ** ****** *** ** **** ***** ***** *** ***** ** ***** **** **** ** **** **** **** **** ***** * **** ***** * **** **** **** ** *** **** ** *** **** ** *** ** ***** * *** **** ******* *** **** ** ** **** ******* ** ***** ****** *** *** *** ** **** ** ***** ***** ****** ****** **** *** ******* ******** ** **** **** **** ****** ****** ** **** ***  * ***** ***** ***** ***** ** **** ** ** ***** * ****** *** ***** ** *** *** ** ***** ***** ** **** **** ****** *** ** ** ** ** * ***** ******* **** ** *** ***** ******* ***** ******* ** ***** *** ** ***** **** **** ***** 

پاسخ:
- فرهنگ غالب حجاب بوده که قراینی نشان میده سنت بوده تا مقوله ای دینی، قرینه دینی نبودن غالب جامعه وجود رقاصه ها و شرابخواری ها و عیاشی ها و... که هیچگاه از هیچ جامعه اسلام رخت بر نبسته اند میتواند در نظر گرفته شود (از اصحاب رایات که حضورشان آن قدری قابل توجه است که قابل چشم پوشی نباشد تا مجالس فحشا و... در دوران امویان بنابر برخی گزارشات)، فلذا ما هیچگاه در طول تاریخ اسلام حداقل از زمان امویان با جامعه ای که غالبا مردمش دینی باشند بنظرم میرسد طرف نبودیم. حجاب نیز به مرور زمان تبدیل به یک سنت شده بود. همان کشف حجاب زمان رضا شاه و بیرون آمدن بدون حجاب بخشی از زنان که تعدادشان هم کم نبوده نشان میدهد عقیده دینی غالب میان مردم نبوده، سنت غالب شده بود. گرچه حجاب ملاحظات فقهی خاص خودش را دارد.

- بحث تشکیل حکومت در عصر غیبت در سرزمینی که اکثریت مسلمان هستند اتفاقاً از کانال خواست اکثریت عبور میکند، مبنای حکومت جمهوری اسلامی هم همین بوده، رفراندوم های دوازده فروردین 58 و نیز قانون اساسی از همین حیث بود، وگرنه حکم دین را کسی به رأی مردم نمیگذارد!! پس این قیاسی که کردید (حجاب و حکومت اسلامی) در تأیید سخن من است چون از قضا خود حکومت دینی بنابر خواست اکثریت مردم بنا شده در عصر غیبت. پیشتر در این پست از وبلاگ طی بحث با یکی از مخالفین این نظر در یک گروه تلگرامی بحث کردم و موجه ساختم این مقوله را؛ چند نفر هم شاهد بحث ما بودند و نظر ایشان را تأیید نکردند اصلاً [یعنی یکطرفه به قاضی نمیروم]: یادداشت کوتاه، مشروعیت حکومت در زمان غیبت

- بستگی دارد سکولاریسم را چطور و با چه محوری تعریف کنید، مثلا اگر معنای اعتباری مد نظر باشد و بروید فلان مقاله یا کتب و... را بخوانید شاید به چند قرن هم تاریخچه اش نرسد، اما اگر لفظاً در نظر بگیرید با کمی توسعه دادن بار معنایی و تسامح، چه بسا یکی از مصادیقش بشود قائل شدن به تحقق برخی از احکام دینی در دوران حضور معصوم در عین نفی جوازشان در عصر غیبت. یعنی حکومت دینی در عصر غیبت مجاز به انجام برخی احکام دینی نیست. فلذا از دل همین فتاوا میتوانید محتوای سکولاریستی توسط یک فرد سخت گیر در بیاید منتها با قید دوران غیبت، اینطور باشد تاریخچه اش به چند قرن قبل و برخی فقهای مشهور امامیه هم میتواند برگردد.
بنابراین بحث پیرامون تاریخچه سکولاریسم چیزی را حل نمیکند. اینی هم که به باب اشاره کردید از قضا برخی پیروانش هم استقبال کردند، نیز شما نمیتوانید یک جامعه را که حجاب در آن سنت شده با جامعه ای که بین حجاب و بی حجابی مختار گذاشته شده مقایسه کنید بگید پس قبلا حجاب رفتار دینی غالب بوده!! زنان مسلمان طبقات بخصوص غیر اشراف چقدر آزادی در مقوله انتخاب حجاب داشتند؟ بنظر نزدیک به صفر با جوی که آن زمان بوده.
چیزی شبیه به رشد الحاد، هر چقدر جمعیت ها در معرض خداناباوری قرار میگیرند رشدش بیشتر است، نمونه بارزش گزارش مؤسسه گالوپ از رشد آتئیسم در ایالات متحده آمریکا. غالب بودن حجاب هم بعنوان رفتار دینی و نه عرف و سنت، وجاهت منطقی ندارد بنظرم.

- شما فرمودید عقب نشینی از حکم دینی که درش اختلاف فقهی شدید هست مصداق سکولاریسمه، من گفتم چرا عقب نشینی از جهاد ابتدایی را مصداق سکولاریسم نمیدانید؟ در پاسخ فرمودید این قضیه رو جور دیگری در نظر میگیرید و این قابل قبولتره و با جهاد ابتدایی قابل قیاس نیست. این سخنتون قانع کننده بنظر من که نمیباشد.

- فرمودید اینها رو با پویایی فقه نباید توجیه کرد، آقای یکی من از چهار مرجع تقلید نیز حرف زدم، آنها هم بدنبال نو سازی و مدرن شدن بوده و نظراتشون غیر قابل توجیه؟ پویایی از افتخارات یک فقه در عصر غیبت هست و مانع دگماتیسم و رویکرد متعصبانه عین سلفیون تکفیری.
جدای ازین، مقوله هایی مثل اعتبار شهادت زنان و نقد جهاد ابتدایی و... ماحصل همان پویایی فقه و نوسازیست [با مدرن شدن اشتباه نشود، نو سازی در قالب ترمیم گرایی دینی هم میتواند طرح شود آن نو سازی و مدرن شدن مربوط به بازسازی گرایی و نو اندیشیست، من یک پله عقب تر، ما بین محافظه کاری و نو اندیشی مد نظرم هست، دیدی اصلاح گرایانه نه باز سازی گرایانه].

- وقتی ایلهان عمر در همان آمریکا محجبه است، وقتی در کاظمین عراق زن محجبه و غیر محجبه هست، وقتی در جده عربستان هست و... اینها نشان میدهد حجاب مسئله نیست، نه ربطی به سکولاریسم دارد نه آمریکا نه...، حجاب مسئله نیست در آن کشورها، وقتی در جمهوری اسلامی هست ربطی به بیگانگان ندارد سیاست جمهوری اسلامی مسئله سازش کرده است.

شاید اگر قانون عفاف و حجاب را دهه هفتاد برای کشف حجاب سر به اجرا میگذاردند نتیجه خوبی میداد ولی الآن جز تولید کینه بعید است ثمره دیگری دهد، خواه ناخواه برداشتن حجاب سر شده نماز مبارزه با نظام!.

- اما اینکه فرمودید معلوم نیست بعدش به کجا برسد و اشاره به مقوله غرب و پوشش زنان کردید سخنتان را قبول ندارم. اول آنکه آنچه مورد ایراد شماست از موج دوم فمینیسم رسمیت پیدا کرد [قبل ترش با تلاش های امثال دوبوار و... بین موج اول و دوم فمینیسم] اما با مبنای شما باید جلوی موج اول که خواسته های برحقی همچون حق پوشیدن شلوار و حق رأی داشتند گرفته میشد! بله، از حق رأی و حق پوشیدن شلوار رسیدند به سقط جنین و پوشش آزاد و... که تا موج سوم فمینیسم تکمیل شد و بعدش وقایع شورش استون وال و... که همجنسبازی هم در نهایت قانونی شد. اما هیچ کس نمیگوید باید حق رأی و حق پوشیدن شلوار به زنان داده نمیشد!. فشار حقوق بشر و... هم اگر تأثیر منفی بر تحریم ها و... داشته باشد محل توجه است اما بیشتر واکنش مردم مهم هست.

بدم نمی آید این لایحه جواب داده و مردم حجاب را رعایت کنند بدون ایجاد عناد علیه نظام یا بالاتر از آن دین که ربطی به این نظام ندارد، اما نظرم این است باعث کینه ورزی و درگیری و نفرت بیشتر خواهد شد و نتیجه عکس میدهد ولو تمکین ظاهری را بهمراه داشته باشد.
یادداشت کوتاه، مشروعیت حکومت در زمان غیبت

به نقل از وبلاگ مکتب رئالیسم


عذر میخوام طولانی شد و البته فعلا در این مورد مزاحمتون نمیشم 

پاسخ:
سلام خدمت شما، وقتتون بخیر

خواهش میکنم، من ابتدا تعجب کردم از حجم زیاد کامنت که خب فهمیدم در حقیقت پاسختون یکبار تکرار شده برای همین حجم پیامتون زیاد بنظر میرسید؛ قسمت تکراری رو با اجازه حذف کردم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی